Elektrické SUV Lotus Eletre jde proti tradicím značky. Nürburgring prý bude umět projet zcela autonomně

  • Vůz je postaven na vlastní skateboardové platformě s dvěma elektromotory a pohonem všech kol

  • V nabídce budou tři verze – Eletre, Eletre S a Eletre R, přičemž ta nejvyšší je nejrychlejším dvoumotorovým čistě elektrickým SUV na světě (2,95 sekundy, 265 km/h)

  • Na výběr jsou dvě pohonné jednotky s výkonem 612 koní nebo 918 koní

  • Prodeje se rozeběhnou už na podzim, ceny se pohybují od 2,4 do 3,7 milionu Kč

Pro sportovní modely britské značky Lotus byla vždy charakteristická lehká konstrukce a jen minimum komfortu nebo místa pro zavazadla. Elektromobilní věk s tím ale zatočil. Nové hyper-SUV s označením Eletre má totiž hmotnost 2 tuny, čistě elektrický pohon všech kol, čtyři dveře, pět sedadel, a dva zavazadlové prostory.

Jde o opravdový kus auta. Na délku Lotus Eletre měří 5,10 metru, je 1,63 metru vysoký a má třímetrový rozvor. Kapacita zadního zavazadelníku je 611 až 688 litrů a dalších 77 litrů přidává ten pod kapotou. Lotus prý navíc pracuje na pokročilé technologii pro podporu autonomní jízdy, která má výhledově umožnit zákazníkům projet Severní smyčku Nürburgringu zcela autonomně.

Lotus představil nový technický základ určený elektromobilům. Slibuje výkon až 884 koní

Ještě že se toho nedožil zakladatel značky Colin Chapman. I se značkou jako takovou je to hodně zajímavé. Lotus od roku 2017 patří do čínského holdingu Geely, který vlastní 51% podíl, zbývajících 49 % vlastní malajský konglomerát Etika Automotive. A tak není divu, že se vůz nebude vyrábět ve Velké Británii, ale v Číně.

Lotus Eletre jezdí na své vlastní skateboardové platformě a EPA a jeho vývoj je dílem konstrukčního oddělení Lotusu v britském Coventry a divizí Lotus Technology Innovation Center v německém Raunheimu u Frankfurtu nad Mohanem a Lotus Tech v čínském Wu-chanu. Platforma i díly karoserie jsou z hliníku, použity ale byly také díly z karbonu. Na poměry elektromobilů je tak hmotnost solidní dvě tuny. Přesto je to v kontextu jiných Lotusů opravdu hodně.

Nově Lotus zveřejnil technické údaje a další podrobnosti. K dispozici jsou tři různé verze – Eletre, Eletre S a Eletre R – s možností výběru ze dvou pohonných jednotek. Pohonný systém pracuje s napětím 800 voltů, palubní nabíječka o výkonu 22 kW je standardní součástí všech modelů Eletre. Baterii (112 kWh) lze nabíjet výkonem až 350 kW. V nejlepším případě tak bude možné auto dobít z 10 na 80 procent za necelých 20 minut.

Dokáže být na stovce do 3 sekund

Všechny verze disponují pohonem všech kol, přičemž každou nápravu má na starosti jeden elektromotor. U prvních dvou poskytují ve spojení s jednostupňovou převodovkou výkon 612 k a točivý moment 710 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h verze Eletre a Eletre S absolvují za 4,5 sekundy, přičemž jejich nejvyšší rychlost je 258 km/h a dojezd dle WLTP je 600 kilometrů. Top verze Eletre R s dvoustupňovou převodovkou poskytuje 918 koní a 985 Nm. Stovku pokoří za skvělých 2,95 s a maximální rychlost je udávána 265 km/h, dojezd se ale smrskl na 490 kilometrů.

Standardem je vzduchové odpružení s aktivním ovládáním tlumičů, za příplatek je k dispozici vektorování točivého momentu ovládané brzdami a řízení zadní nápravy. Jízdní režimy Range, Tour, Sport a Offroad upravují řízení, nastavení tlumičů, nastavení hnacího ústrojí a odezvu plynového pedálu. Eletre jezdí standardně na 20“ kolech, ale lze si objednat disky o velikosti až 23“. Za příplatek jsou k dispozici i karbon-keramické brzdy s desetipístkovými třmeny na přední nápravě.

První dodávky zákazníkům jsou naplánovány na začátek roku 2023. Ceny začínají zhruba na 2,4 milionu Kč, Eletre S stojí 3 miliony a top verze R bude k dostání za 3,7 mil. Kč. Lotus dává na Eletre pětiletou záruku s limitem 150 000 km.

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Jsem zvědavý na cenu. Po elektromobilu se již delší dobu rozhlížím. Jenže největším problémem je vždycky cena. Jsem klasický spotřebitel – děti, hypotéka, rodinný dům, zahrada a normálně, lehce nadpůrměrně placené zaměstnání. Jenže prostě tři mega na auta nedám. A v době, kdy polovina národa řeší výkup nemovitostí si brát půjčku na nové auto fakt nechci. Jenže zase pro rodinu potřebuji něco většího, než nového Leafa, kam se neposkládáme.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: