I dnes lze pořídit ojeté vozy za zajímavé peníze. Chce to trpělivost a odvahu vsadit na extrémně drahé palivo

Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto
  • Jestliže jsme v roce 2018 tankovali CNG za v průměru 26,6 Kč/kg, začátkem října se průměrná cena CNG dostala na 58,45 Kč/kg

  • Extrémně drahé CNG by teoreticky mohlo nutit majitele zbavit se svých vozů pod cenou 

  • Realita českého trhu tuto domněnku ale potvrzuje jen částečně. Meziročně zlevnily především starší ojetiny na CNG. Ty novější si svou cenu drží

  • Hlavním problémem v případě ojetých vozů na CNG je skutečnost, že se jich na českém trhu prodává velmi málo 

Majitelé automobilů využívajících CNG se aktuálně potýkají s ještě vyššími cenami, než tomu je u benzinu na nafty. Jestliže v roce 2018 jsme při dlouhodobém testu Seatu Ibiza 1.0 TGI v průměru tankovali za 26,6 Kč/kg, podle serveru mbenzin.cz byla začátkem října průměrná cena CNG na českém trhu 58,45 Kč/kg. Aktuálně sice lehce klesla, ale pořád je více než dvojnásobná oproti roku 2018.

Teoreticky by to mohlo znamenat, že se současní majitelé budou snažit svých vozů rychle zbavit. Odvážnějším kupujícím by se tak mohla naskytnout příležitost na nákup ojetého vozu za zajímavé peníze v době, kdy i ojetiny zdražují. Jenže tuzemská realita není tak jednoznačná.

Levnější jsou jen ty starší

Vyplývá to z dat společnosti Carvago, která se zabývá on-line prodejem ojetých automobilů. Pokud se podíváme na český trh jako celek, v září 2021 byl medián ceny ojetých automobilů s pohonem na CNG nabízených k prodeji na internetu starých do třinácti let 327 167 Kč. V letošním roce klesl medián ceny těchto vozů na 230 803 Kč, tedy o 29,45 procent. Pro srovnání, střední hodnota všech automobilů bez ohledu na druh pohonu starých maximálně třinácti let byla loni v září 388 000 Kč a letos v září stoupla o 3,1 % na 399 990 Kč.

Z ukrajinské ojetiny německá? Podvodníci údajně falšují původ aut ve velkém

Podle statistik Carvago táhnou ceny vozů na CNG dolu starší ojetiny. Medián ceny ojetin z let 2009 až 2016 byl loni v září 236 421 Kč, zatímco letos klesl na 198 557 Kč. Tyto ojetiny tedy zlevnily o šestnáct procent. Naopak ojetiny na CNG staré maximálně pět let meziročně podražily, když letos v září byl medián jejich ceny 389 000 Kč, zatímco loni ve stejném měsíci to bylo 377 382 Kč.

Pro představu, Škoda Octavia s pohonem na CNG z let 2017 až 2020 měla loni v září medián ceny 393 861 Kč, letos došlo k meziročnímu poklesu o 4,76 %. Dieselové a benzinové motorizace stejného modelu zaznamenaly meziroční pokles o 2,67 %, přičemž jejich aktuální medián ceny je 435 492 Kč.

Šance tu je, ale není moc na výběr 

Zdá se, že ojetiny s pohonem CNG nakonec zas až tak dramaticky nezlevnily, ale pořád představují určitou cestou, jak pořídit vůz z druhé ruky za příznivé peníze, protože jsou celkově levnější. Kromě statistiky Carvago to dokazují i jiní prodejci. Třeba aktuálně najdete v nabídce bazaru AAA Auto Škodu Octavii G-Tec z roku 2016 s nájezdem zhruba 163 tisíc za 190 000 Kč, zatímco Octavii 1.6 TDI stejného stáří a se stejným počtem najetých kilometrů koupíte u tohoto prodejce za 272 000 Kč. Jenže je tu jeden problém.

V případě vozů na CNG není příliš z čeho vybírat. Jak uvádí statistiky společnosti Carvago, v září bylo na českém trhu prodáno pouze 35 ojetých automobilů s pohonem na CNG a s první registrací od roku 2009 do roku 2016. Pro srovnání, minulý rok se v září prodalo 57 takovýchto automobilů. Octavia je přitom jediný model s tímto druhem pohonu, který se v našich končinách alespoň trochu prodává. Porovnávat prodeje jiných ojetých vozů schopných spalovat CNG je v podstatě nemožné, protože jejich prodeje jsou zanedbatelné.

Vozy na CNG se u nás nikdy příliš neprosadily. Jejich podíl se v nejlepších letech pohyboval kolem jednoho procenta a počet nově registrovaných vozů v posledních letech klesá. Jestliže v roce 2018 se u nás prodalo 2890 vozů na CNG (z toho 2345 mělo značku Škoda), v roce 2020 to bylo už jen 1292 aut a loni 850. V budoucnu se s tímto druhem pohonu už nepočítá. Třeba koncern VW před dvěma lety oznámil konec vývoje motorů na CNG.

Paradoxem je, že například u Škody Octavie G-Tec (nebo Seatu Leon) jsou dnes starší ojetiny s pohonem na CNG lepší volbou. Plynová Octavia prošla v roce 2018 modernizací, která vyměnila motor 1.4 TSI za 1.5 TSI, zvětšila dojezd na CNG, ale současně přinesla benzinovou nádrž zmenšenou na symbolických 11,8 l. Starší verze mají klasickou padesátilitrovou nádrž na benzin a dají se tak i dnes používat celkem bez problémů.

I dnes lze pořídit ojeté vozy za zajímavé peníze. Chce to trpělivost a odvahu vsadit na extrémně drahé palivo
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96.67%) 6 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. Ony ale ty lacinejsi slabe motorizace jsou pokladnicky, v servisu pak nechas 2x tolik co by si projel v palivu, ideal teda koupit nove a strelit pri max 100k km…

  2. S ohledem na aktuální inflaci je dobrý nápad vložit hotovost do pořízení automobilu a pochopitelně, čím novější, tím lepší, protože tomu ta hodnota zůstane déle, než nějaké lacinější ojetině.

  3. Můj kamarád si letos pořizoval ojetý vůz a byl velice překvapený, když viděl, jak zdražili, jelikož já jsem si koupila ojetý vůz v loni v autobazaru a měla jsem ho o několik tisíc levnější nežli on. Jediný problém, který mě zaskočil byl nainstalovaný počítač jen v německém jazyce, ale naštěstí mi v kamarád poradil internetové stránky, kde nabízejí překlady aut do češtiny.

  4. Nedávno jsem si také pořizovala ojeté auto v autobazaru a byla jsem velice překvapená, jak zdražili. Naštěstí jsem měla již jedno zamluvené, a tak mi nechali cenu před zdražením. Po příjezdu domů se mi hodila autokosmetika, kterou jsem si již před nějakým časem koupila. Vyčistila jsem celý interiér, a pak jsem s ním zajela do myčky, aby bylo celé umyté.

  5. Jak tu jsou ty reklamy na překlady do češtiny a autokosmetiku, bože, navíc začínají stejně – byla jsem překvapená, jak zdražili. No…. Opravdu se zdražilo, ale všechno se zdražilo a ruku na srdce, “zdražila” se i moje výplata, dostali jsme přidáno, takže nebyl problém si auto pořídit. A ano, pořizovali jsme ho právě v áčkách a pořizovali jsme ho na jejich úvěr, protože jsem si chtěl nechat peníze svoje -mám je na spořících účtech, takže mi je inflace tolik nežere a řekl jsem si, že lepší je mít na účtě než je nemít a stejně si pak muset půjčovat, tak když půjčka, tak na auto, která navíc nebyl nikterak ohromná, protože dost z toho ukrojil příjem z prodaného vozu.

    • Dnes článek, že tentýž nábytek z ikey je v Polsku o 1/3 levnější. Co dodat, zdražování u nás opravdu nemá obdob, ale když už člověk potřebuje novější vůz, rozhodně je vhodné do něj uložit své peníze.

  6. Do vedlejšího příspěvku jsem psal, že ojeté elektroauto za 169 tisíc bych nebral, že technologie pokročily a že by bylo určitě rozumnější si připlatit za modernější verzi, když už elektroauto. A platí to i co se obyčejných aut týče, i tam je určitě vždy lepší upřednostni novější model, už jen kvůli použitým technologiím a bezpečnosti.

    • 169.000 za elektroauto není moc, byť je ojeté, záleží pochopitelně na tom, jak je ojeté a jestli, jak píšete, není zastaralé. Pak by stálo za úvahu velmi.

  7. Když člověk peníze má, nebo si může něco půjčit, tak mi taky přijde rozumně připlatit si za kvalitnější produkt, ať už se jedná o auto nebo o cokoliv jiného

  8. Plynu jsem se vždycky bál, musím říct, i když důvod k tomu asi není. Já jen jak vždy slyšel plyn, tak jsem očekával, kdy co kde kolem bouchne. Ale jinak souhlasím, že je vždycky lepší vzít si auto s lepší výbavou a třeba i s odlišným typem paliva, než je běžné, protože doba opravdu kráčí mílovými kroky a ty technologie dnes jsou s historií před 10 lety neporovnatelné.

  9. Ceny pohonných hmot jsou teď opravdu jak na houpačce a i když mírně zlevní, stále nejsme na cenách, na které jsme byli zvyklí 🙁 Takže opravdu je asi na čase zvažovat přechod na jiná paliva

    • ale teď to zase zlevňuje, šetřit se musí, to je pravda, ale zase se z toho nemůžeme zbláznit a sedět v baráku s vypnutým topením v šále a v čepici. Rozum do hrsti a jako jo, proč ne elektro auto, proč ne hybrida, ale do green dealu času dost, spíš bych to viděl na hodně dobrý kvalitní auto a užít si všechny jeho výhody.

  10. Dobre, že trh s ojazdenými autami, tak rýchlo a pružne reaguje na aktuálne trendy a ponuku. Zatiaľ mám auto na klasický poho, ale pri nákupe posledného som uvažoval o hybride, nakoniec som ešte odolal, ale do budúcna s tým počítam.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: