U šesti restaurací McDonald’s ve švédském Stockholmu byla zahájena pilotní studie za účelem testování tichých nočních dodávek prostřednictvím hybridního nákladního vozidla Scania provozovaného společností HAVI.
Vjezd těžkých vozidel do centra Stockholmu je v noci z důvodu hluku běžně omezen. Dodávky tak obvykle probíhají v době, kdy se obchody a restaurace připravují na začátek pracovního dne, tedy během ranní špičky.
Aby se minimalizovala pravděpodobnost, že nákladní vozidla zajišťující rozvoz zboží uvíznou v zácpě nebo způsobí kolony, město Stockholm nyní rozšiřuje svou pilotní studii zaměřenou na noční dodávky.
Dodávky pomocí tichých elektrických vozidel jsou založeny na spolupráci mezi městem Stockholm a subjekty HAVI, KTH, EU, McDonald’s a Scania. Iniciativa probíhá v rámci projektu EU: Nevšední Stockholm.
Jako zkušební automobil se používá dobíjecí hybridní nákladní vozidlo Scania, které je poháněno kombinací elektrické energie a nefosilního paliva (typ bionafty nazývaný HVO), což výrazně snižuje emise pevných částic a oxidu uhličitého. Plug-in hybridní nákladní vozidlo je rovněž vybaveno funkcemi konektivity a technologií pro nastavení virtuálních dopravních zón (geofencing). To znamená, že se automaticky přizpůsobuje jízdním podmínkám v předem určené oblasti. Na základě těchto virtuálních dopravních zón se určí, který motor bude vozidlo používat, a rychlost vozidla se přizpůsobí aktuálním rychlostním omezením. To přináší vynikající možnosti pro snížení emisí, hluku a dalších negativních faktorů v centrech měst.
Společnost HAVI je globálním poskytovatelem logistických služeb pro společnost McDonald’s po celém světě. Ve Švédsku spolupracují obě společnosti od roku 1989. „Jsme velmi hrdí na to, že můžeme stát v čele úsilí o řešení skutečných problémů, kterým lidé žijící ve městě čelí,“ říká Camilla Eklöf, manažerka pro kvalitu, bezpečnost a ochranu životního prostředí ve společnosti HAVI. „Tato nákladní vozidla se v těchto citlivých městských oblastech vyznačují tichým provozem zcela bez emisí. Současně jsou však stále schopna urazit i delší vzdálenosti. Naše globální partnerství se společnostmi Scania a McDonald’s opravdu přispívá ke zlepšení životního prostředí, protože spolupracujeme na minimalizaci emisí.“
Hybridní nákladní vozidlo může využívat tichý elektrický režim s dojezdem až 10 kilometrů a efektivně tak rozvážet zboží na prakticky prázdných nočních silnicích. Sdružení stojící za projektem se bude zabývat zkoumáním míry přínosu pro životní prostředí dosažené tím, že nákladní vozidla nestojí v dopravních kolonách a vždy se kamkoli snadno dostanou.
Akumulátor je nabíjen externími zdroji energie a prostřednictvím regenerace, což znamená, že pohyb nákladního vozidla při každém použití brzd vytváří elektřinu. Díky elektrické dobíjecí stanici poblíž jedné z restaurací bude moci nákladní vozidlo dobít svůj akumulátor při nakládání, vykládání a během přestávek pro řidiče, takže pro něj nebude chybějící přístup k elektřině v centru města představovat žádný problém.
Na delších trasách mezi městem a skladem, odkud nákladní vozidlo vyjíždí, může využít svůj spalovací motor na HVO, který přináší snížení emisí až o 90 %. Pomocí softwarového nástroje Scania Zone a virtuálních zón (geofence) se vozidlo po příjezdu do ekologicky citlivých městských oblastí automaticky přepne na tichý elektrický pohon zcela bez emisí.
„Pilotní projekt je založen na takzvaném procesu zadávání veřejných zakázek v oblasti inovací, v němž společnost Scania zvítězila. To nám vyhovuje, protože v jiných částech Evropy již probíhá se společností HAVI rozsáhlá spolupráce na rozvoji řešení pro optimalizaci paliva. Tento projekt představuje vynikající příležitost k názornému předvedení a vyhodnocení možností, které může propojené hybridní nákladní vozidlo nabídnout. Přitom je třeba využívat aktuálně dostupných technologií, jež nám umožňují snížit naši závislost na fosilních palivech,“ říká Jesper Brauer, produktový manažer pro městská nákladní vozidla ve společnosti Scania.