Ruský Kamaz Typhoon je nezastavitelná cihla na šesti kolech

12 nových názorů
Autor: Redakce
  • Vojenský těžkotonážní speciál uveze až 16 vojáků, řidiče a jeho kopilota

  • Auto má pneumatický podvozek, projede tak i těžký terén

  • Šestiválec dodává 450 koní výkonu, obrněná cihla jede až 105 km/h

  • Ruská armáda má už skoro tři stovky těchto schopných strojů 

Vojenská přehlídka v Moskvě, která tradičně probíhá na Den vítězství, byla v roce 2014 pro ruskou veřejnost obzvlášť zajímavou. Mohla si na ní totiž vůbec poprvé prohlédnout nové těžkotonážní vozidlo. Kamaz-63968 Typhoon se na ní představil hned ve 12 kusech. Armáda ale dnes už má na 290 vozů. Není divu, jde o neskutečně schopný a variabilní stroj.

kamaz_63698_tajfun-k_9 Kožený volant a hlavice řadicí páky se bohužel nedodávají ani za příplatek. Nechybí ale soustava kamer sledujících okolí. Skoro jako v Range Roveru
kamaz-63698_tajfun-k_48 Cestující si nemohou stěžovat na nedostatek prostoru pro hlavu a kolena. Stěžování se totiž v ruské armádě netrpí

Kamaz Typhoon patří do rodiny multifunkčních vojenských vozů, které armádě dodává známý výrobce nákladních vozidel z tatarského města Naberežnyje Čelny. Vývoj tohoto modelu začal už v roce 2010 a to na žádost ministerstva ozbrojených sil. Armáda potřebovala stroj, který dokáže odolat nebezpečím minových polí, překoná nástrahy těžkého terénu a uveze na palubě co nejvíc vojáků i techniky.

Galerie: Kuriózní terénní trucky, které nemohly vzniknout jinde než v Rusku
Přečtěte si také:

Galerie: Kuriózní terénní trucky, které nemohly vzniknout jinde než v Rusku

Kamaz Typhoon přesně tohle splňuje. Na délku měří bez jednoho centimetru devět metrů, široký je 255 cm. Podle konfigurace se tak dovnitř vejde až 16 vojáků, nutno ale podotknout, že nikterak pohodlně. To je ostatně vidět na jedné z fotografií. Vojáci sedí na sedadlech usazených podélně, proti sobě, vedle sebe mají k dispozici držáky na zbraně. Zajímavostí sedaček je fakt, že nejsou ukotvené do podlahy, ale naopak do stropu. To proto, že pokud by došlo k explozi miny pod Typhoonem, sníží se riziko zranění.

Typhoon je ostatně vybaven velmi dobrou ochranou proti napadení. Ocelové pancéřování spolu s keramickými deskami chrání proti kulkám ráže 14,5 mm, což je vůbec největší používaný puškový náboj v armádě. Auto má také neprůstřelná skla. Výrobce už vůz stavěl tak, aby jeho ochranu šlo klasifikovat podle standardů NATO. To se povedlo a vozidlo odpovídá úrovni 3b, která mimo jiné říká, že vydrží explozi min odpovídající až 8 kg TNT.

kamaz-63968_tajfun-k_89 V ostrém nasazení musí osádka vozu pochopitelně zachovávat bdělost, na přehlídce je ovšem dovoleno krátce se zasnít. Doufejme, že alespoň řidič má oči otevřené

I když tahle neprůstřelná cihla na kolech prázdná váží 21 tun, jde o velmi rychlé a schopné vozidlo. Řadový naftový šestiválec dodal Jaroslavský motorový závod. Jednotka s označením JaMZ-5367 se používá i u menších obrněných transportérů Ural-53099 a Ural-63095 známých jako Typhoon-Y. Motor dosahuje vysokého výkonu 450 koní. Přes osmistupňovou automatickou převodovkou od stejné společnosti posílá sílu na všech šest kol. Vůz zvládne uhánět rychlostí až 105 km/h a přitom by měl vykazovat průměrnou spotřebu jen 35 litrů paliva na 100 km, což je u tak těžkého auta docela slušná hodnota. Díky obřím nádržím na palivo ujede na jedno natankování až 1200 kilometrů.

kamaz-63698_tajfun-k_8 Díky velkému rejdu kol (až 39°) má Kamaz Typhoon poloměr otáčení pod deset metrů
kamaz-63968_tajfun-k Tlak v neprůstřelných run-flat pneumatikách může řidič regulovat z kabiny

A zdaleka nemusí jít jen o asfalt. Typhoon je skvěle připravený na jízdu v extrémním terénu. Podvozek je totiž hydropneumatický a řidič tak může z kabiny měnit světlou výšku stroje. Nejnižší poloha má hodnotu 185 mm, tedy jako u poměrně běžného vozu, Typhoon lze ale zvednout až na 575 mm, což mu zaručí snadný přejezd i přes velké kameny nebo terénní vlny. Díky 20“ kolům, které jsou mimochodem obuty také do neprůstřelných pneumatik a jsou schopné se otočit až o 39 stupňů, je tento stroj také poměrně mrštný. Poloměr otáčení činí necelých 10 metrů.

Galerie: Nejbizarnější ruská terénní vozidla, která projedou úplně všude
Přečtěte si také:

Galerie: Nejbizarnější ruská terénní vozidla, která projedou úplně všude

Typhoon je mimochodem vybaven také nejmodernějším vojenským komunikačním systémem. GALS-D1M. Ten monitoruje řadu důležitých údajů o voze a posílá je na velitelství. Auto má pět kamer, přes které je možné sledovat posádku i okolí. I díky takové výbavě je zřejmé, že se s ním armáda opět ráda pochlubí. Stačí sledovat další vojenskou přehlídku v Moskvě.

HAM (neregistrovaný)
Pokud nějaké automobilce dvacet let účasti na Dakaru něco přineslo, je to bezrsporu KAMAZ. Srovnímí jejich pleček tehdy a nyní, je fakt úžasné.
Petr (neregistrovaný)
Neperte se,už nám moc času nezbývá tak buďte na sebe hodní.Zničíme se samy a k tomu nepotřebujem ani nejlepší armádu.Stačí lidská lhostejnost k přírodě.
Zvoník (neregistrovaný)
Boha jeho, Ty jseš tak blbý, že Ti nemohu ani přát, že stejně jednou chcípneš ve válce. A přitom o tom ani nevíš... pane CADe!
KoJaK (neregistrovaný)
Ty uštěpačné komentáře u fotografií si autor rozhodně mohl odpustit, trochu to kazí jeho profesionalitu. A jen dodám, že všude v armádě není dovoleno si stěžovat, protože bojová vozidla při nábrhu konstrukce mají poněkud jiné priority, než pohodlí vojáků, kteří v ve vozech této třídy rozhodně nebudou trávit x hodin, či dní ...
Pípa (neregistrovaný)
Nu vot, kak dumal, tak sdělal. Víc si toho nepamatuji, ale jedna věc je jasná. Co nestihli podělat komančové za 40 let, to statečně dorazili noví komančové za 30 let. Kde je naše skvělá Tatra ? V p.deli s měkkým i. Všichni beztrestně kopírují trubku s nezávislým zavěšením kol atd.. Škoda slov.
Zdeněk Juříček (neregistrovaný)
Já vím pane paco,myslel jste jak najede na jadernou minu tak určitě zastaví.Vemte si prášek už je večer.
Čehuúnské kokotisko (neregistrovaný)
Pohoň si ftáka a neotravuj pořád, když howno tomu rozumíš, ty čehuúnský šuline.
  • Našli jste v článku chybu?