Vojenská přehlídka v Moskvě, která tradičně probíhá na Den vítězství, byla v roce 2014 pro ruskou veřejnost obzvlášť zajímavou. Mohla si na ní totiž vůbec poprvé prohlédnout nové těžkotonážní vozidlo. Kamaz-63968 Typhoon se na ní představil hned ve 12 kusech. Armáda ale dnes už má na 290 vozů. Není divu, jde o neskutečně schopný a variabilní stroj.
Kamaz Typhoon patří do rodiny multifunkčních vojenských vozů, které armádě dodává známý výrobce nákladních vozidel z tatarského města Naberežnyje Čelny. Vývoj tohoto modelu začal už v roce 2010 a to na žádost ministerstva ozbrojených sil. Armáda potřebovala stroj, který dokáže odolat nebezpečím minových polí, překoná nástrahy těžkého terénu a uveze na palubě co nejvíc vojáků i techniky.
Kamaz Typhoon přesně tohle splňuje. Na délku měří bez jednoho centimetru devět metrů, široký je 255 cm. Podle konfigurace se tak dovnitř vejde až 16 vojáků, nutno ale podotknout, že nikterak pohodlně. To je ostatně vidět na jedné z fotografií. Vojáci sedí na sedadlech usazených podélně, proti sobě, vedle sebe mají k dispozici držáky na zbraně. Zajímavostí sedaček je fakt, že nejsou ukotvené do podlahy, ale naopak do stropu. To proto, že pokud by došlo k explozi miny pod Typhoonem, sníží se riziko zranění.
Typhoon je ostatně vybaven velmi dobrou ochranou proti napadení. Ocelové pancéřování spolu s keramickými deskami chrání proti kulkám ráže 14,5 mm, což je vůbec největší používaný puškový náboj v armádě. Auto má také neprůstřelná skla. Výrobce už vůz stavěl tak, aby jeho ochranu šlo klasifikovat podle standardů NATO. To se povedlo a vozidlo odpovídá úrovni 3b, která mimo jiné říká, že vydrží explozi min odpovídající až 8 kg TNT.
I když tahle neprůstřelná cihla na kolech prázdná váží 21 tun, jde o velmi rychlé a schopné vozidlo. Řadový naftový šestiválec dodal Jaroslavský motorový závod. Jednotka s označením JaMZ-5367 se používá i u menších obrněných transportérů Ural-53099 a Ural-63095 známých jako Typhoon-Y. Motor dosahuje vysokého výkonu 450 koní. Přes osmistupňovou automatickou převodovkou od stejné společnosti posílá sílu na všech šest kol. Vůz zvládne uhánět rychlostí až 105 km/h a přitom by měl vykazovat průměrnou spotřebu jen 35 litrů paliva na 100 km, což je u tak těžkého auta docela slušná hodnota. Díky obřím nádržím na palivo ujede na jedno natankování až 1200 kilometrů.
A zdaleka nemusí jít jen o asfalt. Typhoon je skvěle připravený na jízdu v extrémním terénu. Podvozek je totiž hydropneumatický a řidič tak může z kabiny měnit světlou výšku stroje. Nejnižší poloha má hodnotu 185 mm, tedy jako u poměrně běžného vozu, Typhoon lze ale zvednout až na 575 mm, což mu zaručí snadný přejezd i přes velké kameny nebo terénní vlny. Díky 20“ kolům, které jsou mimochodem obuty také do neprůstřelných pneumatik a jsou schopné se otočit až o 39 stupňů, je tento stroj také poměrně mrštný. Poloměr otáčení činí necelých 10 metrů.
Typhoon je mimochodem vybaven také nejmodernějším vojenským komunikačním systémem. GALS-D1M. Ten monitoruje řadu důležitých údajů o voze a posílá je na velitelství. Auto má pět kamer, přes které je možné sledovat posádku i okolí. I díky takové výbavě je zřejmé, že se s ním armáda opět ráda pochlubí. Stačí sledovat další vojenskou přehlídku v Moskvě.