Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická

  • Německý ADAC srovnal v rámci EcoTestu desítky nových aut

  • Na špici se umístily vozy jezdící na stlačený zemní plyn, ale i hybridy

  • Škoda je se svou Fabií ve druhé desítce díky motoru 1.0 TSI

  • V žebříčku uspěly i diesely, propadla velká SUV a sporťáky

Jaká jsou k přírodě nejšetrnější auta, která se pohybují po silnici? Podle žebříčku německého autoklubu ADAC zdaleka neplatí, že jde o elektromobily. Naopak, mezi vůbec nejčistší auta s nejlepším hodnocením se probojovaly jen dva. Zbytek tvoří vozy na stlačený zemní plyn (CNG) a jeden hybrid. K podobným závěrům už v minulosti dospěly jiné studie:

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie

Zjištění jsou součástí každoročního žebříčku Ecotest, který ADAC pravidelně zveřejňuje v polovině ledna. V něm uvádí výsledky měření emisí a dalších škodlivin u desítek aut, jenž prošly jeho laboratořemi. Auta boduje podle produkce škodlivých látek a spotřeby, pro lepší orientaci jim uděluje také hvězdičky.

Na rozdíl od politiků nebo výrobců ale ADAC nevidí elektromobily jako auta s nulovými emisemi. Jistě, v daném místě a čase se elektrické auto pohybuje zcela bez emisí, jenže autoklub započítává do jeho ekologické stopy i emise, které vznikly při výrobě elektřiny. Ta je měřena podle německého energetického mixu. U elektromobilů se také počítají nejen spotřeba, ale i ztráty při dobíjení, které se dohromady převádí na odpovídající množství oxidu uhličitého.

Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let

Vůbec nejčistšími auty, která prošla laboratořemi ADAC, jsou hned dva modely Volkswagenu – Polo 1.0 TGI a Golf 1.5 TGI. Obě auta jezdí na benzin nebo CNG. Ze emise CO2 obdržely 45 bodů z 60 možných za další škodliviny pak maximální počet bodů, tedy 50. Výsledkem je 95 bodů a pětihvězdičkové hodnocení. Na třetím místě skončilo BMW i3 ve 120 Ah provedení, čtvrtým je další auto na CNG – Seat Arona 1.0 TGI. Páté a šesté místo zbylo na hybridní Toyotu Corolla a elektrickou Kiu e-Niro. Tím pětihvězdičkové hodnocení končí.

Velmi dobře dopadly i vozy Škoda. Mladá Boleslav se do první dvacítky nejčistších aut na trhu probojovala se Škodou Fabia 1.0 TSI. Ta se svým benzinovým motorem dostala 80 bodů, přesněji 40 za CO2 a plných 50 za škodliviny. Ve třetí desítce pak najdeme Škodu Scala 1.0 TSI se 79 body. Za pozornost stojí i fakt, že se mezi velmi čistá auta dostaly i vozy s naftovými motory v čele s Citroënem C4 Cactus BlueHDi 100, který skončil jedenáctý.

Následující tabulka ukazuje dvacítku nejčistších vozů za rok 2019 podle měření ADAC včetně použitého paliva, bodů za CO2 a další škodliviny sečtených dohromady a počtu hvězdiček.

Pořadí Model Palivo Body Hvězdičky
1. Volkswagen Polo 1.0 TGI CNG 95 *****
2. Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion CNG 95 *****
3. BMW i3 (120 Ah) Elektřina 93 *****
4. Seat Arona 1.0 TGI CNG 92 *****
5. Toyota Corolla 1.8 Hybrid Benzin 91 *****
6. Kia e-Niro (64 kWh) Elektřina 91 *****
7. Toyota Prius 1.8 Hybrid Benzin 89 ****
8. Kia e-Soul (64 kWh) Elektřina 89 ****
9. Tesla Model 3 Standard Range Plus Elektřina 86 ****
10. Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion CNG 84 ****
11. Citroën C4 Cactus BlueHDi Nafta 82 ****
12. Volkswagen Golf 1.6 TDI Nafta 81 ****
13. Tesla Model 3 AWD Elektřina 80 ****
14. Škoda Fabia 1.0 TSI Benzin 80 ****
15. Kia Ceed Sportwagon 1.6 CRDi Nafta 80 ****
16. BMW 320d Steptronic Nafta 80 ****
17. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Nafta 79 ****
18. Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDIi 130 EAT8 Nafta 79 ****
19. Seat Ibiza 1.0 TSI Benzin 79 ****
20. Toyota Camry 2.5 Hybrid Benzin 79 ****

Ani jedno auto v žebříčku ADAC sice nedostalo jen jednu hvězdičku, ale dvouhvězdičkových je celá řada. Nepřekvapí, že mezi ně patří rozměrná SUV, výkonné crossovery nebo sportovní vozy. Nejméně k přírodě ohleduplným autem je Volvo XC90 se svým vznětovým motorem D5. Ale to už se podívejte do přiložené fotogalerie, kde najdete 10 nejšpinavějších aut podle žebříčku EcoTest.

Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická
Ohodnoťte tento článek!
3.3 (65.64%) 39 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. Ti germáni umí opravdu vytvořit neskutečně zavádějící a účelové lži….. zdalipak by si byli ochotni zavézt konec výfuku ze svého Pola TGI do obývacího pokoje a spokojeně usnout, já bych jim to udělal, alespoň by od nich byl jednou pro vždy pokoj.

    • No oni vyfuk auta a ty komin z elektrarny, kdyz uz stejnou logiku i u sebe co Miroslave 😀 Ale to by musel Miroslav pouzit i mozek pri cteni, jinak by nevytykal germanum vyfuk a sam zazrakem zapomnel, ze s te elektrarny taky fuci docela slusnej sajrajt 😉

    • No oni vyfuk auta a ty komin z elektrarny, kdyz uz stejnou logiku i u sebe co Miroslave 😀 Ale to by musel Miroslav pouzit i mozek pri cteni, jinak by nevytykal germanum vyfuk a sam zazrakem zapomnel, ze s te elektrarny taky fuci docela slusnej sajrajt 😉

  2. Auta na plyn jsou ekologičtější a proto se unás v republice zvedla daň na CNG ?
    Tyhle ekologické auta nemá smysl ani kupovat, to si koupím klasickou naftu
    a mám po starostech !

    • Zvedla se protoze prestava platit zakaz EU o zdaneni a do roku 25 se pomalu “vyrovnava” na plnou dan…
      Takze musis nadavat na EU a nas stat 😉

      Ale i tak se ti to vyplati, cenou za km.

      • Na EU to neházejte. Podpora CNG byl nástroj plně v rukou naší vlády. Je to jedna z možností, jak snížit emise, tedy podporou ekologických paliv. Nízká sazba spotřební daně u CNG byla v ČR už skoro dvacet let. Až poslední vláda si uvědomila, že na CNG jí utíkají peníze, které bude muset nějak získat za to, že nevybere spotřební daň za palivo u elektromobilů.

  3. Je potřeba přemýšlet – plno lidí vaří na plynu a nevadí jim to a z auta na cng vychází to samý…

  4. Pořád dokola. Do ekologické stopy elektromobilů se započítávají emise vytvořené výrobou elektřiny. Ale benzín/nafta teče ze studánky, takže se při výrobě emise netvoří….‍♂️

      • Většina těch co tu píše hovadiny si to v originále nepřečte neb neumí jazyky 🙂
        Ale kecat hovadiny umí a dokonce umí dělat testy podobného typu a dokonce umí úplně všechno a ví všechno. Jsou to kecalisté ovlivnění masou tupých ovcí, lobistů a sociálních sítí. Většina nemá ani svůj vlastní názor, jen opakují jak papoušci co slyšeli jinde. Národ je zdegenerovaný z 60% Stačí se projet v autobusu apod. a poslouchat a sledovat lidi co čtou o čem se baví a co sledují na těch malých krabičkách zvaných telefony. Ta doba kdy člověk přemýšlel a používal mozek je dávno pryč. Většina z těch pisálků ani neví jak se vůbec emise měří, čím se měří a co je k tomu všechno za potřebí. Ví jen že dám do výfuku hadici a stisknu tlačítko a ono to měří a pak vyleze vytisknuty papír s čísly – a ejhle mám papír tak jsem borec nejchytřejší na světě.

    • Zrovna benzín a nafta ze studánky neteče. Má docela slušnou ekologickou zátěž, než se vůbec dostane na benzínku. Zatímco atomové, větrné nebo vodní elektrárny jsou prakticky bezemisní.

  5. To by mě zajímalo, zda vy by jste byl ochoten si zavést konec komínu uhelné elektrárny do obýváku, když se Vám tam ta elektřina vyrábí.

  6. Spotřební daň na CNG nebo LPG je v EU víc jak 10x menší než na benzín nebo naftu. Proto stojí plyn asi polovinu toho co benzín nebo nafta. Navíc pokud je auto služební tak nemusí platit silniční daň. To si myslím, že je hodně veké zvýhodnění.

  7. Elektrické auto je ropák roku a za tímto názorem si stojím. Baterka v Tesle má 7 kg toxického lithia a elektřina z čistých zdrojů je pouze v Norsku. Sám výrobce uvedl,že Škoda Octavia na CNG má katalizátor pouze na případný provoz na benzín,na plyn je tam zbytečný a nemá co čistit!Jen velká lobby z USA a podplacených úředníků v Bruselu chtějí nutit občanům elektrické Tesly a tak pozvednout skomírající ekonomiku v USA!K té zavedené dani na CNG,stát za rok vybere 200 milionů korun,má to smysl kvůli kapce v moři(státním rozpočtu) takt dehonestovat čistý provoz.Nebylo by rozumější dát nějakou daň na benzín a naftu jako neekologická paliva než takovou blbost,např. já jezdím na LPG už od roku 2003 a chtěl jsem přejít na CNG.Nakonec zůstanu u LPG a pokud taky zdraží tak si koupím malý obsah v naftě.

  8. No já sice elektromobil nemám, ale na střeše má fotovoltaické panely postavené bez dotací, bez dodávání do sítě a svépomocí. Takže já bych si asi nemusel do pokoje zavádět ani výfuk, ani komín elektrárny.

  9. AUTA NA ELEKTŘINU BY MĚLI POVINNĚ POUŽÍVAT VŠICHNI POLITICI EU A JEJICH RODINY VČETNĚ VŠECH EKO AKTIVISTŮ !!!!!!DALE VŠICHNI STATNÍ ZAMĚSTNANCI VŠECH STÁTU V UNII MIMO POLICIE ,ZACHRÁNKY A HASIČŮ !!!TAK NA TY PAPOUŠKY CO MAJI ASI IQ PAPOUŠKA NE ??

  10. To ale platí jen a pouze při nabíjejí elektromobilu energií z distribuční sítě při stávajícím vysokém jadernofosilním mixu, což je často jen nouzové nabíjení. A i tak je tam velká šance že to za pár let bude úplně jinak, u plynu tak už toho moc na zlepšení není, navíc ani nejde v autě při brzdění rekuperovat. Ideální je teď v této době asi hybrid na CNG, tam je rekuperace částečně možná. Ale za pár let jak se odstaví jadernofosilní zdroje to bude jinak.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: