Na sklonku loňského roku jsem mohl usednout za volant domíchávače na podvozku Scania G410 XT B8×4NZ.
Jde tedy o podvozek se čtyřmi nápravami, z nichž dvě jsou poháněné, který na svém rámu nese nástavbu od společnosti Liebherr. Celý technický soubor, který stanul před mýma očima, byl výkvětem toho, co si v tomto segmentu můžete představit.
Zajímavá specifikace
Velmi bohatou specifikaci vozidla ovlivnil fakt, že si ho vyráběl švédský výrobce sám pro sebe, aby ho jako předváděcí vozidlo mohl demonstrovat potenciálním zákazníkům při různých příležitostech na akcích nebo výstavách. Na jednom místě se tak pomyslně sešlo to nejlepší, co značka Scania může svým klientům nabídnout.
Možná lze říci, že neexistuje zákazník, provozující domíchávače, který by si sám dobrovolně objednal stroj v tak bohaté výbavě. Scania nepochybně chtěla na tomto vozidle veřejnosti předvést, kde leží hranice jejích možností. A tak když vozidlo splnilo své původní poslání, bylo nabídnuto k prodeji do sítě autorizovaných zástupců v celé Evropě. České zastoupení mělo nejrychlejší ruku a schopnost rozhodnutí, takže už nyní mohou všichni řidiči domíchávačů v republice závidět tomu jedinému, který usedne za volant tohoto skvostu.
Silný motor
Možná jsem vás utopil v přívalu emocí namísto toho, abych se uchýlil ke strohé technické prezentaci automobilového produktu. Věřte však, že právě emoce byly tím výjimečným momentem při jinak standardním testu. Seznámit se před jízdou s celým výčtem příplatkové výbavy a s technickou specifikací vozidla a nástavby zabralo více času než jízda samotná.
Třináctilitrový vznětový šestiválec nabízí největší výkon 301 kW (410 k) a největší točivý moment úctyhodných 2150 Nm. Točivý moment a výkon motoru se potom přenášejí na kola hnacích náprav přes dvanáctistupňovou manuální převodovku. Právě řazení bylo po dlouhé době velmi zajímavým zážitkem, a protože jsem jel s prázdným mixem, jehož buben v pracovním nasazení pojme nejvíce 8 m3 betonu o měrné hmotnosti 2800 kg/m3, vychutnával jsem si nadbytek výkonu. Stačilo tedy jen pomyslet na to, že bych sešlápl pedál plynu, a auto vyrazilo vpřed.
Jízda s manuálem
Řazení samotné má při prvním kontaktu s tímto systémem jen jedno komplikované místo, a tím je manévr mezi velkou trojkou a malou čtyřkou. Nicméně nahoru to ještě jde, ale pokud se bez předchozích návyků ocitnete v tomto bodu ve chvíli, kdy řadíte dolů, tak se vám čelo na pár sekund zapotí, abyste vše udělali dobře. Řadicí pákou totiž volíte pouze mezi třemi rychlostními stupni, z nichž u každého přepínáte mezi malou a velkou. Tedy jen v případě, že jste naložení a je to potřeba. My jsme si to přirozeně vyzkoušeli, třebaže to potřeba nebylo. Když se tedy ocitnete na velké trojce, na přední straně řadicí páky přepnete v neutrálu na velkou řadu, druhým spínačem přehodíte na malou rychlost a na místě jedničky zařadíte čtyřku. Pak už je to dál nahoru snadné. Představuji si, že bych proti kopci s plně naloženým autem řadil dolů, pak bych asi v tomto místě vynechal přepínání mezi malou a velkou a šel bych rovnou v podstatě o dva rychlostní stupně dolů do malé řady. Ono by to asi zpomalením auta proti kopci i ideálně vyšlo.
Zcela jistě je zajímavé do toho šlápnout a jezdit s autem, které využívá klasickou spojku a přímo řazenou převodovku. Zejména v záplavě současných automatických, resp. robotických řadicích systémů budou řidiči ze staré školy ve svém živlu. Naopak to, co se nebude řidičům ze staré školy líbit (anebo možná bude), je velmi sofistikovaný informační systém. Když mě se všemi jeho funkcemi školitel Scanie seznamoval, zanedlouho jsem se v tom přívalu informací ztratil. Pak už jsem jenom při monotónním podkresu školitelových slov přemýšlel o tom, jak to vše může pojmout řidičova mysl. Asi může, ale potřebuje rozhodně delší čas a každodenní praxi, aby se informace pomalu nabalovaly a vše do sebe zapadlo a vytvářelo informačně funkční celek.
Velmi se mi však líbila funkce, která sledovala, jak ekonomicky si za jízdy počínám. Jak a kdy řadím, kdy brzdím a jak využívám kinetické energie, aby se vozidlo pohybovalo vpřed pokud možno zadarmo. Tuto funkci vidím samozřejmě jako velmi užitečnou a dovedu si představit, že to pro řidiče může být zábavné zejména ve chvíli, kdy ho zaměstnavatel za dobré výsledky nějak ocení.
Závěr
Ocenili jsme především vynikající ergonomii, velmi komfortní posaz, dobrý výhled z vozu a přehled o dění kolem auta. Při testu jsme se pohybovali po relativně úzkých komunikacích v zastavěných částech obce na periferii Prahy s relativně vysokou hustotou provozu a vždy jsem měl jistotu odhadu průjezdního profilu.
Obě přední řídicí nápravy potom pomáhají malým poloměrem zatáčení dobré manévrovatelnosti zejména ve stísněných prostorách. Podvozek Scania G 410 XT B8×4NZ s domíchávačem Liebherr představuje v konkurenčním prostředí této kategorie zdařilé řešení.
Scania G 410 XT B8×4NZ | |
---|---|
Zdvihový objem | 12 740 cm3 |
Největší výkon | 301 kW (410 k) při otáčkách 1900 1/min |
Nej. točivý moment | 2150 Nm při otáčkách 1000–1300 1/min |
Převodovka | 12 st., manuálně řazená |
Systém pohonu | 8×4 |
Pneumatiky | 315/80 R22,5 na všech nápravách |