Společně se zcela novým modelem NX a RZ Lexus spustil největší ofenzívu modelů SUV ve své historii. Model RX je již skoro inventářem této japonské značky. V podstatě odstartoval trend, kdy automobilky začaly mít ke klasickému luxusnímu sedanu alternativu v podobě luxusního SUV.
Když byla v roce 1998 představena první generace Lexusu RX, měla na trhu luxusních esúvéček jen minimum konkurentů. Svou konstrukcí navíc byla blíže běžným osobním vozům. V roce 2005 model RX nabídl jako první ve své třídě také hybridní pohon. U nového pátého vydání ho najdete již výhradně, a to hned ve třech provedeních. Jedná se o vrchol evropské nabídky SUV značky Lexus, v USA ale Japonci nabízí ještě větší modely GX a LX.
Nové RX působí akčněji a má i dynamičtější design. Charakteristický tvar zadního sloupku zůstal. Koncová světla jsou nově propojená diodovou lištou
Z hlediska vnějšího vzhledu „pětka“ nezapře, že vznikla evolucí „čtyřky“. Zboku vypadá díky charakteristickému tvaru zadního sloupku hodně podobně. To ale určitě není na škodu. Nové RX působí akčněji a má i dynamičtější design s výraznou maskou s vysoko vyčnívajícím „nosem“ a se štíhlejšími světlomety. Zádi zase dávají tvář štíhlá koncová světla propojená diodovou lištou s nápisem Lexus namísto loga.
Novinka je o něco nižší, širší a do vínku dostala i větší rozchod kol. Pátá generace Lexusu RX je výhradně čtyřkolka, přičemž zadní kola pohání vzadu umístěný elektromotor. Model RX přešel na platformu TNGA-K v provedení s nejdelším rozvorem. To přináší při stejné celkové délce jako u předchůdce o 6 cm delší rozvor a tedy i více místa v kabině.
Dotek japonské kultury
Lexus byl vždy pověstný krásně provedenými kabinami a nové RX v tomto duchu pokračuje. Prémiovou atmosféru podporuje vyspělejší grafika, špičkové materiály a ambientní osvětlení. Opticky vnímaná kvalita a hmatový dojem je na nejvyšší úrovni. Posaz za volantem je nově trochu nižší a přirozenější. Měkce polštářovaná sedadla vynikají pohodlím, a to i vzadu.
Posaz za volantem je nově trochu nižší a přirozenější. RX disponuje nejnovější generací infotainmentu s displejem o úhlopříčce 14“ a samostatnými ovladači ventilace
Měkce polštářovaná sedadla vynikají pohodlím, a to i vzadu. Nová platforma s o 6 cm delším rozvorem zajišťuje velkorysou nabídku místa pro kolena
Interiér je hodně široký a v duchu doby má RX již nejnovější generaci infotainmentu s displejem o úhlopříčce 14“. Výrazně se zlepšilo dotykové ovládání, reakce na povely jsou oproti minulosti rychlejší. Pro ventilaci naštěstí zůstaly samostatné ovladače. Naopak na ty na volantu si zpočátku trochu více zvykáte. K dispozici je indukční nabíjení smartphonu a bezdrátové připojení Apple CarPlay, ale pouze kabelové připojení pro telefony s Androidem.
Že je RX nově jen pětimístný nejspíš nikomu vadit nebude, sedadla ve třetí řadě u minulé generace ve verzi RX L byla stejně jen pro děti. Variabilitu zavazadlového prostoru zajišťují zadní sklopná opěradla (s možností polohování) dělená v poměru 40:20:40. Jeho objem 461 litrů je ale spíše podprůměrný.
Ticho po pěšině
Pohonné ústrojí základní verze RX 350h tvoří známá kombinace 2,5litrového atmosférického čtyřválce s výkonem 190 koní a elektromotoru (182 koní) pohánějícího přední kola přes bezestupňové planetové soukolí, zatímco elektromotor na zadní nápravě (54 koní) zajišťuje pohon všech čtyř kol. Celá soustava pak disponuje systémovým výkonem 250 koní.
Japonský samodobíjecí hybrid překvapivě nemá žádné přímé hybridní rivaly, se kterými by se mohl srovnávat, je tak v praxi konkurencí proti vznětovým verzím Audi Q7, BMW X5, Mercedesu GLE a Volva XC90. Konkurence totiž sází zejména na plug-in hybridní pohon. Ten má i Lexus RX v provedení 450h+, které je ale ve srovnatelné výbavě Comfort Plus o 300 000 Kč dražší než testovaná verze 350h, jejíž cena začíná na 1,8 milionu Kč.
Osvědčená kombinace 2,5litrového atmosférického čtyřválce se dvěma elektromotory disponuje systémovým výkonem 250 koní. Pohonné ústrojí je tiché, ve městě jezdí se spotřebou okolo 6 l/100 km
Ve městě dokáže být hospodárný a dovede vykouzlit i necelých 6 litrů na 100 km. Okresky znamenají o litr a půl více a na dálnici se kvůli rychle vybité baterii spotřeba vyšplhá přes devět litrů. Nádrž o objemu 65 litrů ale i tak zajistí poměrně velký akční rádius.
Klidná „plavba“ s varovnými tóny
Poctivá akustická izolace v kabině při jízdě zajišťuje klidné plynutí časoprostorem.Ve městě o spalovacím motoru téměř nevíte, a to ani tehdy, když zrovna běží. Na dálnici ale již jeho bručení je přeci jen trochu slyšet. Škoda jen, že klid na palubě občas narušuje různé pískání a jiné varovné tóny od bezpečnostních systémů.
Podvozek RX s víceprvkovým zavěšením vzadu byl nastaven zejména s ohledem na pohodlí. Díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku pro kapotu a přední blatníky je novinka mezigeneračně o 90 kg lehčí. Nižší hmotnost oproti plug-in hybridu znamená to, že mnohem ochotněji zatáčí a na méně kvalitních silnicích je poddajnější. Nerozhodí ho ani vady vozovky v zatáčkách. Dobře se i řídí a při jízdě nepůsobí nijak těžkopádně. Na trhu ale lze nalézt řadu sportovněji nadaných aut. Z hlediska kultivovanosti ovšem má RX 350h jednoznačně navrch.
Testovaná druhá výbava Comfort Plus přijde s velmi bohatou výbavou na částku 1 840 000 Kč. Navíc zde byla jen metalíza za 40 000 Kč. Lexus RX 350h tak cenově vyjde na úrovni vyšperkované Škody Enyaq iV RS. A to je již docela téma k zamyšlení.
+ Výborný hybridní pohon, spotřeba ve městě, prostorný interiér, kvalitní materiály a pečlivé zpracování, pohodlná sedadla, jisté jízdní vlastnosti a komfort, bohatá výbava |
---|
- Při jízdě a manévrování vadí časté pípání různých systémů, pouze kabelové připojení pro telefony s Androidem, výhled šikmo vzad, objem zavazadelníku |
Technické údaje | Lexus RX 350h Comfort Plus |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | Zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč, + 2 elektromotory |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2487 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 184 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 239/4300–4500 |
Převodovka: | e-CVT |
Poháněná kola: | Pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0–100 km/h (s): | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 200 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 6,4–6,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4890 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1920 |
Výška (mm): | 1695 |
Rozvor náprav (mm): | 2850 |
Provozní hmotnost (kg): | 1965 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 461/1612 |
CENY | |
Cena modelu od (Kč): | 1 840 000,– |