- Velmi povedený design
- Kvalitní jízdní vlastnosti
- Tříválec funguje lépe, než byste si mohli myslet
–
- Cena přes milion korun je doslova absurdní
- Materiály v interiéru tak vysoké ceně vůbec neodpovídají
- Seat Ibiza nabídne to samé, ale je o polovinu levnější
Pojďme si na úvod jednu věc vyjasnit. Audi A1 je zajímavé a na pohled velmi pěkné auto, který také výborně funguje. Jenže je tu jedno velmi významné „ale“. To samé se totiž dá říci o jeho koncernových sourozencích v podobě Seatu Ibiza nebo Volkswagenu Polo. A oproti nim nová A1 fakticky nenabízí navíc vůbec nic, snad jen s výjimkou líbivějšího vzhledu a marketingově prémiového původu. Takže: Na kolik si ceníte znak Audi?
Ibiza za milion
Na českém trhu zaplatíte za novou A1 Sportback minimálně 524 900 Kč. Pak dostanete vůz s tříválcem o skromném výkonu 70 kW (95 k), který bude stát na plechových kolech, bude mít pětistupňový manuál, manuální klimatizaci, digitální přístrojový štít, ale nebude mít tempomat, ani asistenční systémy, ani třeba parkovací kameru. To vše v nabídce je, ale musíte si připlatit. A to i k vyšším výbavám. Třeba testovaná S line také neobsahuje tempomat, stojí 7 900 Kč. Za automatickou klimatizaci si musíte vždy připlatit 11 200 Kč, bezklíčkový přístup vyjde na 10 900 Kč (kdybyste chtěli i alarm, tak to bude 19 800 Kč), parkovací kamera je ke všem výbavám za 9 800 Kč a tak dále.
Výsledek? Do testu jsme dostali Audi A1 30 TFSI S tronic, tedy tříválec o výkonu 85 kW (115 k) s automatem a sportovní výbavou S line, jehož cena byla po sečtení všech těch příplatků (teď se něčeho podržte) 1 024 700 Kč. Vzpomínáte si, jak jste se v diskuzích smáli Škodě, kolik že stojí tříválcová Fabia? Přitom ani tohle testované auto ale nemělo parkovací kameru a startovat se muselo tak, že prostě strčíte klíček do zapalování. Při konfiguraci se zkrátka nezaškrtl ten správný příplatek. Ceník Audi je v případě modelu A1 nastaven velice sebevědomě. V zásadě míří na klientelu, která řeší pouze to, zda se vůz líbí, nebo ne.
Pokud občas uvažujete racionálně a nechcete zbytečně vyhazovat peníze z okna, nemusíte dál číst. Tohle auto pro vás opravdu není.
Design se velmi povedl
Audi představilo novou generaci modelu A1 zhruba v polovině minulého roku. Hlavní změnou samozřejmě bylo očekávané nasazení modernější techniky MQB. Kompletně nový je i design karoserie a současně došlo ke zvětšení rozměrů. Novinka se protáhla o 56 mm, na šířku narostla o 34 mm a o téměř deset centimetrů se prodloužil rozvor náprav.
Aktuální vzhled rozhodně představuje změnu k lepšímu. Z roztomilého autíčka pro dobře zajištěné dámy se stal sportovně vypadající hatchback. Mezi malými auty koncernu MQB jde o designově nejpovedenější vůz, o tom není pochyb. Samozřejmostí jsou široké možnosti individualizace, které tu jsou důležité kvůli tomu, že Audi chce s touto novinkou oslovit i mladé zákazníky. Vzhledem k tomu, že v našich končinách mladí řeší spíš to, zde vůbec dosáhnou na hypotéku, tuzemské showroomy značky asi mládež útokem nevezme.
To ovšem nic nemění na skutečnosti, že A1 může vypadat mimořádně atraktivně, což dokazoval i testovací exemplář. Výbava S line přidá přední spoiler, agresivnější nárazníky, zadní spoiler a sportovní podvozek. Kombinaci modrého laku a bílých osmnáctipalcových litých kol pak má na svědomí provedení Edition One. Výsledek působí na okolí jako nějaký skutečně sportovní hatchback. Škoda, že pod tím sportovním kabátem se ukrýval jen litrový tříválec.
Interiér: moderní technologie, laciné materiály
Zajímavý je rovněž interiér. Dílem kvůli „zlomené“ palubní desce se středovým panelem výrazně natočeným k řidiči, dílem díky standardně dodávanému digitálnímu přístrojovému štítu. Audi si je dobře vědomé toho, že určitá skupina zákazníků považuje jemnou grafiku velkých displejů za věc vysoké důležitosti. Jenže když se po interiéru rozhlédnete tak nějak víc, zjistíte, že to zas až taková sláva není. Rozhodně ne v kontextu ceny přesahující milion korun.
Zatímco více než dvanáctipalcový barevný displej vypadá vskutku moderně, skromné obložení dveří z tvrdého plastu působí vyloženě lacině. U auta za zhruba 300 tisíc budiž, u auta trojnásobné hodnoty je to dost odvážné. Testovaný exemplář to zachraňoval sportovně tvarovanými sedadly s pěkným vzorem a slušnou výbavou.
Větší vnější rozměry logicky znamenají mnohem více prostoru uvnitř než u generace předchozí. Tahle změna určitě byla potřebná, protože interiér předchozí A1 byl velmi stísněný. Jak přesně na tom nový model je, to ukazuje naše tradiční tabulka, kde najdete pro zajímavost srovnání se Seatem Ibiza:
Prostor pro cestující (cm) | Audi A1 | Seat Ibiza |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 145 | 144 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 141 | 141 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/102 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 90 | 94 |
Délka sedáku vpředu | 47 | 50 |
Výška opěradla vpředu | 65 | 62 |
Délka sedáku vzadu | 44 | 47 |
Výška opěradla vzadu | 68 | 66 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 21 | 20 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 10 | 12 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 35 | 39 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 17 | 19 |
Z tabulky je dobře patrné, že vnitřní prostor není ani u nové generace věcí, která by měla při vývoji nejvyšší důležitost. Ibiza je uvnitř lepší a pohodlnější i kvůli tomu, že disponuje delšími sedáky. A1 zkrátka sází zejména na styl a rozhodně nemá ambice plnit roli jednoho auta v rodině.
Proto ani není potřeba nějak zvlášť řešit velikost zavazadelníku. Ale kdyby vám to přece jen nedalo, tabulku se základními rozměry (opět doplněnou o srovnání s Ibizou) najdete níže:
Prostor pro zavazadla (cm) | Audi A1 | Seat Ibiza |
---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 100 | 101 |
Výška po plato | 44/55 | 41/52 |
Délka ložné plochy | 52/64 | 54/66 |
Udávaný objem | 335/1090 | 355/x |
Audi A1 Sportback nové generace je také uvnitř zajímavým autem a nárůst vnitřního prostoru je jistě chvályhodný, jenže tvrdých plastů je v kabině zkrátka moc. Když si odmyslím designovou část věci, tak se nemohu ubránit dojmu, že dobře vybavená Ibiza nebo Volkswagen Polo uvnitř možná působí hodnotnějším dojmem. Respektive v tomto směru na neuvěřitelně drahou A1 vůbec nic neztrácí.
30 TFSI je jen tříválec, ale stačí
O koncernovém litrovém tříválci si můžete myslet, co chcete, z pohledu praktické použitelnosti je to motor více než dostatečný. V minulosti jsme ho chválili několikrát. Stačil jak velké Octavii, tak malé Fabii nebo Seatu Ibiza. A protože Audi A1 má ten stejný motor, je logické, že ho pochválíme i teď. Základní varianta nese označení 25 TFSI, testovaná silnější verze naladěná na 85 kW (115 k) dostala sympaticky velké označení 30 TFSI. Komu by to pořád nestačilo, ten má k dispozici ještě 35 TSI (což je motor 1.5 TSI, 110 kW/150 k) nebo vrcholné 40 TFSI (147 kW/200 k) s dvoulitrovým objemem.
Testovaný tříválec při jízdě ničím neuráží. Dynamika malého Audi stačí i ke svižnému předjíždění a 180 km/h tohle auto zvládne také bez větších potíží. Ty ovšem nastanou ve chvíli, kdy se začnete zajímat, co i po stránce dynamiky můžete zakoupit za jeden milion korun. Třeba Seat Leon Cupra? Jak pak vypadá rozdíl v praxi, to demonstruje přiložený graf:
Z něj je patrné, že Audi A1 30 TFSI v zásadě zrychluje stejně jako Seat Ibiza 1.0 TSI s převodovkou DSG. Když ale svůj milion investujete například do Leonu Cupra, dostanete dramaticky rychlejší automobil. To je holý fakt. Přesnější srovnání dynamiky nabídne další tabulka. Zatímco v grafu je vynesen vždy nejlepší pokus v jednom směru, tabulka počítá s průměrem nejlepších pokusů v každém směru. Proto jsou výsledky oproti grafu trochu jiné.
Akcelerace | Audi A1 30 TFSI S tronic | Seat Ibiza 1.0 TSI DSG |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 3,79 | 3,88 |
0-100 km/h (s) | 10,51 | 10,63 |
0-130 km/h (s) | 17,71 | 17,98 |
0-150 km/h (s) | 25,49 | 26,41 |
30-50 km/h (s) | 1,71 | 1,77 |
50-70 km/h (s) | 2,09 | 2,14 |
80-120 km/h (s) | 7,71 | 7,79 |
130-150 km/h (s) | 7,79 | 8,43 |
Upřímně, s litrovou A1 Sportback bych dokázal žít bez větších obtíží. Objektivně zde totiž vše funguje tak, jak to fungovat má, a to včetně automatické převodovky. Jenže tím se A1 Sportback od svých levnějších soupeřů bohužel neliší. Stejně dobře fungující techniku zkrátka můžete dostat v rámci koncernu Volkswagen i levněji. Podstatně levněji.
Také litrový motor dokáže pobavit
Z minulosti dobře víme, že auta postavená na platformě MQB mají velmi dobré jízdní vlastnosti. Audi A1 Sportback nové generace v tomto směru není výjimkou. Verze S line přidává ke kvalitnímu základu sportovnější (tužší) odpružení. U vrcholné varianty 40 TFSI pak standardně dostanete nastavitelné tlumiče.
Nejde přímo o adaptivní systém, ale o jednodušší verzi, kdy si prostě vyberete, zda chcete měkčí, nebo tužší charakteristiku. Přesně jako to má Škoda Scala. Sportovní podvozek si můžete dokoupit třeba i k základní motorizaci 25 TFSI, stejně jako jsou nastavitelné tlumiče dostupné i pro jiné motorizace než pouze pro 40 TFSI. Pouze si za ně musíte připlatit zhruba 21 tisíc. Tahle částka se týká paketu Dynamik, který obsahuje také větší brzdy, systém Audi drive select nebo generátor sportovního zvuku.
Testovaný automobil měl tento paket ve výbavě (na fotkách to poznáte podle červených brzdičů, které prozrazují přítomnost lepších brzd), bez ohledu na volbu režimu tlumičů je ale auto pořád spíše tužší.
Při rychlé jízdě vyniká A1 příkladnou stabilitou a takovou tou příjemnou lehkostí, danou kromě jiného malým motorem nad přední nápravou. I ve vysokém tempu poslušně zatočí tam, kam jí poručíte, nedotáčivost se téměř nekoná a na vaše pokyny reaguje zcela bezprostředně. Něco mi říká, že s větším motorem by tyhle vlastnosti trochu utrpěly. Ačkoliv to zní zvláštně, malý tříválec zkrátka dokáže pobavit i při vyloženě sportovní jízdě. A1 Sportback toho je důkazem.
Největší problém? Seat Ibiza
Audi A1 Sportback nové generace funguje výborně. Největším problémem tohoto auta jsou ale jeho sourozenci, zejména Ibiza. Nekonečné srovnávání právě se španělským hatchbackem není náhodné. A1 se totiž spolu s Ibizou (a dalšími modely) vyrábí v továrně ve španělském Martorellu. Jsou to zkrátka dvouvaječná dvojčata.
A zatímco to španělské vás vyjde se stejným motorem, s automatem a s taktéž sportovně střiženou výbavou FR na 452 900 Kč, v případě A1 si za takové peníze nekoupíte ani naprostý základ. A přestože i v případě Ibizy FR máte za co připlácet, když srovnáte solidně vybavenou testovanou A1 a stejně solidně vybavenou Ibizu, rozdíl bude propastný. Seat za svůj malý hatchback bude požadovat polovinu, přičemž co do faktických dovedností dostanete to samé.
Audi A1 Sportback nové generace chce být prémiovou stylovkou. Stylový vůz to bezesporu je, ale nejsem si jistý tím, zda cena není sebevědomá až příliš. I když musím přiznat, že se mi speciálně tohle modré testovací auto líbilo, za dané peníze je to prostě nesmysl. Ale třeba se jen nedokážu dostatečně vcítit do lidí, kterým je tenhle automobil určený a kterým nevadí, že oproti Seatu si musí za jeden prstenec znaku Audi na masce připlatit zhruba sto tisíc.
Cena testovaného vozu: 673 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 024 700 Kč
Technické údaje | Audi A1 30 TFSI S tronic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový tříválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 999 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 76,4 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 85/5000-5000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 200/2000-3500 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Převodovka: | sedmistupňová samočinná dvouspojková |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 203 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 5,8/4,2/4,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4029 |
Šířka (mm): | 1740 |
Výška (mm): | 1433 |
Rozvor náprav (mm): | 2563 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1524 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1501 |
Poloměr otáčení (m): | 5,2 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1125 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1680 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 335/1090 |
Objem palivové nádrže (l): | 40 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení McPherson |
Zavěšení vzadu: | torzní příčka |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 215/40 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 215/40 R18 |