- Solidní podvozek
- Zábavně dynamický charakter
- Povedený vzhled
–
- Stabilizaci nelze ani přepnout do sportovního režimu
- Reakce motoru na přidání plynu mají prodlevu
- Sedačky by si zasloužily výraznější boční vedení
Současné Twingo je bezesporu zajímavé auto. Jako jedno z mála využívá spalovací motor umístěný u zadní nápravy, takže je to zadokolka. Samozřejmě cílem nebyl přetáčivý charakter a driftování v městských ulicích. Za vším stojí záměr postavit nadprůměrně obratný vůz schopný otočky na pětníku. To si žádá velký úhel vytočení předních kol (Twingo zvládne až 45°) a právě to absence motoru pod miniaturní přední kapotou umožňuje. Jenže technici od Renault Sportu si tuhle příležitost stejně nenechali ujít, takže původní (upřímně řečeno) průměrně jezdící Twingo řádně okořenili. Výsledkem je provedení GT.
Láska skoro na první pohled
Nebudu vám zastírat, že se mi vzhled současného Twinga odkazující na Renault 5 velmi líbí. A přestože mne civilní verze jízdně trochu zklamala, do provedení GT jsme se zamiloval skoro na první pohled. Vše vypadá tak slibně. Výkon motoru 0,9 TCe zvýšený na 81 kW (110 koní), hmotnost lehce přes jednu tunu, manuál, zadokolka, upravený podvozek, přepracované řízení, zvučnější výfuk. S takovým autem by přece mohla být sranda, ne?
V rámci zrození varianty GT toho bylo upraveno poměrně hodně. Na levém boku se kvůli nutnosti zlepšit chlazení a zvýšit množství přiváděného vzduchu k motoru objevil výraznější nasávací otvor. Podvozek byl snížen o dva centimetry, standardem jsou sedmnáctipalcová litá kola, větší je také přední stabilizátor a měnily se tlumiče. Twingo GT zároveň dostalo variabilní řízení a to vše korunuje o 20 koní vyšší výkon přeplňovaného tříválce, o kterém už byla řeč.
Doporučujeme: Retro — Renault 5 byl miláček davů. Milionům lidí přinesl svobodu pohybu
Twingo GT navíc vypadá přímo skvěle. Nová oranžová barva Piment Orange (jakou vidíte na fotkách) kombinovaná s černými polepy přitahuje pozornost. Stejně tak patrně nepřehlédnete velký tlumič výfuku s dvěma koncovkami, což je další specialita této verze. Interiér už ale zůstal víceméně stejný.
Dynamikou umí překvapit
Výkon 81 kW (110 k) není dechberoucí, ale Twingo to kompenzuje nízkou hmotností. Ve výsledku je dynamika až překvapivě zajímavá, přestože se tohle kouzlo vytrácí s tím, jak roste velikost silnice. Nicméně i na dálnici se Twingo GT zvládne usadit v levém pruhu a v rychlosti 170 km/h držet krok s překvapenými řidiči podstatně větší automobilů.
Ani tentokrát jsme samozřejmě nemohli vynechat měření dynamiky, takže vám o reálném zrychlení opět více prozradí přiložená tabulka:
Akcelerace | Renault Twingo GT |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,61 |
0-100 km/h (s) | 10,08 |
0-130 km/h (s) | 17,79 |
0-150 km/h (s) | 25,89 |
30-50 km/h (s) | 1,81 |
50-70 km/h (s) | 20,25 |
80-120 km/h (s) | 7,82 |
130-150 km/h (s) | 8,1 |
60-80 km/h / 3° (s) | 2,49 |
80-120 km/h / 4° (s) | 8,89 |
Oficiálně zrychlí Twingo GT z nuly na 100 km/h za slušných 9,6 sekund, my jsme naměřili zhruba o čtyři desetiny víc. Možná bychom nakonec dosáhli i lepšího času, kdyby vůz měl otáčkoměr a bylo tak snazší odhadnout správný moment pro přeřazení. Jeho absence u městského provedení příliš nevadí, u sportovně střižené varianty zamrzí dvojnásob.
Doporučujeme: Test — Abarth 595 Competizione
Přiložený graf vám dá o nabízené dynamice ještě lepší představu. Pro kontext jsme do něj přidali také Abarth 595 Competizione (zelená křivka) a Škodu Fabia Combi 1.0 TSI (81 kW). Abarth coby sportovní Fiat 500 je svým způsobem konkurence, jenže stojí násobně více než Twingo GT. Je ale také výrazně rychlejší. Fabia nakonec při akceleraci na 150 km/h sportovní Twingo předjede. Zřejmě to je také tím, že testovací exemplář měl na brzdě vyšší výkon než udávaných 81 kW (110 k).
Z grafu je dobře patrná ještě jedna zajímavost. Twingo má velmi krátké převody. Dvojka končí už zhruba při 75 km/h, trojku utne omezovač přibližně na 110 km/h. Právě krátký druhý a třetí převod má svůj nemalý podíl na tom, že vám Twingo GT bude na menších okreskách připadat sympaticky živé, i když budete muset zároveň často řadit. Kdyby vás to ale otravovalo, můžete si připlatit 33 tisíc za provedení s dvouspojkovou převodovkou. To je ale podle tabulek pomalejší.
Značně redukovaná zábava
Dobře, použitelná dynamika pro malé okresky by k dispozici byla, co dál? Podvozek. Vzpomínám si na svůj první test civilního Twinga osazeného základním atmosférickým tříválcem. Za poslední roky to bylo snad jediné auto, které reálně mělo problém jet na dálnici více než 130 km/h. Za prvé kvůli motoru, za druhé kvůli lehké přídi, kdy vůz ve vyšší rychlostech začínal dost plavat. Twingo GT ale ničím takovým netrpí. I více než 150 km/h zvládá s příjemnou jistotou a s tou stejnou jistotou zvládne také zatočené a rozbité silnice. Karoserie se skoro nenaklání, řízení je více než slušné, řazení přesné a pedály rozmístěné tak, že sázení meziplynů je naprosto samozřejmou záležitostí. Čas pro zábavu? Ne tak docela.
Svižná jízda je zajímavá a docela zábavná, pokud se ale pustíte do práce s větší vervou, okamžitě narazíte na detail zásadního významu. V autě není žádné tlačítko, které by stabilizaci alespoň přepnulo do nějakého sportovního režimu. Tisková zpráva sice zmiňuje v rámci ladění varianty GT jinak nastavené ESP, v praxi je ale systém pořád hodně opatrný. Jakýkoliv náznak uklouznutí zádě je přísně eliminován hned v zárodku. Takže namísto efektního výjezdu byť jen s malinkatým náznakem driftu (ne rovnou dveřmi napřed) jen sledujete kontrolku stabilizace, kterak mrká na přístrojovém štítu, a čekáte, kdy se řídicí jednotka uráčí vám zase zpřístupnit plný výkon toho malinkatého motůrku.
Doporučujeme: Renault Mégane R.S. umí být zábavný, ale jednoduché to mít nebude (první jízdní dojmy)
Kvůli nemožnosti alespoň omezit zásahy stabilizace se z Twinga GT tak trochu stává nesmysl, i když je to pořád nejdostupnější sportovní zadokolka na trhu (a možná lze celý problém vyřešit přes pojistkovou skříň). Kouzlo takto koncipovaného auta spočívá právě v tom, že by to mohla být pěkně hravá nákupní taška, jenže takto je výhoda zadního pohonu dokonale anulována a z teoretického porovnání zábavnosti nakonec vyjde lépe předokolkový up! GTI. Zkrátka dokonale zahozená příležitost. Vedle opatrné stabilizace jsou prodlevy na přidání plynu už jen maličkostí, na kterou si časem asi zvyknete.
Jinak umí být praktický
Kromě rychlé jízdy po okreskách zvládá Twingo GT také praktickou stránku věci. Při běžném cestování v relativním pohodlí odveze čtyři cestující i jejich zavazadla a díky sklopnému opěradlu spolujezdce lze navíc do auta naložit i něco delšího (respektive věc dlouhou až 2315 mm). Tužší podvozek je pořád dostatečně komfortní a zvučnější výfuk není až tak rušivý. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou kolem šesti litrů.
Renault Twingo GT je pěkný malý automobil s překvapivě dobrým podvozkem a zajímavým potenciálem, jenže ten kvůli absenci jednoho mizerného tlačítka přišel vniveč. Francouzský nováček s podpisem Renault Sportu si tak nakonec nechal pouze jednu výhodu – cenu. Za testované GT s manuální převodovkou zaplatíte 342 900 Kč, zatímco up! GTI stojí minimálně 374 900 Kč.
Cena testovaného vozu: 342 900 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 374 900 Kč
Technické údaje | Renault Twingo GT |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový tříválec H4B umístěný u zadní nápravy |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 898 |
Vrtání x zdvih (mm): | 72,2 x 73,1 |
Kompresní poměr: | 9,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 80 / 5750 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 170 / 2000 |
Převodovka: | manuální pětistupňová |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 182 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,3/4,6/5,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 3595 |
Šířka (mm): | 1646 |
Výška (mm): | 1554 |
Rozvor náprav (mm): | 2492 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1431 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1443 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1076 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1385 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 188/980 |
Objem palivové nádrže (l): | 35 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | náprava s dolními příčnými trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson |
Podvozek vzadu: | De-Dion |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | bubnové |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 185/45 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 205/40 R17 |