Na palubě aut se čím dál tím častěji objevují elektronické systémy, které usnadňují řízení. Starají se nejen o brzdění a zrychlování, ale i o zatáčení. Některé jsou tak aktivní, že člověk může snadno nabýt pocitu, že se auto řídí samo. To je ostatně i problém systému Autopilot od Tesly, který k tomu svádí nejen svým názvem, ale i svým chováním. Vyplývá to z posledních zkoušek, jež prováděla americká organizace Consumer Reports.
Ta se rozhodla prověřit celkem 17 systémů různých automobilek. Zkoumala stav, kdy je zapojen adaptivní tempomat i aktivní systém pro jízdu v pruzích. Spuštění právě těchto dvou asistentů znamená, že se auto řídí zdánlivě samo. Zkoušky probíhaly na uzavřené testovací trati a hodnotilo se hned několik disciplín – schopnosti a výkon, zapojení řidiče, snadnost obsluhy nebo to, jak se systém zachová, když řidič nevěnuje jízdě pozornost. Za každou kategorii se udělovaly body od jednoho do deseti.
Absolutním vítězem se stal systém Super Cruise luxusní americké automobilky Cadillac. Consumer Reports ho ohodnotil 69 body. Na druhém místě skončila Tesla se svým Autopilotem s 57 body. Třetí byl Ford a jeho Co-Pilot s 52 body. Na úplném konci pak skončil systém I-Activsense od Mazdy, který dostal jen 27 bodů.
Hodnocení asistenčních systémů podle Consumer Reports
Systém | Hodnocení |
---|---|
Cadillac Super Cruise | 69 |
Tesla Autopilot | 57 |
Ford Co-Pilot | 52 |
Audi Pre Sense | 48 |
Hyundai Smart Sense | 46 |
Mercedes Driver Assistance | 46 |
Subaru Eyesight | 46 |
BMW Active Driving Assistance Pro | 44 |
Porsche Active Safe | 41 |
Volvo Pilot Assist | 41 |
Honda Sensing | 40 |
Nissan Propilot Assist | 40 |
Toyota Safety Sense | 40 |
Volkswagen N/A | 39 |
Buick Driver Confidence | 36 |
Land Rover Incontrol | 38 |
Mazda I-Activesense | 27 |
Ke druhému místu Tesle dopomohlo hlavně vítězství v kategorii schopností a výkonu. Tam získala 9 bodů z 10, když předběhla Audi či Cadillac, nicméně jen o jediný bod. „Dobrý systém udrží řidiče uprostřed jízdního pruhu. Zařízen Mazdy nebo Buicku například zasahují až poté, co dojde k vyjetí z pruhu. Proto neuspěly,“ komentuje Consumer Reports výsledek první kategorie.
Tesla nicméně propadla v hodnocení zapojení řidiče. Dostala jen 3 z 10, zatímco Cadillac uspěl se 7 z 10 a o značný kus předběhl většinu ostatních zařízení. „Ani jeden z testovaných systémů dobře nereagoval na nečekané překážky, jako je oprava na silnici, výmol nebo předmět v cestě,“ komentuje organizace. Teslu ale pochválila, že dává hlasitě najevo odpojení systému.
V kategorii snadného používání vyhrála Tesla se 7 body z 10, naopak Cadillac skončil až téměř na chvostu s výsledkem 3/10 bodů. Pohořel kvůli tomu, že jeho systém lze aktuálně používat pouze na zmapovaných silnicích, což by paradoxně mělo přispět k větší bezpečnosti. A to ho právě pasovalo na vítěze kategorie, která hodnotila, zda je zřejmé, kdy je bezpečné systém použít. Dostal 8 z 10 bodů. Naopak Tesla skončila na posledním místě se dvěma body. Reakce Tesly na neaktivního řidiče je pak jen průměrná (6 z 10), Cadillac tuto kategorii vyhrál s 9 body z 10. Kompletní test Consumer Reports včetně všech výsledků najdete zde (anglicky).
Nejde o první případ, kdy Autopilot Tesly sklidil kritiku za to, že se na řidiče snaží působit dojmem autonomního řízení, ačkoliv jeho faktické schopnosti tomu rozhodně neodpovídají. Podobně ho na začátku října hodnotila evropská organizace Euro NCAP, které se nelíbilo jeho chování. „Systém dává pocit, že se auto řídí úplně samo. Nebo naopak, že ho má řidič plně pod kontrolou. Je víc autoritářský než kooperativní,“ napsali v hodnocení komisaři Euro NCAP. Ve spojení s přeceňováním možností Autopilota Tesly se už také ve světě stala řada nehod.