Podobu automobilového trhu již několik měsíců výrazně formuje legislativa Evropské unie, která výrobcům automobilů stanovuje přísné pokuty za překročení tzv. flotilových emisí CO2. Mechanismus pokut jsme před časem podrobně vysvětlovali v samostatném článku a už několikrát jsme psali o jeho dopadech na složení nabídky u různých značek. „O tom, co se bude prodávat a kolik se toho bude prodávat, již nerozhoduje zákazník, ale zákon,“ shrnul podstatu nařízení Dr. Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, na technickém workshopu zaměřeném na novou Octavii včetně vrcholných variant Škoda Octavia Scout 2021 a Škoda Octavia RS 2021.
Jistě už víte, že nová generace rychlé Octavie bude poprvé nabízena také jako tzv. plug-in hybrid, poháněný kombinací spalovacího motoru 1.4 TSI a elektromotoru. Ústrojí již bylo mnohokrát popsáno v souvislosti se Superbem iV. Přesto se zákazníci budou moci znovu rozhodnout i pro výkonný benzinový motor. Octavia RS 2.0 TSI nabídne 180 kW (245 k), stejně jako plug-in hybrid, a poprvé v historii bude tak rychlá, že Škoda musela použít „nepovinně povinný“ elektronický omezovač rychlosti na 250 km/h.
Jak jde takový pohon dohromady s obávanými pokutami EU? Kouzlo je v tom, že ačkoliv fanoušci považují 2.0 TSI za jedinou pravou Octavii RS, ve skutečnosti je žádanější diesel. Octavia RS jako taková je enormně populární. Třetí generace se prodalo ohromujících 173 tisíc kusů a v Německu nebo Švýcarsku má „eReSo“ podíl na celkových prodejích řady Octavia přes 15 procent! (Pro zajímavost: v ČR 4,3 %.) Jenže benzin volí jen 42 % zákazníků, zdaleka nejprodávanější variantou Octavie RS je diesel s automatem. Škoda si proto může dovolit držet 245koňové TSI v nabídce s tím, že diesely a PHEV jeho vysoké nominální emise CO2 vykompenzují.
Škoda Octavia RS 2021: Technické údaje všech motorizací
Technické údaje | Škoda Octavia RS 2.0 TSI | Škoda Octavia RS 2.0 TSI | Škoda Octavia RS 2.0 TDI | Škoda Octavia RS 2.0 TDI | Octavia RS PHEV |
---|---|---|---|---|---|
MOTOR | |||||
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč | přeplňovaný zážehový čtyřválec, uložený vpředu napříč + el. motor |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 | 1984 | 1968 | 1968 | 1395 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/5000-6500 | 180/5000-6500 | 147 | 147 | 180 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 370/160-4300 | 370/160-4300 | 400 | 400 | 400 |
Převodovka: | šestistupňová manuální MQ350-6F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7F | sedmistupňová dvouspojková DQ381-7A | šestistupňová dvouspojková DQ400-6F |
Poháněná kola: | přední | přední | přední | všechna čtyři | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |||||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,8 | 6,7 | 7,4 | 6,8 | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 | 250 | 249 | 243 | 225 |
HMOTNOSTI | |||||
Provozní hmotnost (kg): | 1520-1629 (1532-1677) | 1695-1780 (1707-1828) | |||
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2023-2080 (2040-2070) | 2135-2166 (2141-2163) | |||
Objem palivové nádrže (l): | 50 | 50 | 39,5 |
Chybějící údaje Škoda Auto zatím nezveřejnila. Údaje v závorce platí pro kombi. Jeden údaj zrychlení pro liftback i kombi není chybou, Škoda uvádí shodné hodnoty.
Pozici benzinové Octavie RS 2021 coby auta pro fajnšmekry posiluje i možnost objednat si ji s manuální převodovkou a rozšíření sériové výbavy této motorizace o elektronicky řízený samosvorný diferenciál VAQ, dosud vyhrazený speciálním modelům. Toto zařízení se z pohledu řidiče neprojevuje tak „kousavě“ jako třeba šnekový samosvor typu „torsen“, ale efektivitu přenosu hnací síly zvyšuje dramaticky a v minulosti na nás udělalo v různých ostrých modelech koncernu VW vždy dobrý dojem.
Kdo by ale chtěl jistotu bezproblémové trakce i v zimních podmínkách, musí se – stejně jako u dřívější Octavie RS – spokojit s dieselem, který jediný lze kombinovat s pohonem všech kol. Zajišťuje ho mezinápravová spojka 6. generace (Haldex už se nějakou dobu nejmenuje, i když jí tak stejně všichni říkají). Samotný diesel je také nový. Jedná se o variantu 2.0 TDI Evo, jíž jsme se podrobně věnovali například zde:
Výkonné verze 2.0 TDI Evo se od těch slabších neliší zdaleka jen naladěním řídicí jednotky, popřípadě „velikostí turba“. Vrcholná varianta má nikoliv litinový, ale hliníkový blok, a z tohoto lehkého kovu jsou i písty. Hliníkový píst nemůže být tak nízký jako ocelový, proto má výkonná varianta nového koncernového turbodieselu dokonce i kratší ojnice – což mírně hraje do karet „sportovní“ charakteristice motoru, nakolik lze o něčem takovém u čtyřválcového dieselu mluvit. K dalším technickým znakům motorů 2.0 TDI Evo patří turbodmychadlo s elektronicky regulovanou geometrií lopatek (v Octavii RS 2021 chlazené vodou), vstřikování s maximálním tlakem 2200 barů nebo systém Twin Dosing, jehož zásluhou jsou emise NOx v reálném provozu slovy Dr. Hrdličky „prakticky neměřitelné“.
Octavia RS 2021 samozřejmě dostane i další specifické prvky, od sportovních sedadel s nastavitelnou délkou sedáku přes řízení s proměnným převodem až po podvozek snížený o 15 mm. To se ovšem týká jen motorizací 2.0 TDI a 2.0 TSI. PHEV snížena být nemůže kvůli požadavkům na ochranu baterie uložené u zadních kol, o sportovní nastavení odpružení i tlumení však ochuzena nebude. Těšit se můžete i na čistě dekorativní detaily od specifického vzhledu digitálních přístrojů po palubní desku potaženou Alcantarou. Novinky v oblasti infotainmentu nebo asistenčních systémů pochopitelně korespondují se zbytkem modelové řady Octavia 4. generace, která po českých silnicích už nějakou dobu jezdí.