V souvislosti s přechodem na satelitní výběr mýtného stát řeší, co s mýtnými branami stávajícího systému. Do šrotu prý nepůjdou. „Ministerstvo dopravy počítá s tím, že mnohé konstrukce nynějších bran bude možné použít ve službách, které s výběrem mýta nesouvisejí. Budou využity pro telematiku na dálnicích a inteligentní dopravní systémy, jako je proměnné dopravní značení, liniové řízení dopravy, detekce jízdy v protisměru, úsekové měření rychlosti či vysokorychlostní vážení kamionů,“ citují Novinky.cz současného ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO).
Před pouhými čtyřmi lety se přitom Kremlíkův předchůdce Dan Ťok dušoval, že mýtné brány rychlost měřit nebudou. A ještě letos na jaře psal iDnes, že nový kamerový systém hlídání elektronických dálničních známek nebude sloužit k plošným kontrolám, protože by to bylo „příliš velkým zásahem do soukromí lidí“.
Čtyři roky starý článek na Lidovkách vůbec stojí za přečtení. „„Jak se to jednou zkusí, tak se to bude aplikovat dál, ty pokusy tady budou,“ uvedl tehdy poslanec Ivan Adamec (ODS). A ministr jeho obavy vyvracel: „Nemáme zájem vytvořit na dálnici v uvozovkách Velkého bratra.“ S novým šéfem to už zjevně neplatí. Znovu tak bezděky ukázalo, že bez ohledu na osobu ministra není tento úřad schopen pracovat s dlouhodobou vizí. Hromadná demontáž bran, které se nákladně budovaly relativně nedávno, by pro stát byla další nelichotivou vizitkou. Proto je raději využije k tomu, co umí beztak nejlépe – šmírování a popotahování občanů za banality ve velkém.
Dálnice patří k nejbezpečnějším typům komunikací a pokud už na nich k nehodám dochází, není to kvůli vysoké rychlosti. Což se jasně ukázalo i se zavedením úsekového měření v opravovaných úsecích. K zavedení úsekového měření ve velkém by to chtělo daleko pádnější důvod, než že stát kvůli neschopnosti dlouhodobého plánování neví, co si počít s hromadami nepotřebného železa.