- Levnější a zároveň větší než VW California
- Velmi praktický a variabilní interiér
- Dost prostoru za všech okolností
- Pohodlné střešní lůžko
- Nízká spotřeba při klidnější jízdě
–
- Hlučný naftový motor
- Horší zpracování některých částí (zejména středového panelu)
- Oproti Californii působí více jako dodávka
- Manipulaci se sedaly se budete muset naučit a někdy budete potřebovat také větší sílu
Je léto a k létu patří cestování na dlouhé trasy. Nejlépe nějakým pěkně velkým a prostorným autem, ideálně vybaveným postelí. Přesně tak pro někoho vypadá ideál dovolené a přesně pro takové zákazníky je určen Mercedes-Benz Marco Polo.
Stejně jako Volkswagen nabízel i Mercedes u svých užitkových modelů obytnou přestavbu už dříve a nabízí ji také u nejnovější generace Vita a třídy V představené v roce 2014. Lůžkový Marco Polo dorazil o rok později, ovšem jen ve dvou provedeních. Zájemci měli na výběr luxusní a téměř čistokrevně obytnou verzi označenou jednoduše Marco Polo a základní Active. To se liší zejména faktem, že nevychází z osobní třídy V, ale z užitkového Vita. Minulý rok pak automobilka představila třetí možnost, která se zařadila mezi dříve dostupné výbavy. Jmenuje se Horizon a právě ta nám dorazila do testu.
Na rozdíl od Californie, dostupné taktéž ve třech výbavách, kdy dvě (Coast a Ocean) se nabízejí s kuchyňkou a dalším obytným vybavením, dává Mercedes podobné věci pouze k nejdražší verzi Marco Polo. Provedení Active a Horizon jsou v podstatě jen dodávky se stanem na střeše. Horizon vycházející z třídy V může mít oproti Active mnohem rozsáhlejší výbavu a na testovacím exempláři to bylo vidět už na první pohled. Například díky osmnáctipalcovým diskům, chromovým lištám nebo diodovým světlometům.
Uvnitř stále dodávka
Protože užitkové automobily běžně netestujeme, bylo svezení Marco Polem Horizon mojí vůbec první zkušeností s třídou V. Očekával jsem trochu přerostlé MPV, které bude mít velmi blízko osobním automobilům. Ostatně i proto byl model přejmenován na třídu V, aby tuhle skutečnost dal jasně najevo. Ale nic takového se nekoná. Jistě, můžete tu mít spoustu výbavy, ale s osobním automobilem si třídu V nespletete.
Může za to hlavně velmi vysoký posaz s naplocho umístěným volantem a chování podvozku postaveném na poměrně velkých kolech. Na každé větší nerovnosti přicházel tvrdý ráz do karoserie, ve které to pěkně rezonuje. Neříkám, že se s tím nedá žít, ale třeba California má k osobním vozům o něco blíž.
Doporučujeme: Galerie — Připomeňte si předchůdce nového Volkswagenu California XXL
Marco Polo má k dodávkám blízko nejen svým základem, ale také třeba krátkými sedáky a zejména zpracováním. Třída V sice vypadá na pohled opravdu hezky, což platí jak o exteriéru, tak o palubní desce, ale speciálně plasty použité na středový panel vážně nejsou příkladem nejpreciznějšího zpracování. I u nového vozu na ně stačí mírně zatlačit, a začnou ošklivě skřípat. Vůbec použité materiály obecně působí docela laciným dojmem, přestože například středová konzola mezi předními sedadly nese v ceníku slibný název „luxusní středová konzole s roletou“.
Nedá se nic dělat, třída V je zkrátka dodávka, byť trochu lépe „oblečená“. A jako správná dodávka nabízí zajímavé praktické dovednosti. Takže místa je zde za všech okolností dostatek a s interiérem můžete dělat psí kusy. Právě to je největší kouzlo tohoto auta. Běžně zvládne odvézt až sedm lidí bez toho, abyste museli dělat nějaké kompromisy třeba kvůli přítomnosti kuchyňky. Když přijde na věc, ubytuje relativně v pohodě čtyři osoby. Je to vůz dvou tváří.
