Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem

28.07.2017
10 nových názorů
Autor: Redakce
  • I na levnou prémiovou ojetinu musíte být dostatečně bohatí

  • Některé nákladové položky berou dech

  • Kilometrové náklady se u luxusních ojetin pohybují mezi 10 a 15 Kč/km

  • Dvouleté vlastnictví velkého SUV nebo limuzíny prémiové značky vyjde v součtu na statisíce

  • Diesel často vychází v celkových nákladech dráž než žravý benzinový osmiválec 

Zlidovělý reklamní slogan tvrdí, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. V případě značně ojetých prémiových vozů to platí tuplovaně. Úskalí koupě zdánlivě výhodného luxusního prémiového SUV věhlasné značky jsme si již nastínili v článku Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze.

Pro zajímavost jsme si tentokrát u ojetin z odkazovaného článku spočítali očekávané celkové náklady na vlastnictví (total costs of ownership, TCO). Využili jsme k tomu unikátní internetovou aplikaci tco.jitis.eu, která věrohodně přibližuje očekávané investice a náklady do ojetého auta. Na rozdíl od většiny webových kalkulaček nebere v úvahu jen udávanou spotřebu a projektovaný pokles ceny. Zohledňuje množství parametrů včetně cen konkrétních náhradních dílů, jejich předpokládané reálné životnosti, hodinových sazeb v servisech atd.

Doporučujeme: Test ojetiny: Audi A8 je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete

V následující tabulce uvádíme již dříve popsaná ojetá prémiová SUV a jejich očekávané náklady v horizontu 24 měsíců při poměrně skromném nájezdu 800 km za měsíc. Od každého typu jsme vybrali nejlevnější nabízený kus v inzerci.

Model Cena ojetiny Najeto Rok první registrace Zanedbaná údržba Očekávané náklady Náklady na km
Audi Q7 4.2 TDI 299 000 Kč 280 000 km 2007 450 800 Kč 272 146 Kč 14,17 Kč
BMW X6 xDrive50i 500 000 Kč 196 500 km 2009 155 610 Kč 443 776 Kč 15,40 Kč
Porsche Cayenne 4.5 V8 160 000 Kč 210 000 km 2003 129 178 Kč 329 939 Kč 11,45 Kč
Volkswagen Touareg V10 TDI 130 000 Kč 263 000 km 2004 329 351 Kč 244 857 Kč 8,50 Kč

Ze systému Jitis lze exportovat podrobné certifikáty, z jakých položek se náklady skládají a jaký budou mít průběh v čase. Na následujících odkazech si můžete certifikáty k našim čtyřem SUV stáhnout ve formátu PDF:

Audi Q7 V8 TDI
BMW X6 50i
Porsche Cayenne V8
VW Touareg V10 TDI

Pro zajímavost si ukažme v podobné tabulce stejný výpočet pro jiné prémiové ojetiny.

Model Cena ojetiny Najeto Rok první registrace Zanedbaná údržba Očekávané náklady Náklady na km
Audi A8 4.2 quattro 140 000 Kč 378 000 km 2003 285 927 Kč 206 442 Kč 10,75 Kč
BMW 750iL E66 250 000 Kč 258 000 km 2005 192 581 Kč 221 735 Kč 11,55 Kč
BMW 530d xDrive 145 000 Kč 229 000 km 2006 223 286 Kč 232 516 Kč 12,11 Kč
Volvo S80 D5 159 000 Kč 310 000 km 2009 317 271 Kč 131 764 Kč 6,86 Kč
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 250 000 Kč 129 000 km 2003 73 180 Kč 239 650 Kč 12,48 Kč

Očekávané servisní a provozní náklady jsou u takovýchto aut skutečně brutální. I na luxusní prémiovou ojetinu musíte být „dostatečně bohatí“. Že Volvo, byť to nejluxusnější, vychází výrazně levněji než německá auta, lze možná vytušit. Ale napadlo by vás, že pětkové BMW s dieselem bude mít vyšší celkové náklady než stejně drahé Audi A8 s benzinovým osmiválcem?

U 530d z našeho konkrétního příkladu Jitis spočítal průměrné měsíční náklady na palivo 2093 Kč, ale na údržbu a opravy 4591 korun! V případě Audi A8 to bylo 2376, resp. 2766 Kč.

Musíme připomenout, že kalkulace se vztahují na auta konkrétního stáří a nájezdu. Z našich modelových výpočtů tedy nelze jednoduše vyvozovat, že jakékoli Audi A8 4.2 je provozně levnější než jakékoliv BMW 530d. Do kalkulačky je vždy potřeba zadat vstupní parametry konkrétní ojetiny, kterou jste si vyhlédli v inzerci nebo v bazaru.

Prémiové ojetiny však v celkových kilometrových nákladech stále vycházejí levněji než téměř nová auta z podobné kategorie. U nových aut totiž tvoří největší podíl na nákladech amortizace. V prvních dvou až třech letech provozu obvykle prémiová auta ztratí polovinu své původní hodnoty. Kilometrové náklady se tak počítají včetně amortizace na desítky korun.

Například takové nové BMW řady 5 stojí jen na amortizaci zhruba 30 až 40 korun na každý kilometr. Amortizační náklady postupem času logicky klesají, naopak ale extrémně porostou náklady servisní.

Aktualizováno 31.7.2017: Na základě upřesňujících výpočtů jsme aktualizovali kalkulace pro ojetá premiová SUV

Petr (neregistrovaný)
AUDI A8 4,2i quattro vymena jedne vacky, stavitek a vahadel (+bezny servis)= 150t Kč .... skoro zadarmo
Pavlas (neregistrovaný)
No, zrovna luxusní ojetinu bych nepotřevoval,zlatě ty starší. Víc spolehlivější vozy než ty novější...
TEAM JITIS (neregistrovaný)
TO R2: Děkujeme za komentář, JITIS FREE TCO slouží skutečně pouze pro orientaci a nákladovosti uvedeného modelu. Pro konkrétní vozidlo a jeho stav opotřebení i osobní preference: nájezd kilometrů, kvality dílů, případně cen za práci v servisu je nutné přejít do pokročilého výpočtu JITIS 36 PAY (v současné době můžete počítat ZDARMA) a tak toho využijte! Vaše hodnocení bylo přesné, jako by Váš příspěvek psal "někdo z nás".
Jířa (neregistrovaný)
No, tak proti gustu, já zrovna patřím mezi ty co nevyhledávají kde jaký luxus. Když jsem před rokem kupoval ojetinu potřeboval jsem především spolehlivé a bezpečné auto to je pro mě priorita.,ještě, že v bazarech je plno takových aut,když má člověk štěstí dá se opravdu narazit na slušný vůz.
R2 (neregistrovaný)
Myslim si, ze jitis free neni moc pouzitelny. Pokud se zaregistrujete, tak se da proklikat k podrobnym vypoctum, ktere uz jsou lepsi. Muzete si potom vypocty zkorigovat ke svemu obrazu. Zejmena muzete zacit zadanim pribliznych dat vymen dilu v kolonce zanedbana udrzba nebo odhadovanych procent zivotnosti dilu k danemu datu, coz cely vypocet dost promeni. Dale jste vetsinou schopni resit praci levneji, nez za kolik ji pocita jitis nebo mate jiny nez uvazovany najezd a take jde treba menit nastaveni kvality nahradnich dilu, takova podrobna kalkulace uz muze byt docela zajimavym odhadem ocekavatelnych nakladu. Jinak castka uvadejici naklady na km v tabulce je asi pomerne nesmyslna, predpoklada totiz, ze jde auto v perfeknim stavu nebo ho do perfektniho stavu uvedete, coz se asi v praxi nestane. Pokud bychom predpokladali pesimistickou variantu z tabulky, kdy je na aute spatne temer vse, tak se pri tomto nizkem najezdu bavime o nezanedbatelnych 23 Kc/km, aby ten vypocet nakladu k necemu alespon radove byl, tak je asi opravdu treba projit podrobneho pruvodce a naklikat si, jak na tom konkretni dily na aute jsou.
Automan (neregistrovaný)
Tak to holt je, toto lze dělat v případě že mám někoho kdo do toho autobazaru jde se mnou a auto pořádně prozkouší a projede, myslím že i někde, min v aaa jde auto vzít do servisu. Potom klidně A8 4,2 na pohodu koráb silnic co stál skoro 2 mega novej:-)
Radovánek (neregistrovaný)
Tak nejsem úplně blázen abych si pořizoval až tak luxusní ojeté vozy za takové prachy. Ojetinu kupuji na pár let až doslouží pořídím zase jinou trošku kolotoč,ale rozumný dle mého.
Ládína (neregistrovaný)
Článek je úplně irelevantní, luxusní a prémiové auto si nekoupím abych přeci ušetřil.
Automan (neregistrovaný)
Asi myšleno tak že na nové asi nemáte a chcete pořádnou káru. Je třeba si uvědomit že u takového auta je třeba vybírat u prověřených autobazarů a s odborníkem.
SUVerén (neregistrovaný)
Tak stejně si dovedu představit, že bych si bazarovou prémiovku pořídil na pár let na frajeřinu a pak to poslal dál, co jinýho s tim :D Pak si zrovna v bazaru koupit rodinné auto s kočkou, kterou jsem na tu prémiovku sbalil a mám plán jak víno :D
  • Našli jste v článku chybu?