Zlidovělý reklamní slogan tvrdí, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. V případě značně ojetých prémiových vozů to platí tuplovaně. Úskalí koupě zdánlivě výhodného luxusního prémiového SUV věhlasné značky jsme si již nastínili v článku Pět luxusních bazarových SUV, která lákají cenou, ale jsou černou dírou na peníze.
Pro zajímavost jsme si tentokrát u ojetin z odkazovaného článku spočítali očekávané celkové náklady na vlastnictví (total costs of ownership, TCO). Využili jsme k tomu unikátní internetovou aplikaci tco.jitis.eu, která věrohodně přibližuje očekávané investice a náklady do ojetého auta. Na rozdíl od většiny webových kalkulaček nebere v úvahu jen udávanou spotřebu a projektovaný pokles ceny. Zohledňuje množství parametrů včetně cen konkrétních náhradních dílů, jejich předpokládané reálné životnosti, hodinových sazeb v servisech atd.
Doporučujeme: Test ojetiny: Audi A8 je kvalitní a spolehlivé, ale šetřit na něm nemůžete
V následující tabulce uvádíme již dříve popsaná ojetá prémiová SUV a jejich očekávané náklady v horizontu 24 měsíců při poměrně skromném nájezdu 800 km za měsíc. Od každého typu jsme vybrali nejlevnější nabízený kus v inzerci.
Model | Cena ojetiny | Najeto | Rok první registrace | Zanedbaná údržba | Očekávané náklady | Náklady na km |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi Q7 4.2 TDI | 299 000 Kč | 280 000 km | 2007 | 450 800 Kč | 272 146 Kč | 14,17 Kč |
BMW X6 xDrive50i | 500 000 Kč | 196 500 km | 2009 | 155 610 Kč | 443 776 Kč | 15,40 Kč |
Porsche Cayenne 4.5 V8 | 160 000 Kč | 210 000 km | 2003 | 129 178 Kč | 329 939 Kč | 11,45 Kč |
Volkswagen Touareg V10 TDI | 130 000 Kč | 263 000 km | 2004 | 329 351 Kč | 244 857 Kč | 8,50 Kč |
Ze systému Jitis lze exportovat podrobné certifikáty, z jakých položek se náklady skládají a jaký budou mít průběh v čase. Na následujících odkazech si můžete certifikáty k našim čtyřem SUV stáhnout ve formátu PDF:
Audi Q7 V8 TDI
BMW X6 50i
Porsche Cayenne V8
VW Touareg V10 TDI
Pro zajímavost si ukažme v podobné tabulce stejný výpočet pro jiné prémiové ojetiny.
Model | Cena ojetiny | Najeto | Rok první registrace | Zanedbaná údržba | Očekávané náklady | Náklady na km |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi A8 4.2 quattro | 140 000 Kč | 378 000 km | 2003 | 285 927 Kč | 206 442 Kč | 10,75 Kč |
BMW 750iL E66 | 250 000 Kč | 258 000 km | 2005 | 192 581 Kč | 221 735 Kč | 11,55 Kč |
BMW 530d xDrive | 145 000 Kč | 229 000 km | 2006 | 223 286 Kč | 232 516 Kč | 12,11 Kč |
Volvo S80 D5 | 159 000 Kč | 310 000 km | 2009 | 317 271 Kč | 131 764 Kč | 6,86 Kč |
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 | 250 000 Kč | 129 000 km | 2003 | 73 180 Kč | 239 650 Kč | 12,48 Kč |
Očekávané servisní a provozní náklady jsou u takovýchto aut skutečně brutální. I na luxusní prémiovou ojetinu musíte být „dostatečně bohatí“. Že Volvo, byť to nejluxusnější, vychází výrazně levněji než německá auta, lze možná vytušit. Ale napadlo by vás, že pětkové BMW s dieselem bude mít vyšší celkové náklady než stejně drahé Audi A8 s benzinovým osmiválcem?
U 530d z našeho konkrétního příkladu Jitis spočítal průměrné měsíční náklady na palivo 2093 Kč, ale na údržbu a opravy 4591 korun! V případě Audi A8 to bylo 2376, resp. 2766 Kč.
Musíme připomenout, že kalkulace se vztahují na auta konkrétního stáří a nájezdu. Z našich modelových výpočtů tedy nelze jednoduše vyvozovat, že jakékoli Audi A8 4.2 je provozně levnější než jakékoliv BMW 530d. Do kalkulačky je vždy potřeba zadat vstupní parametry konkrétní ojetiny, kterou jste si vyhlédli v inzerci nebo v bazaru.
Prémiové ojetiny však v celkových kilometrových nákladech stále vycházejí levněji než téměř nová auta z podobné kategorie. U nových aut totiž tvoří největší podíl na nákladech amortizace. V prvních dvou až třech letech provozu obvykle prémiová auta ztratí polovinu své původní hodnoty. Kilometrové náklady se tak počítají včetně amortizace na desítky korun.
Například takové nové BMW řady 5 stojí jen na amortizaci zhruba 30 až 40 korun na každý kilometr. Amortizační náklady postupem času logicky klesají, naopak ale extrémně porostou náklady servisní.
Aktualizováno 31.7.2017: Na základě upřesňujících výpočtů jsme aktualizovali kalkulace pro ojetá premiová SUV