Marco Polo Horizon jako velkoprostorové MPV
Systém kolejnic v podlaze dává možnost celkem jednoduše měnit uspořádání prostoru za předními sedadly. Standardní výbava zde má posuvnou lavici pro tři osoby, za příplatek 26 242 Kč si ale můžete pořídit ještě další samostatné sedadlo. Horizon může mít přidaná sedadla dvě, výbava Marco Polo kvůli kuchyňce jen jedno. Pokud tedy zrovna nepojedeme tábořit, odjede námi testovanými autem až sedm lidí. Jak ukazuje tabulka níže, ti se příliš tísnit nebudou a také do zavazadlového prostoru se toho vejde docela dost.
Rozměry interiéru (cm) | Mercedes-Benz Marco Polo |
---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | |
Šířka v úrovni loktů | 156 |
Prostor pro hlavu min. | 91 |
Prostor pro hlavu max. | 98 |
Délka sedáku | 47 |
Délka opěradla | 64 |
Šířka sedáku | 30 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 7 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | |
Šířka v úrovni loktů | 166 |
Prostor pro hlavu | 101 |
Délka sedáku | 46 |
Délka opěradla | 61 |
Rozsah posuvu sedadel | 24 |
Zavazadlový prostor | |
Délka ložné plochy | 41 |
Šířka min./max. | 124/143 |
Výška po roletu | 70 |
Šířka vstupního otvoru | 133 |
Výška vstupního otvoru | 122 |
Výška otevření 5. dveří | 197 |
Výška nakládací hrany | 51 |
Celková délka plochy k přednímu sedadlu | 263 |
Výška uprostřed interiéru | 129 |
Protože je posuvná trojmístná lavice koncipována jako část spodního lůžka, nikoliv však lůžko celé, je v zavazadlovém prostoru umístěna ještě zhruba třetina této spodní postele, která při běžném používání překáží. Problém to ale není, protože ji můžete jednoduše vyndat. Stejně jako vše, co se nachází za přední řadou sedadel. Pak dostanete ložnou plochu o délce 2,6 metru, takže můžete udělat z Marco Pola Horizon docela schopný stěhovák.
Mercedes-Benz Marco Polo | Rozměry interiéru ve 3. řadě (cm) |
---|---|
Šířka v úrovni loktů | 157 |
Prostor pro hlavu | 99 |
Délka sedáku | 46 |
Délka opěradla | 64 |
Šířka sedáků (krajní/prostřední) | 44/39 |
Minimální prostor pro nohy | 118 |
Maximální prostor pro nohy | 142 |
Jen je potřeba připravit se na fakt, že sedadla nejsou úplně lehká a vysadit je z kolejnic, respektive je tam pak vrátit zpět, vyžaduje sílu a trochu cviku. Párkrát se nám například stalo, že při vyjmutí sedadla prostřední řady se zámek v jedné kolejnici záhadným způsobem posunul o něco dopředu. Sedadlo pak nešlo zacvaknout zpět, protože bylo jaksi křížem. Ale to se dá s trochou šikovnosti vyřešit.
Na vyjmutí lavice už jsou potřeba dva lidi, protože jde o dost těžký předmět, který někdy není snadné ani posunout v kolejnicích. Když si budete se sedadly ve druhé a třetí řadě různě hrát, bude vám u toho překážet koberec pod prostřední řadou. Ten také někdy omezuje možnost posunout jednotlivá sedadla. Samozřejmě vám ale nic nebrání koberec dočasně z auta odstranit.
Marco Polo Horizon jako obytné auto
Popravdě by bylo přesnější psát o Marco Polu Horizon jako o „obytném autě“ ve velkých uvozovkách, protože skalní příznivci všech těch dnes tolik populárních alkoven a integrálů by se mohli velmi snadno rozčílit. Vždyť tenhle Mercedes stojí dva miliony, ale přitom nemá ani záchod nebo koupelnu. Svým způsobem je to pravda. Absenci záchodu, koupelny a podobných věcí dávají podobně stavěná auta na oltář běžné denní použitelnosti. Přece jen vozit děti do školy s přerostlou alkovnou není úplně praktické a pohodlné.
Doporučujeme: Volkswagen California Ocean 2.0 TDI 150 kW a malý výlet za velkým větrem
Marco Polo je vůz připravený nabídnout nocleh čtyřem osobám. Proto jsou prostřední sedadla za příplatek. Než vyrazíte kempovat, bude potřeba tato sedadla odložit někam do garáže (samozřejmě pokud si za ně připlatíte). V takové chvíli zbude pro ty čtyři lidi prostoru více než dost a hromada místa zůstane i pro jejich zavazadla. No dobrá, oficiálně ubytuje Marco Polo až pět lidí, protože v případě variant Active a Horizon je spodní postel koncipovaná jako třímístná. Ty tři osoby se ale budou muset mít hodně rády. Rozložením lavice totiž vznikne plocha o rozměru 1,93 m na délku a 1,35 m na šířku. Horní postel je o něco delší, ale užší (2,05 m x 1,08), omezením spaní v prvním patře by mohla být maximální nosnost 160 kg. Pro srovnání, VW California nabízí spodní lůžko o rozměru 2,0 x 1,14 m, to střešní oficiálně měří 2,0 x 1,2 m. V případě základní verze Beach lze na přání dostat trojmístnou lavici (bez příplatku). Ta v rozloženém stavu nabídne plochu 1,83 x 1,5 m.
Výbava Horizon nemůže mít elektrohydraulicky výklopnou střechu. Vyklopení ale obstarají vzpěry. Stačí pouze odjistit a zatlačit do střechy. Horší to je se stahováním střechy dolu, kdy je potřeba trochu zabrat, ale na druhou stranu nepostupovat příliš zbrkle, aby se mechanismus nepoškodil. Mimochodem, vůz nemá žádnou kontrolku upozorňující na vyklopenou střechu, takže se s ní můžete v klidu rozjet. Museli byste ale být hodně nepozorní, abyste na stan na střeše zapomněli.
K ubytovacímu režimu patří také přední sedadla otočená do interiéru. I to vyžaduje menší cvik, protože je musíte nejprve v podélném směru nastavit tak akorát, abyste je vůbec otočili. Tyhle praktické drobnosti ale lépe ukázalo dříve zveřejněné video s našimi videodojmy.
Jednu noc jsem v autě vyzkoušel a musím říci, že horní postel je překvapivě komfortní. Jen je škoda, že je potřeba spát hlavou směrem k volantu, protože v zadní části je stan příliš nízký, takže mi polštář padal do díry nad předními sedadly. California má sice horní postel o trochu kratší, ale hlavou otočenou na druhou stranu se zde spát dalo. Každopádně potěší diodové lampičky i možnost vyklopit postel nahoru do stanu. Díky tomu lze v interiéru stát.
Doporučujeme: Pick-up Mercedes-Benz třídy X je vyšňořený Nissan Navara
Vysouvací markýza je další prvek vylepšující ubytovací schopnosti auta. Bez ohledu na konkrétní variantu ovšem jde o příplatkovou výbavu. Testovaná antracitová verze stojí zhruba 25 tisíc. Manipulaci s markýzou si opět můžete prohlédnout na dřívějším videu.
Do přírody expresně
Do testu nám dorazilo provedení 250 d, tedy vrcholná motorizace. Tento titul v případě modelu Marco Polonosí přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 651 o objemu 2,2 litru, naladěný na 140 kW (190 k). Skromnější řidiči mohou sáhnout po levnějších variantách stejného motoru o výkonu 100 kW/136 k (200 d), nebo 120 kW/163 k (220 d). Pokud se spokojíte s výbavou Active, můžete si pořídit ještě slabší vznětovou šestnáctistovku disponující maximem 65 kW/88 k (160 d) a 84 kW/114 k (180 d). Ta se pro verze Horizon a Marco Polo nenabízí. Od provedení 200 d výše lze zakoupit také pohon všech kol, naším případem ovšem byla zadokolka.
Jak jsem zmínil v úvodu, vrcholný naftový čtyřválec je hlučnější, ale síly má víc než dost. Oficiálně rozpohybuje poloobytný automobil z nuly na 100 km/h za 9,7 s a rozjede ho až na 205 km/h. Jaká je reálná dynamika, to vám zcela výjimečně říci nemůžeme, protože se záznam z měření tohoto konkrétního vozu nějakým nedopatřením ztratil (což se stává jednou, maximálně dvakrát za deset let). Schopnosti čtyřválce ale s přehledem stačí k dálničnímu tempu kolem 170 km/h. Pokud tedy budete chtít vyrazit do přírody opravdu rychle, s danou motorizací rozhodně můžete.
Doporučujeme: Mercedes-Benz třídy X od Carlex Design ukazuje, že i z Nissanu lze udělat Maybach
Pro vrcholnou pohonnou jendotku je standardem sedmistupňová automatická převodovka, která ovšem řadí poněkud pozvolna. Zrovna v tomto případě to ale až tak moc nevadí. Navíc můžete řadit i pádly pod volantem, případně je k dispozici sportovní režim. Ten sice řazení výrazně urychlí, ale převodovka pak zároveň začne vytáčet motor do vyšších otáček, čímž zdůrazní jeho hlučnost. Ideálem je svižné, ale plynulé cestování. Pak se kromě jiného naplno projeví i velmi rozumná spotřeba. Marco Polo si v dané motorizaci řekne o devět litrů na sto, pokud budete za kempováním spěchat. Volnější styl znamená pokles na hodnoty začínající sedmičkou.
Téma podvozku jsme naťukli už v úvodu. Marco Polo je prostě dodávka, navíc postavená na poměrně velkých kolech, takže komfortní zázraky nečekejte. Náš exemplář dostal adaptivní tlumiče Agility Control s možností nastavení. Ideálem je komfortní režim, nicméně ten nevalné schopnosti pohltit nerovnosti příliš nezmění. Za adaptivní tlumiče se připlácí rozumných 5500 Kč. Bez příplatku získáte takzvaný komfortní podvozek, třetí podvozkovou možností je sportovní odpružení s o 15 mm sníženou světlou výškou. To se k podobnému autu moc nehodí, ale proti gustu...
Oproti Californii je levnější
Mercedes-Benz Marco Polo ve výbavě Horizon koupíte od 1 263 240 Kč v provedení 200 d disponující výkonem 100 kW (136 k). Koncernová alternativa v podobě slavnější Californie je i ve své nejdostupnější verzi Beach 2.0 TDI (75 kW/102 k) dražší, když stojí 1 347 343 Kč. Kromě nižšího výkonu dostanete také menší auto. Testovaná motorizace 250 d vyjde na 1 418 120 Kč, naproti tomu California Beach se nejsilnějším dieselem o výkonu 146 kW (199 k) stojí zhruba o 200 tisíc víc. Pro pořádek, bavíme se o cenách s DPH.
Nižší pořizovací cena je tak jednou ze zajímavých předností Mercedesu. Potěší i poměrně bohatá standardní výbava zahrnující tempomat, aktivní parkovací asistent, couvací kameru, přednárazový systém nebo hlídání mrtvého úhlu. Připlácet musíte například za nezávislé topení, automatickou klimatizaci, markýzu, prostřední sedadla nebo navigaci. Testovací exemplář nakonec stál 1,8 milionu korun.
Není to málo, ani náhodou. Jasně, za takové peníze si můžete koupit slušně zařízený obytný automobil a v kempech pak nad Marco Polem ohrnovat nos. Jenže my se tu nebavíme o přímé konkurenci pro obytňáky. Mercedes-Benz Marco Polo je velkoprostorový víceúčelový automobil určený pro lépe finančně zajištěné toulavé povahy, které se ale nechtějí otravovat s uskladněním obytného vozu a s provozem nějakého dalšího auta pro běžné cesty. Pokud mezi takové zákazníky patříte, pak se vám bude Marco Polo určitě líbit, přestože já osobně bych po delším váhání asi nakonec přece jen sáhl po Californii.
Cena testovaného vozu: 1 418 120 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 1 837 681 Kč
Technické údaje | Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 d |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový vznětový čtyřválec OM 651, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování dvěma turbodmychadly |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2143 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83 x 99 |
Kompresní poměr: | 16,2 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 140 / 3800 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 440 / 1400 - 2400 |
Převodovka: | sedmistupňová samočinná |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 205 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 7,0/5,6/6,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 5140 |
Šířka (mm): | 1928 |
Výška (mm): | 1999 |
Rozvor náprav (mm): | 3200 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 2337 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 3100 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 830 |
Objem palivové nádrže (l): | 70 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry McPherson |
Podvozek vzadu: | úhlová kyvadlová ramena |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | kotoučové |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 245/45 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 245/45 R18 |
[su_hello-bank-calculator]