- Vzhledem k velikosti karoserie prostorná kabina
- Použitelný zavazadlový prostor s pravidelnými tvary
- Variabilita
- Robustní a jednoduchá mechanika
- Slušná spolehlivost
- Dobré jízdní vlastnosti
- Automatická převodovka Aisin
- Stále se vyrábí
- Úsporné diesely
- Líbivý design
–
- Vysoké ceny ojetin
- Věnec malého volantu může zakrývat přístrojovku
- Hlučnější podvozek
- Dotykové ovládání většiny palubních funkcí přes obrazovku
- Problémové benzínové čtyřválce 1.4 a 1.6 VTi
- Absence pohonu všech kol
Nevěřili byste, co umí jedna prachobyčejná nula v názvu navíc. Nejlepší si to bude ukázat na případu francouzské automobilky se lvem ve znaku. Peugeot vzal model 208, trochu přifoukl karoserii, přidal další nulu do názvu. A děly se zázraky.
Přesně tak se před šesti roky zrodil prodejně úspěšný Peugeot 2008, který se letos dočká Peugeot 2008 nové generace nabídne více prostoru i elektrický pohon">druhé generace. Před příchodem nástupce nastal nejvyšší čas zhodnotit tento bestseller jako ojetinu. Stále se naprosto skvěle prodává. Vůz odvozený od hatchbacku 208 si dokázal získat různorodou klientelu, když se mladým líbí a starší majitelé oceňují jeho praktickou stránku. Nejstarší kusy v inzerci ojetin jen stěží prolamují magickou dvousettisícovou hranici. Navzdory vyšší cenám panuje vyšší poptávka.
Peugeot 2008 je jednoduchý vůz s robustní mechanikou. Má dobré jízdní vlastnosti a relativně prostornou kabinu (oproti 208 je o dvacet centimetrů delší, o deset vyšší a o pět širší). Zvyknout si je potřeba na dotykové ovládání většiny funkcí, malý volant, častou absenci středové loketní opěrky nebo originálně řešenou parkovací brzdu. Kvůli svému tvaru zbytečně zabírá prostor mezi sedadly. Zavazadelník s 350 litry objemu neohromí (oficiálně udávaná hodnota 410 litrů totiž započítává i prostor pod dnem kufru), v praxi většině uživatelů díky pravidelnému tvarování postačí. V případě potřeby je možné sklápět zadní sedadla v poměru 60:40.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Z motorů se vůbec nebojte benzínového litrového tříválce 1.2 VTi/PureTech s jednoduchým vstřikováním MPI. Nevadí mu městské popojíždění ani občasné vyjížďky po dálnici. Tříválec je nejuniverzálnější volbou, spotřebu paliva uhlídáte dlouhodobě do šesti litrů. Po čtyřech letech provozu u něj vyměníte nanejvýš svíčky a po šesti letech řemen příslušenství s kladkou. Oproti tomu přeplňovaná přímovstřiková verze Puretech Turbo dostupná od faceliftu se nehodí pro krátké popojíždění a nepředvádí se ani dálnicích, kde nedokáže konkurovat spotřebě dieselu.
Atmosférické čtyřválce 1.4 VTi a 1.6 VTi vzniklé ze spolupráce s BMW mají složitou konstrukci a zavánějí celou řadou problémů. Obě pohonné jednotky dávají 2008 křídla, časem ale přijde okamžik, kdy se objeví jeden z mnoha problémů (úniky oleje, závady proměnného časování ventilů, vytahání rozvodového řetězu atd.). Pokud si nechcete přidělat starosti, těmto jízdně zajímavým motorům se vyhněte obloukem.
U dieselů je nutné dávat pozor na to, komu sloužily. Ve firemních flotilách totiž dokázaly nalítat spoustu kilometrů v prodloužených servisních intervalech. Čtrnáctistovka HDi je díky své jednoduchosti osvědčený držák. Je sice hlučnější a hrubější, ale problémy téměř nezná. Šestnáctistovku HDi hledejte v silnější verzi vybavené šestirychlostní manuální převodovkou. U ní je dynamika stejně obdivuhodná jako nízká spotřeba paliva. U variant BlueHDI je nutné kromě aditiva pro filtr FAP doplňovat také močovinu. Rizikem může být nutná výměna kompletního modulu dávkování AdBlue.
Vždy se vyhněte spojení s robotizovaným manuálem (pětistupňový byl dostupný s motorem 1.2 VTi, šestistupňový pak s diesely). Hrozí v lepším případě desetitisícová investice do výměny ložisek.
Úplně nejnovější kusy může pohánět vznětová patnáctistovka BlueHDi. Ta vznikla zkrácením zdvihu z původní šestnáctistovky. Novinkou je návrat k rozvodu DOHC, šestnáctiventilová hlava nebo přítomnost bezúdržbového částicového filtru, který vůbec poprvé v historii PSA nepoužívá aditiva. Na hodnocení spolehlivosti je ale příliš brzo.
Pokud toužíte po automatické převodovce, volte skříň EAT6. Pod tímto označením se ukrývá automat od japonského specialisty Aisin. Jedná se o planetové ústrojí s měničem momentu, což je v segmentu městských crossoverů naprosto luxusní záležitost. Nejenže hydroměničový automat při rozjezdu neškube jako dvouspojkové převodovky, je také daleko spolehlivější volbou.
Nezapomínejte na fakt, že u tříválců PureTech se mění rozvodový řemen po deseti letech provozu nebo po 175 000 km. U dieselů je to 240 000 km. Zkrácením kilometrových proběhů na polovinu v obou případech nic nezkazíte. Naprosto stejně doporučujeme zkrátit intervaly výměně motorového oleje. Zejména u vznětových šestnáctistovek HDi a BlueHDi se rád hromadí karbon v oleji. Následkem je rychlá degradace náplně, což v důsledku snižuje mazací schopnosti. Kvůli nevhodně tvarované olejové vaně provádějte spolu s výměnou oleje také proplach. Úsady se totiž nevypustí.
- 2013: Zahájení výroby (1.2 VTi, 1.6 VTi, 1.4 HDi, 1.6 e-HDi)
- 2015: Facelift, konec 1.6 VTi a 1.4 HDI, 1.2 VTi přejmenován na PureTech, nové diesely 1.6 BlueHDI
- 2018: Omlazení a příchod motorů plnících Euro 6.2, přeplňovaný tříválec dostává filtr pevných částic, vznětové šestnáctistovky nahrazují patnáctistovky BlueHDI
- 2019: Stále v prodeji, v polovině roku představení nástupce, konec roku plánované uvedení druhé generace na trh
Peugeot 2008 je pouhá předokolka s dobře odladěným podvozkem. Samozřejmě záleží na verzi, benzínový tříválec má jiné nastavení než nejvýkonnější diesel. Obecně však platí, že 2008 jezdí lehce, relativně tiše a nevadí ji ani rychlé změny směru. Umí být komfortním přepravníkem a v případě dieselu s 88 kW i slušným polykačem kilometrů při nízké spotřebě paliva.
Co se týče podvozku, ani tady se netřeba obávat větších investic. Je robustní, přední čepy vydrží dost a zvýšený hluk od podvozku je možné považovat za vlastnost. Nutné je počítat s rychlejším opotřebením brzdových segmentů.
Peugeot nabízel za příplatek volič jízdních režimů GripControl, který měl za úkol nahradit pohon všech kol. Celé to vypadá dobře (hlavně marketingově to Peugeot uchopil skvěle), v praxi se ale nejedná o nic jiného než jakousi rozšířenou funkci stabilizačního systému. Pomocí otočného ovladače na středovém panelu vyberete jeden z celkem z pěti jízdních režimů a doufáte, že přední kola s pomocí elektroniky situaci zvládnou.
Průchodnost terénem limituje světlá výška 165 milimetrů – tedy jen o něco málo větší než u klasických hatchbacků. Ostatně není se čemu divit. Peugeoty 2008 jezdí hlavně po městech a po asfaltu.
Ojetý Peugeot 2008: Verdikt
Peugeot 2008 není jako ojetina nejlevnější, přesto Vám ho nebudeme rozmlouvat. Ve výsledném součtu totiž není vůbec špatným autem. Běžné smrtelníky zdaleka uspokojí a při volbě správné pohonné jednotky ani nezruinuje.
Technické údaje | Peugeot 2008 1.6 HDi MAN6 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1650 |
Ventilový rozvod: | OHC |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 68/4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 230/1750 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 181 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km): | 4,7/3,6/4,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4159 |
Šířka (mm): | 1739 |
Výška (mm): | 1556 |
Rozvor náprav (mm): | 2537 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 350/1172 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |