Podle prodejních výsledků se zdá, že jméno Mustang použité pro elektrický crossover reálné zákazníky rozhodně nijak neuráží. O Ford Mustang Mach-E je velký zájem, a to se donedávna prodávaly pouze slabší verze. To nejlepší v podobě provedení GT o výkonu téměř 500 koní si Ford nechal až na později. Kdo si počkal, ten se před časem dočkal. Navíc se zdá, že se čekání vyplatilo. Za příplatek 200 000 Kč oproti civilní čtyřkolce s prodlouženým dojezdem dostanete auto, které zaujme v mnoha různých ohledech, přestože po prvních jízdách v okolí polské Varšavy zůstalo několik důležitých otázek nezodpovězených.
Mustang Mach-E GT zaujme už při čtení základních technických údajů. Dva elektromotory, celkový systémový výkon 487 koní, drtivý točivý moment 860 Nm, udávané zrychlení na 100 km/h 3,7 s, upravený podvozek a akumulátor s využitelnou kapacitou 88 kWh slibující dojezd kolem 500 km. Takhle nějak vypadá elektromobil, který by mohl oslovit i širší klientelu než jen zarputilé zastánce bezemisní mobility.
Hezčí už na pohled
Nedá se říci, že by se Ford Mustang Mach-E po stránce designu nepovedl, ale GT je díky několika málo drobnostem mnohem hezčí. Na rozdíl od civilních variant má výraznější masku, přepracovaný přední nárazník s většími otvory pro přístup vzduchu, decentní spoiler vpředu a standardně stojí na parádních dvacetipalcových discích obutých do pneumatik Pirelli (které byly vyvinuty nejrychlejšímu elektrickému Mustangu na míru). Tedy v ideálním případě. Vzhledem k ročnímu období měla testovací auta během polské prezentace samozřejmě zimní gumy, což je poněkud limitovalo.
Spolu s verzí GT zákazník dostává také možnost sáhnout po jedné ze dvou speciálních barev (modrá Grabber, oranžová Cyber). Standardem je i černá střecha, lemy blatníků lakované v barvě karoserie a červené brzdiče na přední nápravě coby symbol posílené brzdové soustavy s podpisem renomované společnosti Brembo. Interiéru dominují kromě gigantického na výšku orientovaného displeje výborně tvarovaná sportovní sedadla Ford Performance s integrovanou opěrkou hlavy. Nechybí ani sportovní volant. Jinak se kabina oproti dříve představeným variantám nijak zásadně neliší.
Kopanec na úvod
Ford Mustang Mach-E GT rozhodně nepatří do skupiny elektromobilů, které vrozenou výhodu v podobě okamžitého nástupu vysokého točivého momentu v zájmu snižování spotřeby trochu maskují. Je tomu přesně naopak. Odezva pedálu akcelerátoru je i v základním jízdním režimu Whisper velice zajímavá, ve sportovním nastavení Untamed Mustang na váš pokyn zareaguje výrazným kopancem. Pružné zrychlení je doslova drtivé, čemuž se vzhledem k nejvyššímu točivého momentu nelze divit. Předjíždění na okreskách je dílem okamžiku a to se z pohledu bezpečnosti rozhodně hodí.
Jak je na tom Mustang Mach-E GT reálně s udávaným časem na 100 km/h, to je jedna z otázek, která zůstala po polské prezentaci nezodpovězena. Když jsme sprint z místa zkoušeli, výsledkem byl čas zhruba 5,8 s, protože kola zadní nápravy příval točivého momentu nedokázala přenést na chladnou vozovku. Ač se bavíme o elektrické čtyřkolce, na prvních metrech vůz při prudké akceleraci bojuje s nedostatkem trakce.
V létě a s letními pneumatikami Pirelli ušitými na míru Mustangu Mach-E GT bude výsledek stoprocentně lepší, ale přesto panují kolem udávaného času 3,7 s trochu pochybnosti. Ford totiž říká, že této hodnoty dosáhl „s letmým startem“. Zřejmě tedy tak docela nejde o zrychlení z nuly. Kromě toho by výsledek 3,7 s znamenal, že Mustang Mach-E GT bude při sprintu rychlejší třeba než neskutečně zrychlující Audi RS 3 minulé generace, které sice má „jen“ 400 koní, ale zároveň je o zhruba 800 kg lehčí. A zmíněné Audi zvládlo v našem testu (mimochodem také na zimních pneumatikách) sprint na 100 km/h za 3,87 s. V oficiálních materiálech Mustangu Mach-E ale najdete také hodnotu 4,4 s, což je rozhodně reálnější. Maximální rychlost činí 200 km/h. Standardně zvládne elektrický Mustang 180 km/h.
Elektrické koně zkrátka nejsou stejné jako koně ukryté pod kapotou spalovacích automobilů. Tím spíš, že podle informací Fordu je maximální systémový výkon 487 koní dostupný pouze po dobu pěti sekund. Na rozdíl třeba od Škody Enyaq iV 80x by ale neměl být vázaný na aktuální stav nabití baterie. Každopádně po úvodním kopanci se drtivá dynamika trochu vytrácí. Jistě, Mustang Mach-E GT je pořád zatraceně rychlý, jen by člověk vzhledem k dramatickém reakci na přidání plynu (a zkušenostem s podobně výkonnými spalovacími motory) čekal více. Hlavně ve vyšších rychlostech.
Kromě nejvyššího výkonu dostupného jen po dobu pěti sekund za to může i hmotnost. Verze GT totiž váží 2347 kg, což je ve srovnání se čtyřkolkou s prodlouženým dojezdem o necelých 100 kg více.
V zatáčkách pobaví
Polsko je jistě zajímavá země, ale najít zde zatočené okresky bývá nadlidský úkol. Hodnocení jízdních vlastností tak musíme brát s velkou rezervou a v tomto ohledu si musíme počkat až na klasický test. Přesto se zdá, že naladěním podvozku Mustang Mach-E GT nezklame. Adaptivní tlumiče jsou obecně tužší, i tak si ale podvozek dokáže poradit i s většími nerovnostmi. V autě je cítit, jak kola důsledně kopírují povrch, tvrdé rázy do interiéru se ale nedostanou.
V těch několika málo rychlejších zatáčkách Mustang Mach-E GT působil velmi jistě, i když zahraniční média, která měla možnost s autem jezdit v Chorvatsku, píšou o limitech daných vysokou hmotností. Brzdy Brembo si na okreskách s takhle těžkým elektromobilem bez problémů poradí. Jejich odolnost při opravdu vysokém tempu také ukáže až klasický redakční test. Přední kotouče mají mimochodem průměr 385 mm. Řízení by mohlo být lepší. Kolem středové polohy je docela necitlivé.
Už z dřívějšího svezení s civilním Mustangem Mach-E bylo jasné, že to vůz se zapojením předního elektromotoru zas tolik nepřehání a v zatáčkách umí být přetáčivý. Verze GT jde v tomto směru ještě dále. Tlačítkem vlevo pod volantem lze snadnou vypnout stabilizaci a pak už Mustang k přetáčivému smyku v nějaké utaženější zatáčce vážně příliš přemlouvat nemusíte.
Na rozdíl od Mustangu Mach-E má GT kromě sportovního režimu Untamed ještě ostřejší nastavení Untamed Plus. Oficiální materiály říkají, že v tomto nastavení vůz poskytne ještě rychlejší reakce na plyn, při jízdě umělý zvuk simuluje podřazování, tlumiče více ztvrdnou a změní se nastavení stabilizace. Jaká je praxe, to vám neřekneme. Je zde totiž háček. Untamed Plus nelze aktivovat na veřejných silnicích. Zdá se, že vůz sleduje svou polohu a aktivaci umožní pouze na okruhu. V běžném provozu je položka Untamed Plus na obří obrazovce šedá a aktivovat se nedá. To nejlepší ze svého umění vám tak Mach-E GT ukáže jen někdy. Na druhou stranu je trochu zvláštní, že tento režim aktivovat nelze, zatímco stabilizaci si můžete deaktivovat zcela libovolně podle svého uvážení.
O dojezdu Mach-E GT si povíme více při klasickém testu. Jen pro představu, v Polsku při teplotách kolem -6 °C a při svižnějším stylu jízdy vůz ukazoval na plné nabití něco málo přes 300 km. Pro úplnost, maximální dobíjecí výkon je 150 kW.
Za 1,9 milionu
Spalovací Mustang byl oblíbený mimo jiné kvůli své ceně. Levnější osmiválec byste na trhu sháněli jen velmi obtížně. Elektrický Mustang se cenou úplně nepodbízí. Základ startuje částkou 1,3 milionu korun, vrcholné GT koupíte za 1 914 900 Kč. Připlácet můžete pouze za panoramatickou střechu, za barvy karoserie a případně za nějaké to příslušenství. Ve výbavě je jinak všechno včetně spousty asistenčních systémů.
Mach-E GT zdárně kombinuje přednosti levnějších civilnějších verzí s charakterem auta, která má ambice přidat i emoce a zábavu za volantem. Sportovní automobil ve stylu Focusů ST nebo snad RS ale nečekejte. Patrně nebude náhoda, že nejvýkonnější provedení dostalo právě označení GT symbolizující rychlý cestovní vůz. A přesně tím také vrchol nabídky elektrického Mustangu je především. Na druhou stranu, nejsportovnější režim Untamed Plus nám protentokrát zůstal zapovězen, tak třeba nás Mustang Mach-E GT ještě překvapí.
Ford Mustang Mach-E GT | |
---|---|
Konstrukce: | elektromotor vpředu i vzadu |
Nejvyšší systémový výkon kW (k): | 358/487 |
Nejvyšší systémový točivý moment (Nm): | 860 |
0-100 km/h (s): | 3,7 |
Max. rychlost (km/h): | 200 |
Spotřeba (kWh/100 km WLTP): | 20,0 |
Hmotnost DIN (kg): | 2348 |
Základní cena (Kč): | 1 914 900 |