Auta do zásuvky nejen jezdí s nižšími náklady, ale ušetří také na servisu. Není u nich totiž potřeba kontrolovat tolik věcí nebo řešit některé kapaliny či filtry. I to je jeden z klasických argumentů zastánců elektromobilů. Jak se ale ukazuje, není to tak úplně pravda.
V polovině ledna jsme se věnovali srovnání vozů, které se prodávají nejen jako elektromobily, ale také jako auta s běžnými spalovacími motory, nebo alespoň v hybridním provedení. Otázkou bylo, po jak dlouhé době se uživateli vyplatí. A i když jsme elektrickým autům započítali velmi výhodnou sazbu elektřiny a levné předplatné pro dobíjen na stojanech ČEZ (které se už dnes nabízí za výrazně vyšší cenu), nedopadly pro elektrická auta výsledky právě dobře. Více se dozvíte v našem obsáhlém článku.
Nyní jsme se chtěli soustředit na elektrické modely luxusní třídy, které se prodávají za částky okolo dvou milionů korun. Audi e-tron, Jaguar I-Pace nebo Mercedes-Benz EQC nemají sice své verze se spalovacími motory, ale dají se přirovnat k jiným modelům daných značek. V tomto případě jsou to Audi Q8, Jaguar F-Pace a Mercedes-Benz GLC. Jako vždy jsme nejprve požádali zástupce daných značek, aby nám vyčíslili náklady na servis za dobu přibližně pěti let a 100 tisíc ujetých kilometrů. Výsledek byl překvapující.
Mercedes-Benz vyčíslil náklady na servis na 6 let nebo 160 tisíc kilometrů u elektrického EQC na něco málo přes 30 tisíc korun, GLC s benzinovým nebo dieselovým motorem ale vyjdou na 28 800 korun. V případě Jaguaru I-Pace jsou rozdíly za servis podobné, jen se platí za pět návštěv víc než dvojnásobek toho co u stuttgartské automobilky. I-Pace má sice levnější servis než naftový F-Pace, ale zase dražší než benzinový. Jediným výhodným modelem je tak Audi e-tron, které má servisní balíček v ceně. Pokud jej budoucí majitel z nějakého důvodu nechce, prodejce mu z ceny odečte 20 tisíc korun. Více napoví následující tabulka:
Model | Doba | Elektromobil | Benzin | Diesel |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 5 let / 120 000 km | V ceně | - | - |
Audi Q8 | 5 let / 120 000 km | - | 96 300 Kč | 96 300 Kč |
Jaguar I-Pace | 5x servis | 65 000 Kč | - | - |
Jaguar F-Pace | 5x servis | - | 63 500 Kč | 68 000 Kč |
Mercedes-Benz EQC | 6 let / 160 000 km | 30 141 Kč | - | - |
Mercedes-Benz GLC | 6 let / 125 000 km | - | 28 800 Kč | 28 800 Kč |
Vzhledem k tomu, že někteří provozovatelé veřejných rychlonabíjecích stanic zdražili, rozhodli jsme se tentokrát počítat jen s elektřinou dodávanou do domácnosti v tarifu D27d, který je určený právě pro majitele elektromobilů. Díky lepšímu zdroji se nám podařilo zjistit kompletní cenu za kWh, tedy včetně distribuce, jističů, silovou elektřinu a podobně. Levný noční proud (NT) nyní vychází na 2,58 Kč za kWh, denní (VT) na 4,89 Kč za kWh. Počítali jsme s tím, že majitelé dokáží dobíjení auta naprogramovat tak, aby využívalo jen levnější tarif. U vozů se spalovacími motory jsme pak počítali s benzinem za 31,92 Kč a naftou za 31,51 Kč.
Luxusní elektromobily mají výhodu v tom, že nabízí poměrně vysoký výkon, který se u nich pohybuje od 265 do 300 kW. Pokud jsme tedy k nim chtěli přiřadit ekvivalent se spalovacím motorem, museli jsme sáhnout mezi nejdražší verze daných modelů, což snížilo rozdíl v pořizovací ceně. Vysoká průměrná spotřeba výkonných pohonných jednotek pak dokonala své a výsledek je poměrně bizarní. Více už říká tato tabulka.
Model | Výkon | Spotřeba | Náklad na palivo (1 km) | Vyplatí se za |
---|---|---|---|---|
Audi e-tron | 265 kW | 22,5 kWh/100 km | 0,58 Kč/km | 11 372 km |
Audi Q8 55 TFSI quattro | 250 kW | 8,9 l/100 km | 2,84 Kč/km | - |
Jaguar I-Pace | 294 kW | 22 kWh/100 km | 0,56 Kč/km | 265 455 km |
Jaguar F-Pace 30d AWD | 221 kW | 7,4 l/100 km | 2,33 Kč/km | - |
Mercedes-Benz EQC | 300 kW | 19,7 kWh/100 km | 0,51 Kč/km | 85 719 km |
Mercedes-AMG GLC 43 4Matic | 287 kW | 10,2 l/100 km | 3,25 Kč/km | - |
Jak je patrné, Audi e-tron se může vyplatit oproti modelu se spalovacím motorem za pár měsíců. Mercedes tak za tři až čtyři roky provozu a Jaguar I-Pace za deset. U Audi a Mercedesu ale elektromobilům nadržuje fakt, že jsme museli sáhnout po výkonných modelech s benzinovým motorem. Dá se předpokládat, že kdyby si například zájemce o elektrické auto koupi rozmyslel a přece jen by se nechal zlákat „staromódním“ pohonem, asi by sáhl u takových SUV po úspornější variantě, třeba po dieselu. Rozdíl v pořizovací ceně by tak byl výrazně větší a návratnost elektrického auta by se posunula za hranice reálné doby používání, tak jak se to stalo u Jaguaru.
Co nám výsledek říká? Jednoduše to, že elektrická auta jsou stále záležitostí image, nikoliv ekonomické výhodnosti, kterou je možné snadno spočítat. Mohou se vyplatit v izolovaných případech, potřebují úzkou skupinu specifických uživatelů. Ostatní si musí počkat na to, až se z módního výstřelku stane také výhodná koupě.