Před časem se na internetu objevilo video magazínu carwow, které zaujalo především české publikum. Britští kolegové totiž proti sobě postavili dvanáctiválcové BMW řady 7 a vrcholnou Škodu Superb osazenou zážehovým přeplňovaným dvoulitrem. Obě tato auta jsme už v redakci měli, takže jsme mohli k původnímu videu přidat vlastní naměřené hodnoty, které lépe ukazují, jaká je realita. Teď po internetu koluje obdobná záležitost. Hlavními aktéry jsou pro změnu Audi SQ7 a Ford Focus RS. Jde sice o nesrovnatelná auta, ale jejich porovnání rozhodně není nezajímavé. A protože jsme v redakci měli i tyto modely, můžeme opět přidat přesná čísla.
Doporučujeme: Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive — Přesné porovnání neporovnatelného
Audi SQ7 pracuje se vznětovým čtyřlitrovým osmiválcem naladěným na 320 kW (435 k) a 900 Nm. Motor používá elektrický kompresor, standardem je osmistupňový automat a samozřejmě pohon všech kol. To Focus RS je vůz docela jiného ražení. Jeho přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru nabídne „pouze“ 257 kW (350 k) a 470 Nm. Opět je zde sice pohon všech kol, ovšem řidič má k dispozici manuální převodovku.
V přímce si jsou oficiálně obě auta blíže, než by se na první pohled mohlo zdát. Ford udává pro Focus RS zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,7 s, v případě Audi SQ7 je to o desetinku méně. Realita všedního světa ale taková není. V praxi je totiž pomalejší Focus RS. Přesvědčí vás o tom první tabulka naměřených údajů:
Akcelerace | Audi SQ7 | Ford Focus RS |
---|---|---|
0-50 km/h | 1,75 s | 1,76 s |
0-100 km/h | 4,84 s | 5,35 s |
0-130 km/h | 7,65 s | 8,21 s |
0-150 km/h | 10,14 s | 11,36 s |
0-170 km/h | 13,16 s | 14,54 s |
Audi SQ7 je rychlejší. Pro někoho to je překvapení nebo dokonce smutná ukázka toho, jak je dnes kategorie hot-hatchů pomalá a jak zaostává za velkými SUV. Ve skutečnosti jde o naprosto logickou záležitost. Focus RS totiž ztrácí čas kvůli manuálnímu řazení. Můžete namítnout, že čas pro přeřazení je přímo závislý na schopnostech řidiče, což je rozhodně pravda. Jak je ale vidět, reální zákazníci hodnot slibovaných řidičem bez nějakého speciálního tréningu dosáhnou jen těžko. Rozhodně s tím budou mít daleko víc práce než u automatu.
Obě auta mají k dispozici systém Launch Control, ale na původním britském videu Focus RS evidentně vystartoval o něco dříve. I to je výhoda na první pohled méně efektního porovnání naměřených údajů, kdy si můžeme posunout start obou aut do identického okamžiku. Z grafu je dobře vidět, že kdyby se podařilo kolegům z Top Gearu přesně načasovat start, budou na prvních metrech obě auta stejně rychlá.
Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel
Stejně jako u Škody Superb a dvanáctiválcového BMW bylo cílem porovnat sprint na čtvrt míle. I zde je rozdíl minimální, jak dokazuje další tabulka:
Sprint na 1/4 míle | Audi SQ7 | Ford Focus RS |
---|---|---|
0-100 m | 107,52 km/h/5,53 s | 103,47 km/h/5,52 s |
0-200 m | 135,63 km/h/8,47 s | 134,45 km/h/8,70 s |
0-300 m | 153,25 km/h/10,96 s | 150,79 km/h/11,21 s |
0-402,36 m | 167,15 km/h/13,26 s | 164,54 km/h/13,55 s |
V průměru dvou pokusů v každém směru je konečný rozdíl pouhých 0,3 s. Opět především kvůli přítomnosti manuálního řazení. Zrychlení obou aut na čtvrt míle si znovu můžete prohlédnout v grafu:
Lepší dynamika Audi SQ7 ve srovnání s Fordem Focus RS není překvapením, jedno překvapení jsme ale v našich tabulkách přece jen našli. Jde o brzdy. Lehčí vůz by zde měl mít navrch, jak to ostatně dokázal i Superb při srovnání s BMW 760Li, ale to se nepotvrdilo. Podstatně větší a těžší Audi SQ7 dokonce brzdilo lépe.
Brzdná dráha | Audi SQ7 | Ford Focus RS |
---|---|---|
50-0 km/h | 8,77 m | 9,03 m |
100-0 km/h | 34,84 m | 35,99 m |
130-0 km/h | 58,31 m | 60,59 m |
150-0 km/h | 77,71 m | 80,5 m |
Brzdná dráha je při brzdění ze 150 km/h u Focusu delší o necelé tři metry. V tabulce výše opět vidíte průměr dvou nejlepších pokusů v každém směru. Není to zas až tak dramatický odstup, takže bychom ho teoreticky klidně mohli připsat na vrub třeba více opotřebovaným brzdám u Focusu RS (přece jen Focus RS láká novináře k ostré okreskové jízdě daleko víc než gigantická SQ7), i kdyby ale zastavil na stejně dlouhé dráze jako Audi, pro SQ7 je to pořád překvapivý a velmi dobrý výsledek.
Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 – Souboj ostrých čtyřkolek
Paradoxem celého tohoto srovnání je fakt, že si nejsme úplně jisti, zda by Focus RS nakonec ujel Audi SQ7 i na okresce, tedy v prostředí, pro které byl stvořen. Má sice aktivní zadní diferenciál (respektive zařízení, které jako aktivní diferenciál pracuje), nicméně SQ7 ho může mít také a navíc dokáže kompenzovat svou hmotnost ještě aktivními stabilizátory a zadní řiditelnou nápravou (za vše ale musíte připlatit celkem 172 tisíc). Jak ukázalo jedno starší video, na Nürburgringu předjede SQ7 i na první pohled daleko rychlejší auta (i když na ’Ringu více než kdekoliv jinde dost záleží na tom, jak tuhle trať zná řidič).
Porovnání Audi SQ7 a Fordu Focus RS krásně odráží realitu dnešního světa. Vývoj zkrátka pokročil a vrcholné modely různých kategorií se svými schopnostmi vzájemně začínají vyrovnávat. Jak známo, tabulky ale nejsou vše. Jakkoliv je SQ7 monstrózní SUV, Focus RS řidiče pobaví víc. Navíc Audi svých dovedností dosahuje za pomoci celé armády technických pomůcek, a to něco stojí. Takže k tomu, abyste se mohli vytahovat, že se svým obřím rodinným SUV předjedete i sportovní auta typu Fordu Focus RS za 967 900 Kč, budete potřebovat 2,6 milionu korun. Minimálně.
Původní britské video porovnávající dynamiku Audi SQ7 a Fordu Focus RS si můžete prohlédnout zde: