Stávající krize způsobená válkou na Ukrajině je v některých ohledech podobná s ropnou krizí ze sedmdesátých let. Tehdy evropské státy, jako například Německo, Itálie nebo Rakousko, zavedly dny bez automobilů. Konkrétně v případě našich západních sousedů šlo o neděle a současně s tím byl na dálnicích zaveden limit 100 km/h. Podle Markuse Duesmanna, šéfa značky Audi, by taková praxe mohla být využita i v dnešních dnech. Řekl to v rozhovoru pro Süddeutsche Zeitung.
Podle Markuse Duesmanna by v boji s aktuální situací Německa, kdy je potřeba všeobecně šetřit, dny bez aut mohly být užitečné. A stejně tak by mohlo být užitečným signálem také zavedení rychlostního limitu na dálnicích. Šéf Audi by dny bez automobilů využil pro jízdu na kole.
„Pokud by to byly neděle, vyrazil bych s mým závodním kolem na uzavřené dálnice,“ uvedl Duesmann v rozhovoru, ve kterém také zmínil, že už teď lze na německých dálnicích pozorovat změnu chování řidičů. Spousta z nich údajně jede v pravém jízdním pruhu rychlostí 100 km/h. „Musíme si uvědomit, že se naše životy mění. Peníze coby jediný regulátor na aktuální mimořádnou situaci nestačí,“ prohlásil šéf Audi.
Mimochodem, začátkem ledna roku 2021 Markus Duesmann v jiném rozhovoru, konkrétně pro WirtschaftsWoche, uvedl, že rychlostní limit na německých dálnicích pravděpodobně přijde, ale že z toho nemá radost. Tehdy ještě bylo hlavním tématem snižování emisí CO2, nicméně šéf Audi tenkrát v tomto směru zmiňoval jako nedostatečně využitý nástroj efektivní řízení provozu zaměřené na plynulost dopravy.
Jak připomíná německý Handelsblatt, tamní Sdružení automobilového průmyslu (VDA), jehož je Audi členem, s nápady na plošné zákazy jízdy automobily nesouhlasí. „Odmítáme zákazy řízení coby reakci na rostoucí ceny energií jako v 70. letech,“ uvedla předsedkyně VDA Hildegard Müller s tím, že lidé sami dobře ví, jak rozumně šetřit. Podle názoru předsedkyně VDA je důležité místo zákazů podporovat osobní odpovědnost.