Škoda Enyaq vs. konkurence: Srovnali jsme ji s Hyundai, Kiou i luxusními elektro-SUV

Zdroj: Škoda Auto
  • Zjišťovali jsme, jak si stojí nová Škoda Enyaq iV proti Audi e-tron, Jaguaru I-Pace nebo Tesle Model Y

  • Srovnání naznačují, že ani mezi luxusními SUV se Enyaq nemusí stydět. Hlavně z hlediska dojezdu

  • Porovnali jsme jeho parametry i v základní verzi s dostupnějšími vozy od Hyundai, Kie či Volkswagenu

  • Paradoxně mezi levnějšími modely dosahuje na průměr, i tak jde ale o dobrý poměr ceny k užitné hodnotě

Škoda Enyaq je jedním z nejdůležitějších modelů mladoboleslavské automobilky v její novodobé historii. První plně elektrické auto na platformě MEB přijíždí s nápadným designem, u Škody dosud nevídanou výbavou a také sebevědomou cenou – ani v jedné verzi ho pod milion nekoupíte. Srovnali jsme ho proto nejen s cenově podobnými vozy, ale i luxusními SUV do zásuvky, kterým tak trochu leze do zelí.

Škoda Enyaq začíná v Česku na ceně 1 059 900 korun. Má to ale háček – i když tuto částku Škoda zdůrazňovala při představení vozu, aktuálně není možné Enyaq za tyto peníze objednávat. Platí totiž pro základní provedení Enyaq 60 iV se slabším 132kW motorem a menší 62kWh baterií. Vůz nabízí podle měřícího cyklu WLTP dojezd 390 kilometrů.

Škoda Enyaq iV na vlastní oči: Jak vypadá, kolik ujede, jakou má výbavu a kolik stojí?

Tuto variantu jsme srovnali s konkurenčními modely, které se prodávají za obdobnou cenu. K srovnání jsme přizvali i technologicky spřízněný Volkswagen ID.3, jakkoliv jde o hatchback a SUV model ID.4, jenž má s Enyaqem mnohem více společného, ještě na svou premiéru čeká. Hyundai Kona a Kia e-Soul se prodávají ve dvou provedeních podle výkonu a kapacity baterie. V případě Kony jsme kvůli podobné ceně sáhli po vyšší verzi Power, v případě modelu e-Soul naopak po slabší 100kW variantě.

Srovnání: Škoda Enyaq 60 iV vs. cenově podobné elektromobily

Parametry Škoda Enyaq 60 iV Hyundai Kona Power Kia e-Soul (100 kW) Volkswagen ID.3
Kapacita akumulátoru (kWh) 62 64 39,2 58
Max. výkon (kW) 132 150 100 150
Max. točivý moment (Nm) 310 395 395 310
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 7,9 9,9 7,3
Nejvyšší rychlost (km/h) 160 167 157 160
Dojezd WLTP (km) 390 484 276 423
Základní cena (Kč) 1 059 900 1 049 990 1 099 980 1 014 900

Z tabulky vyplývá, že mezi konkurenty má Enyaq průměrnou cenu, dojezd a lehce podprůměrnou akceleraci, ačkoliv má spolu s Volkswagenem nejnižší točivý moment. Průměrný je i v maximální rychlosti. Je ale nutné podotknout, že z vybraných vozů je s přehledem největší. S délkou 4649 mm o třídu přerůstá Hyundai Kona (4180 mm) i Kiu e-Soul (4195 mm). Totéž platí i pro kufr. Škoda má základní kapacitu 585 litrů, Hyundai 332 a Kia dokonce jen 315 litrů.

Dobrý i proti luxusním SUV

Škodu Enyaq iV sice zatím není možné koupit v základním provedení, ale Mladá Boleslav už přijímá objednávky na lepší model, konkrétně Enyaq iV 80. Ten nabízí vyšší výkon 150 proti 132 kW a také vyšší kapacitu baterie. Výsledkem je tak propagovaný dojezd až 510 kilometrů na jedno nabití. O dvě desetiny se zlepšuje i akcelerace z nuly na 100 km/h. Enyaq iV 80 začíná na ceně 1 189 900 korun. V plánu jsou pak ještě varianta s pohonem všech kol a nejrychlejší verze RS. Ani pro tyto dvě ale ještě nejsou ceny k dispozici. Jednotlivé modely můžete porovnat v následující tabulce.

Škoda Enyaq iV: Technické údaje a ceny pro český trh

Enyaq iV 60 80 80X (4x4) RS (4x4)
Kapacita max./využitelná (kWh) 62/58 82/77 82/77 82/77
Max. výkon (kW) 132 150 195 225
Max. točivý moment (Nm) 310 310 425 460
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 8,5 6,9 6,2
Nejvyšší rychlost (km/h) 160 160 160 180
Dojezd WLTP (km) 390 510 460 460
Základní cena (Kč) 1 059 900 1 189 900 nezveřejněna nezveřejněna

Enyaq 80 iV má už poměrně bohatou základní výbavu. Jmenuje se Loft a obsahuje například 19“ litá kola, LED světlomety, paletu elektronických asistentů, zábavní systém s 13palcovou obrazovkou nebo parkovací senzory včetně kamery. Nechybí ani automatická klimatizace, bezklíčové zamykání a startování nebo vyhřívaný volant.

Nejvíce propagovanou verzí je ale vyšší výbava Founders Edition. Ta vznikne v limitované edici čítající 1895 kusů, což značí rok založení automobilky. Za 1 379 900 korun chce Škoda nabídnout auto v podstatě v „plné palbě“. V ceně jsou třeba svítící maska chladiče Crystal Face, obří 21palcová kola Aquarius či kožené čalounění.

Reálný dojezd elektromobilů klesne v zimě až o čtvrtinu, ukázal velký test

Na druhou stranu i v této nejdražší verzi je ještě prostor na příplatky. Třeba 60 tisíc navíc se platí za paket asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, na nemalých 89 tisíc korun vyjde balíček navigace, head-up displeje s rozšířenou realitou spolu s elektrickým otevírání pátých dveří. Za komfortní paket se platí 110 tisíc korun – obsahuje lepší klimatizaci, kůži a tepelné čerpadlo, které sníží odběr elektřiny při vytápění nebo chlazení.

Rozhodli jsme se proto vzít vyšší výbavu Founders Edition a vzhledem k možné vysoké ceně ji srovnat s luxusními SUV. Mezi ně jsme zařadili Ford Mustang Mach-E, jenž teprve míří na český trh a cena u něj je uváděná jako doporučená (*), Teslu Model Y, která na uvedení také ještě čeká a má tak jen německou cenu – přepočítali jsme aktuálním kurzem na koruny (**). Nechybí ani známá trojka Audi e-tron v nižším provedení 50 quattro a Jaguar I-Pace s Mercedesem-Benz EQC.

Srovnání: Škoda Enyaq iV vs. luxusní elektrická SUV

Parametry Škoda Enyaq 80 iV Founders Edition Ford Mustang Mach-E Tesla Model Y Audi e-tron 50 quattro Jaguar I-Pace Mercedes-Benz EQC
Kapacita max./využitelná (kWh) 82 75 75 71 90 85
Max. výkon (kW) 150 190 285 230 294 300
Max. točivý moment (Nm) 310 415 527 540 696 760
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,5 8 5,1 6,8 4,8 5,1
Nejvyšší rychlost (km/h) 160 180 217 190 200 180
Dojezd WLTP (km) 510 450 505 300 470 417
Základní cena (Kč) 1 379 900 1 481 200 * 1 542 292 ** 1 884 900 2 113 628 1 972 300

Svým výkonem 150 kW nestačí Škoda Enyaq 80 iV ani na jedno luxusní SUV. To se ale ještě příchodem verze RS s 225 kW síly změní – přeskočí základní Ford Mustang Mach-E. Modely jsou proto rychlejší jak v maximu, tak v akceleraci. Možná právě proto Škoda Enyaq vyhrává dojezdem. K jejím 510 km na jedno nabití se přibližuje Tesla Model Y na pět kilometrů, naopak zaostává slabší Audi e-tron s pouhými 300 kilometry.

V případě luxusních SUV se ale už smazávají velikostní rozdíly. Enyaq s 4649 mm je sice menším vozem než Audi e-tron (4901 mm), ale prakticky odpovídá Jaguaru I-Pace (4682 mm). Ostatní modely jsou větší, ale jen v řádu zhruba deseti centimetrů. Ford Mustang Mach-E je dlouhý 4712 mm, Tesla Model Y měří 4750 mm a Mercedes-Benz EQC 4761 mm.

Jsou elektromobily opravdu ekologičtější? Záleží na státu, v ČR to není žádná sláva

Výsledek? Ve srovnání s konkurencí nabízí Škoda Eynaq s přehledem nejlepší dojezd. Ztrácí z hlediska výkonu a tím i dynamiky, to se ale se silnějšími variantami ještě změní. Prostorově patří mezi větší modely. Nabízí proto dobrý poměr ceny a užitné hodnoty, jak je ostatně pro značku Škoda příznačné.

Škoda Enyaq vs. konkurence: Srovnali jsme ji s Hyundai, Kiou i luxusními elektro-SUV
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (81.71%) 35 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Jo cca dvouapůltunovej crossover za 1+ mio, kterej bude po většinu času vozit stokilovýho chlapa, to je ta správná cesta k “zelené” dopravě … 😀 😛
    Pro jistotu se raději hmotnost uvedeného nesmyslu (nikde?) neuvádí, vycházím ze srovnatelných modelů.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: