Nástup nových technologií a nových druhů pohonu zaručeně změní automobilový průmysl jako celek a s tím se nepochybně změní také potřeby zákazníků. Jak moc? Na to se pokouší najít odpověď studie L.E.K. Consulting, která předpovídá vcelku zajímavý vývoj. Hned na úvod je potřeba zdůraznit, že jde o studii zaměřenou na Austrálii. Kvůli předpisům Evropské unie patrně bude vývoj u nás a v sousedních státech odlišný, přesto tato analýza stojí za pozornost.
Podle dat L.E.K. Consulting se během několika málo nadcházejících desetiletí dramaticky sníží podíl zákazníků, kteří svůj vůz fyzicky vlastní. V Austrálii aktuálně připadá 69 % vozů na soukromé osoby, přičemž podle střízlivějšího scénáře by tento podíl měl do roku 2050 klesnout na 15 %. Podle toho ekologicky optimističtějšího by to mělo být dokonce jen pět procent.
Budoucnost individuální mobility údajně patří robotizovaným taxi. Tedy autům bez řidiče, která budou kroužit městy a pokud to budete potřebovat, vyzvednou vás a odvezou. L.E.K Consulting předpovídá pro rok 2030 pět až deset procent takových vozů na trhu a do roku 2050 by to mělo být 25 až 45 %. Kvůli tomuto trendu by de facto měla zmizet klasická taxi a lidé údajně už ani nebudou příliš využívat sdílené automobily. Robotizovaná taxi prostě budou levnější.
Zajímavé je rovněž odhadované složení automobilů podle druhu pohonu, protože i ten ekologicky nejpříznivější scénář počítá s tím, že v roce 2050 bude stále připadat na spalovací motory 17 %, zatímco 57 % budou tvořit elektromobily a 26 % hybridy. Podle studie vytvoří nástup nových služeb mobility také nová pracovní místa, přestože jiná bezesporu zaniknou.
Z evropského pohledu se dá očekávat, že minimálně první část studie by mohla být platná také pro nás. Spousta lidí vnímá automobil jako nutné zlo, o které je navíc potřeba se starat. A když se najde nějaká dostatečně schopná a především spolehlivá alternativa, která navíc bude cenově výhodnější, pak patrně nebude co řešit. Mimochodem, automobilka Jaguar Land Rover před časem prezentoval vizi, podle které budeme za pár desítek let jezdit ve sdílených robotizovaných autech, ale zároveň budeme mít vlastní volanty. Podle nich se plně univerzální elektromobil nastaví přesně tak, jak jsme zvyklí.
Pokud jde o spalovací motory, ty vzhledem k čím dál přísnějším emisním předpisům EU zřejmě nepřežijí. Nebo se z nich stane zcela okrajová záležitost, kterou si pořídí právě jen těch pět procent finančně dobře zajištěných zákazníků jako hračku pro volný čas.
Jak to nakonec dopadne, to je stále velká neznámá. I samotná studie připouští, že je zde mnoho proměnných a že nástup moderních technologií může zbrzdit řada věcí, jako je chybějící infrastruktura a nepřipravená legislativa. Ani plně autonomní vozy navíc nejsou kompletně připravenou záležitostí, přestože si to třeba Uber už začínal myslet. A jiní si zase nejsou jisti tím, zda se někdy plně autonomních vozů vůbec dočkáme.
A co vy? Těšíte se, až se nebudete muset o nic starat a jen tak se necháte odvézt tam, kam to bude zrovna potřeba? Nebo si myslíte, že v nadcházejících letech bude nutné koupit na památku nějaké klasické auto, protože taková už prostě nebudou?