Volkswagen Golf patří bezesporu k tomu nejdůležitějšímu, co automobilka z Wolfsburgu momentálně vyrábí. Pětačtyřicet let dlouhá geneze s sebou přinesla několik průlomových technologických řešení a množství sportovních derivátů, přičemž hned ten první dal vzniknout kategorii ostrých hatchbacků.
Volkswagen Golf I, typ 17, 1974–1983
První Volkswagen Golf nahrazoval v roce 1974 zastaralý model Brouk. Na rozdíl od předválečného brouka, který měl podobně jako Transporter motor vzadu a poháněná zadní kola, byl nový Golf auto s pohonem předních kol a motorem umístěným napříč.
O design se postaral už v té době uznávaný návrhář Giorgetto Giugiaro, jenž na nový model nižší střední třídy aplikoval svůj designový přístup použitý u modelu Passat. Také u Golfu použil oblé tvary namísto ostrých hran. První Golf Mk.I vyjel z bran výrobního závodu v březnu roku 1974 a do prodeje se dostal začátkem léta téhož roku.
Během pouhých dvou let se kromě tří- a pětidveřových provedení se zážehovými motory k zákazníkům dostala také vznětová motorizace a sportovněji zaměřený Golf GTI. Jeho vznik z vlastní iniciativy zaměstnanců Volkswagenu je příběh sám o sobě. V říjnu 1979 Volkswagen představil sedan s názvem Jetta a o tři měsíce později také otevřenou variantu Cabriolet. Poprvé a naposledy se v nabídce rovněž vyskytl pracovní pick-up Caddy. Za další dva roky Volkswagen nabídl turbodiesel a také sportovní derivát tohoto motoru, označovaný jako GTD.
Volkswagen Golf II, typ 19E/1G, 1983–1992
Úspěchem povzbuzený Volkswagen pověřil designem druhé generace Herberta Schäfera, který v mnoha ohledech následoval Giugiarův rukopis. Golf Mk.II ve většině sledovaných kriteriích povyrostl, především na rozvoru. Výrobce reagoval na stížnosti na omezený prostor na zadních sedadlech. Celkově „dvojka“ povyrostla o masivních 17 cm. Schäferův tým se kromě rozměrů soustředil také na aerodynamiku. Součinitel odporu vzduchu mezigeneračně klesl z 0,42 na 0,34.
Dvojkový Golf už mohl mít některé z technických vymožeností vyšších kategorií jako posilovač řízení nebo ABS a od roku 1986 také pohon všech kol, kterému u VW až do 90. let říkali Syncro. I v případě MK.II výrobce myslel na milovníky sportovního svezení. Kromě následovníka ostrého GTI a vznětového GTD vznikl v roce 1988 homologační speciál Rallye Golf G60. Volkswagen současně investoval nemalé peníze a know-how do terénního provedení Country. Poslední Golf Mk.II byl vyroben na sklonku roku 1992.
Volkswagen Golf III, typ 1H/1E/1V, 1991–1998
Jestliže předchozí dvě generace byly prodejním hitem, třetí se stala doslova trhákem. Jako první adoptovala turbodiesel TDI s přímým vstřikováním (1993). Nicméně oblíbenost Golfu III nespočívala pouze ve vznětovém motoru TDI. Volkswagen u „trojky“ posvětil aplikaci vidlicově řadového motoru VR6, na jehož kvality nikdo rovněž neuměl adekvátně reagovat. Americký šéfdesignér J Mays karoserii lehce zaoblil a pochopitelně zvětšil. Rozvor zůstal stejný, což se nejednou stalo terčem kritiky.
Volkswagen začal třetí generace Golfu začal sériově montovat například airbagy, případně na přání dodával tempomat. Veškeré tyto inovace mu vynesly titul evropského Auta roku 1992. Po jednogenerační odmlce se do programu navíc vrátil kabriolet a sedan se už nejmenoval Jetta, nýbrž Vento. Stal oblíbeným nástrojem i českých a slovenských taxikářů. Vůbec poprvé se v nabídce objevila verze kombi, pojmenovaná Variant, a opět nechyběla dvojice sportovně laděných GTI a GTD.
Volkswagen Golf IV, typ 1J, 1997–2003
Čtvrtá generace přinesla kromě líbivého designu, který měl na svědomí tým okolo Hartmuta Warkuße, doslova revoluci v oblasti kvality zpracování interiéru po vzoru modelů Audi. Kdo by si dodnes nepamatoval tmavě fialové posvícení přístrojů s růžovými ručičkami ukazatelů a měkčené materiály i na místech, kde do té doby „tvrdou“ rukou vládl bakelit. Jediným výrazným nedostatkem bylo opět nedostatečné místo na nohy vzadu.
Pestrá paleta motorů zahrnovala atmosférické i přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce a nově také pětiválec VR5. I nadále se vyráběly 2,9litrové „veruny“, ovšem vrcholem nabídky se v roce 2001 stal vidlicově řadový šestiválec 3,2 pod kapotou čtyřkolky Golf R32.
Kromě tří- a pětidveřového hatchbacku se prodával také kabriolet. V jeho případě ale šlo pouze o faceliftovaný Golf Mk.III, nová byla pouze přední maska. Dalším značně nepovedeným krokem bylo rozhodnutí přiškrtit GTI. Atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW odměnili zákazníci zaslouženým nezájmem.
Volkswagen Golf V, typ 1K, 2003–2008
Pětkový Golf byl dílem tureckého návrháře Murata Günaka. Jako první měl zadní víceprvkovou nápravu, což v dané třídě bylo velmi vzácné. U Volkswagenu ovšem neměli jinou možnost, protože svět hatchbacků nižší střední třídy v té době ležel u nohou Fordu Focus, který za své excelentní jízdní vlastnosti vděčil právě víceprvkové nápravě. Mezi další technické revoluce lze zařadit přechod na elektromechanický posilovač, což se u lidí, co rádi řídí, nesetkalo s vřelým ohlasem. U této generace Volkswagen si zákazníci mohli vybírat téměř ze všech luxusních položek volitelné výbavy, jaké nabízel větší Passat.
Rychlé GTI s přeplňovaným dvoulitrem se k radosti všech sportovně založených řidičů vrátilo na výsluní a napravilo pošramocenou pověst předchozí generace. Novou karosářskou variantou se stalo provedení Golf Plus, které „golfíka“ posouvalo do kategorie MPV.
Volkswagen Golf VI, typ 5K, 2008–2012
Evoluci Golfu Mk.V navrhl italský designér Walter de'Silva. Měl za úkol nejen zlepšit aerodynamiku, ale především pozvednout kvalitu interiéru, která v případě „pětkového“ Golfu ve srovnání s předchůdcem výrazně poklesla. Kromě toho musela nová generace zachovat uživatelskou přívětivost předchozího modelu. Šestá generace Golfu vnesla do kategorie další výbavové prvky z výších kategorií – například adaptivní tempomat, samočinné parkování nebo elektronicky řízené tlumiče.
Co se motorizací týče, kromě klasiky Volkswagen opět tak trochu experimentoval. To dokazuje uvedení šestnáctistovky BiFuel spalující LPG, jenže stejně jako dvakrát přeplňované GT se ani tento model s velkou popularitou nesetkal.
Volkswagen Golf VII, typ 5G, 2012–2019
Každá z předchozích generací dala do vínku Golfu něco navíc, ať už designově či z hlediska hardwaru. Sedmý Golf vše přebil úsporou až 100 kilogramů díky platformě MQB. Vyspělé asistenční systémy a technologická opatření také výrazným způsobem snížily spotřebu, v některých případech téměř o třetinu.
Předposlední generace Golfu je první, která v Evropě nabídla pouze přeplňované motory. Mezi největší úspěchy jednoznačně patří titul nejlepšího auta Evropy i světa a prvenství v technologii vypínání válců u motoru 1,5 TSI. Kromě sportovně pojatých verzí GTI, GTD a čtyřkolky Golf R se v nabídce objevil také zvýšený Alltrack, sourozenec Octavie Scout, a vůbec poprvé i plně elektrický Golf. Jeho představení předcházelo uvedení dalšího ekologicky zamřeného modelu GTE s plug-in hybridním pohonem. Velkou novinkou bylo také představení MPV Sportsvan, které navazovalo na Golf Plus z roku z roku 2006.
Volkswagen Golf VIII
Pokračování příště…