Že jsou elektromobily na servis levnější? U luxusních modelů to vždy neplatí

20.02.2020
3 nové názory
Autor: Redakce
  • Mercedes EQC stojí na servisu víc než benzinový nebo naftový model GLC

  • U Jaguaru I-Pace zaplatíte prakticky stejně jako za F-Pace, jen u Audi je servis v ceně

  • Luxusní elektromobily se však mohou rychle vrátit, rozdíly jsou však dost relativní

Auta do zásuvky nejen jezdí s nižšími náklady, ale ušetří také na servisu. Není u nich totiž potřeba kontrolovat tolik věcí nebo řešit některé kapaliny či filtry. I to je jeden z klasických argumentů zastánců elektromobilů. Jak se ale ukazuje, není to tak úplně pravda.

V polovině ledna jsme se věnovali srovnání vozů, které se prodávají nejen jako elektromobily, ale také jako auta s běžnými spalovacími motory, nebo alespoň v hybridním provedení. Otázkou bylo, po jak dlouhé době se uživateli vyplatí. A i když jsme elektrickým autům započítali velmi výhodnou sazbu elektřiny a levné předplatné pro dobíjen na stojanech ČEZ (které se už dnes nabízí za výrazně vyšší cenu), nedopadly pro elektrická auta výsledky právě dobře. Více se dozvíte v našem obsáhlém článku.

Nyní jsme se chtěli soustředit na elektrické modely luxusní třídy, které se prodávají za částky okolo dvou milionů korun. Audi e-tron, Jaguar I-Pace nebo Mercedes-Benz EQC nemají sice své verze se spalovacími motory, ale dají se přirovnat k jiným modelům daných značek. V tomto případě jsou to Audi Q8, Jaguar F-Pace a Mercedes-Benz GLC. Jako vždy jsme nejprve požádali zástupce daných značek, aby nám vyčíslili náklady na servis za dobu přibližně pěti let a 100 tisíc ujetých kilometrů. Výsledek byl překvapující.

Mercedes EQC je tady. Srovnali jsme jeho reálnou dynamiku, spotřebu i prostornost s Audi e-tron a Jaguarem i-Pace
Přečtěte si také:

Mercedes EQC je tady. Srovnali jsme jeho reálnou dynamiku, spotřebu i prostornost s Audi e-tron a Jaguarem i-Pace

Mercedes-Benz vyčíslil náklady na servis na 6 let nebo 160 tisíc kilometrů u elektrického EQC na něco málo přes 30 tisíc korun, GLC s benzinovým nebo dieselovým motorem ale vyjdou na 28 800 korun. V případě Jaguaru I-Pace jsou rozdíly za servis podobné, jen se platí za pět návštěv víc než dvojnásobek toho co u stuttgartské automobilky. I-Pace má sice levnější servis než naftový F-Pace, ale zase dražší než benzinový. Jediným výhodným modelem je tak Audi e-tron, které má servisní balíček v ceně. Pokud jej budoucí majitel z nějakého důvodu nechce, prodejce mu z ceny odečte 20 tisíc korun. Více napoví následující tabulka:

Model Doba Elektromobil Benzin Diesel
Audi e-tron 5 let / 120 000 km V ceně - -
Audi Q8 5 let / 120 000 km - 96 300 Kč 96 300 Kč
Jaguar I-Pace 5x servis 65 000 Kč - -
Jaguar F-Pace 5x servis - 63 500 Kč 68 000 Kč
Mercedes-Benz EQC 6 let / 160 000 km 30 141 Kč - -
Mercedes-Benz GLC 6 let / 125 000 km - 28 800 Kč 28 800 Kč

Vzhledem k tomu, že někteří provozovatelé veřejných rychlonabíjecích stanic zdražili, rozhodli jsme se tentokrát počítat jen s elektřinou dodávanou do domácnosti v tarifu D27d, který je určený právě pro majitele elektromobilů. Díky lepšímu zdroji se nám podařilo zjistit kompletní cenu za kWh, tedy včetně distribuce, jističů, silovou elektřinu a podobně. Levný noční proud (NT) nyní vychází na 2,58 Kč za kWh, denní (VT) na 4,89 Kč za kWh. Počítali jsme s tím, že majitelé dokáží dobíjení auta naprogramovat tak, aby využívalo jen levnější tarif. U vozů se spalovacími motory jsme pak počítali s benzinem za 31,92 Kč a naftou za 31,51 Kč.

Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek
Přečtěte si také:

Elektromobily vyjdou draho: Evropa musí mít do 10 let tři miliony nabíječek

Luxusní elektromobily mají výhodu v tom, že nabízí poměrně vysoký výkon, který se u nich pohybuje od 265 do 300 kW. Pokud jsme tedy k nim chtěli přiřadit ekvivalent se spalovacím motorem, museli jsme sáhnout mezi nejdražší verze daných modelů, což snížilo rozdíl v pořizovací ceně. Vysoká průměrná spotřeba výkonných pohonných jednotek pak dokonala své a výsledek je poměrně bizarní. Více už říká tato tabulka.

Model Výkon Spotřeba Náklad na palivo (1 km) Vyplatí se za
Audi e-tron 265 kW 22,5 kWh/100 km 0,58 Kč/km 11 372 km
Audi Q8 55 TFSI quattro 250 kW 8,9 l/100 km 2,84 Kč/km -
Jaguar I-Pace 294 kW 22 kWh/100 km 0,56 Kč/km 265 455 km
Jaguar F-Pace 30d AWD 221 kW 7,4 l/100 km 2,33 Kč/km -
Mercedes-Benz EQC 300 kW 19,7 kWh/100 km 0,51 Kč/km 85 719 km
Mercedes-AMG GLC 43 4Matic 287 kW 10,2 l/100 km 3,25 Kč/km -

Jak je patrné, Audi e-tron se může vyplatit oproti modelu se spalovacím motorem za pár měsíců. Mercedes tak za tři až čtyři roky provozu a Jaguar I-Pace za deset. U Audi a Mercedesu ale elektromobilům nadržuje fakt, že jsme museli sáhnout po výkonných modelech s benzinovým motorem. Dá se předpokládat, že kdyby si například zájemce o elektrické auto koupi rozmyslel a přece jen by se nechal zlákat „staromódním“ pohonem, asi by sáhl u takových SUV po úspornější variantě, třeba po dieselu. Rozdíl v pořizovací ceně by tak byl výrazně větší a návratnost elektrického auta by se posunula za hranice reálné doby používání, tak jak se to stalo u Jaguaru.

Co nám výsledek říká? Jednoduše to, že elektrická auta jsou stále záležitostí image, nikoliv ekonomické výhodnosti, kterou je možné snadno spočítat. Mohou se vyplatit v izolovaných případech, potřebují úzkou skupinu specifických uživatelů. Ostatní si musí počkat na to, až se z módního výstřelku stane také výhodná koupě.

Tomáš (neregistrovaný)
Já nevím no. Pokud si člověk koupí luxusní auto, tak snad musí automaticky počítat s tím, že i následný servis prostě bude nákladnější, ne? Zvlášť pak třeba u toho Mercedesu. Však co vím, tak i u jejich aut se spalovacím motorem je ten servis často celkem nákladný. O Jaguaru ani nemluvím.
Mirek (neregistrovaný)
Po dvouletém používání vw e-up jsem koupil druhý elektromobil , pokud auto používáte většinou po Praze , tak nemá konkurenci . Pouze ten údaj o spotřebe e-trona 23 kWh je nereálný . Já jako zkušený lakomec se nedostanu pod 27 kWh. Ale jinak už bych jiný pohon nezvolil než elektřinu .
Radovan (neregistrovaný)
A teď trochu praxe: Provoz elektromobilu je oproti spalovacím autům finančně nenáročný. I cena každoroční garanční prohlídky ve značkovém servise Peugeot Auto Tichý. První rok 2.049,- Kč včetně výměny pylového filtru ventilace kabiny vozu. Druhý rok totéž + výměna brzdové kapaliny 4.123,- Kč. Třetí opět filtr a olej reduktoru elektromotoru 1 L, komplet za 3.476,- Kč. Čtyřletá jako dvouletá 4.623,- Kč (filtr a brzdovka). Povinné ručení je bráno jako nejmenší spalovací motor, 1.129,- Kč ročně. Za 5,5 roku jsme najeli elektromobilem 78 tis. km. Náklady na elektřinu = palivo vozu = nabíjení, nám řeknou, za kolik se jezdí s elektromobilem: - paušální platba za přístupový čip ČEZ (odebraná elektřina se neplatí) 182,- Kč měsíčně x 36 = 6.552,- Kč. Předloni 3x zdražila, nevyplatí se, čip jsme ve 12/2016 vrátili, 0,- Kč - platba za přístupovou kartu PRE roční od 2016 = 145,20 Kč - platba za přístupovou kartu Wien energies ve Vídni = 0,- Kč - platba za PIN GreenWay a nabíjení na rychlodobíjecích stojanech celé Slovensko = 0,- Kč - platba za přístupovou kartu SAZE VŠB-TUO a nabíjení na pomalém stojanu = 0,- Kč - nabíjení na dalších stojanech v ČR, Rakousku a Slovensku bez karet a plateb = 0,- Kč - nabíjení v hotelech a penzionech z běžných zásuvek 230V 16A v ceně ubytování = 0,- Kč - nabíjení v obchodních centrech z běžných zásuvek 230V 16A v ceně parkovného = 0,-Kč - občasné nabíjení u známých z běžných zásuvek 230V 16A zdarma, protože si v rámci návštěvy chtějí auto vyzkoušet. Tak ho pak před cestou zpět většinou i nabíjíme = 0,-Kč - nabíjení doma (hlavně víkendové) přes den z naší fotovoltaické elektrárny = 0,- Kč - nabíjení doma za plnou denní sazbu 5,- Kč / 1 kWh nevyužíváme = 0,- Kč - nabíjení doma za noční tarif D27d Elektromobilita (denně 22-06 hodin) 2,50 Kč / 1 kWh je bonus z vlastnictví elektroauta. Za prázdnou 16 kW baterku zaplatíme 16 x 2,50 = 40,- Kč na 80-136 km dojezdu Faktury za elektřinu v domě jsou díky nočnímu proudu stejné nebo nižší, než byly v roce 2013 bez nabíjení elektromobilu! Nabíjení je tak fakticky zdarma = 0,- Kč. Jak nabíjíme? Dojedeme domů, mrkneme na údaj o dojezdu. Pokud je malý, zapojíme dobíjecí kabel do auta. Visí na zdi garáže v běžné domácí zásuvce 230V 16A, v níž máme spínací hodiny. To je vše. S nočním proudem se auto samo začne nabíjet. Ráno kabel vytáhneme ze zásuvky a jede se. Kdybychom 78 tisíc km ujeli naším bývalým benzínovým Citroenem Berlingo s průměrnou spotřebou 8 L/100 km, tak při ceně 1 litru +-30,- Kč by jen palivo stálo 187.200,- Kč! My jsme ale zaplatili jen 6.987,- Kč, 26x méně…… V květnu 2016 jsme si proto koupili další Peugeot Ion, manželce. 3 roky jetý, 14 tis. km za 280 tis. Kč (včetně sady zimních pneu a nezávislého topení Webasto). V dubnu 2019 má najeto dalších 33 tis. km. Úspora jen na palivu je 79.200,- Kč. Celkem za oba úspora 266.400,- Kč jen na palivu. Už jezdíme pouze elektricky…..
  • Našli jste v článku chybu?