Rusko je známé krajinou, která je zatěžkávající zkouškou i pro ty nejschopnější off-roady. Není proto divu, že se zde objevila řada konstruktérů, kteří se s nástrahami přírody chtěli popasovat po svém. Vznikla obojživelná monstra, nejčastěji s pohonem 6x6, ale i 8x8. Obvykle sice neoplývají vysokým výkonem, ale dokáží si hravě poradit s ledem, pískem, řekou i bažinou.
Burlak 6x6
Je dlouhý 6,6 metru, téměř tři metry široký a přes tři metry vysoký. Burlak 6x6 není přitom dílem ruské automobilky, jako spíš zhmotnělým snem výzkumníka Alexeje Makarova, který hledal vozidlo, s nímž by dobyl Severní pól. Postavil hned dva kusy, jenž jsou založené na kombinaci techniky vojenských obrněných strojů BTR a Toyoty.
Gigant se musí umět popasovat s extrémně nízkými teplotami i nástrahami terénu. Proto je kabina a obytný prostor pečlivě izolovaný a vytápěný. Makarov sestrojil karoserii z hliníkových dílů, uvnitř najde posádka jak místo k přespání, tak zásoby jídla a pití na dlouhou cestu.
Vůz pohání naftový čtyřválec o výkonu 145 koní, i to ale musí v těžkém terénu stačit. Díky vysoké světlé výšce a pohonu 6x6 zvládne překonat velké kameny nebo třeba ledové kry. A pokud se pod ním led propadne, nevadí. Masivní pneumatiky mají průměr 175 cm. Vejde se do nich tolik vzduchu, že auto nadnáší. K dispozici je také vodní šroub, díky kterému se může vůz pohybovat po hladině.
Alaexej Makarov se k Severnímu pólu vypravil v roce 2018. Zda byla jeho cesta úspěšná, není příliš jasné. O dosažení cíle média zatím neinformovala. Objevily se jen zprávy na serveru Sputnik, ty ale pochází z dřívější doby a tak jde zřejmě o podvrh.
Trekol 6x6
Ruský Trekol-39294 patří mezi nejuniverzálnější obojživelné stroje, které můžete v terénu potkat. Jeho výrobce sídlící nedaleko Moskvy jej totiž nabízí v celé řadě provedení. Šestikolka se v základu dodává buď jako nákladní vůz, nebo model s kapacitou až osmi cestujících. Na výběr je přitom i druh pohonu, kola roztáčí buď benzinový motor ZMZ nebo naftový Hyundai, pro pohyb na vodě může být vůz dovybaven vodním tryskovým pohonem.
Trekol má šasi sestavenou z dílů od ruských automobilek UAZ a GAZ, karoserie je pak tvořená sklolaminátem. Ten má podle výrobce nízkou teplotní vodivost a i díky tomu se může Trekol vydat do terénu ve velmi rozličných teplotách - od -45 do +45 stupňů Celsia. Právě na těžký off-road je auto vybaveno pneumatikami vlastní výroby. Pomůže i světlá výška 49 cm, uzávěra diferenciálu i redukční převodovka.
I když si vůz v průměru řekne o 14 litrů benzinu na 100 kilometrů, měl by dojet poměrně daleko díky stolitrové palivové nádrži. Na silnici dokáže vyvinout rychlost až 70 km/h, na vodě se pak pohybuje maximálně desetikilometrovou rychlostí. Cena auta se pohybuje v přepočtu kolem dvou milionů korun. Firma má řadu kusů na skladě, stačí si vybrat.
XPEN 8x8
Za prototypem podivného stroje stojí společnost Zyrjanin sídlící v nevelkém sibiřském městě Usinsk, které leží v republice Komi. Tamní drsná příroda, jež obyvatele v zimě trestá extrémně nízkými teplotami a v létě bažinami plnými komárů (komár má dokonce v Usinsku svůj vlastní pomník), vyžaduje i specifický druh automobilu. Zyrjanin se soustředí hlavně na stroje 4x4 nebo 6x6, osmikolka zatím vznikla jen v několika málo kusech.
Stroj, od kterého nenajdeme ani příliš mnoho fotografií nebo technických údajů, má oblý design a konstrukci s kloubem uprostřed, která pomáhá průchodnosti v úzkých prostorách. Podobný systém používají například stroje Hägglunds švédské výroby. Ruský vůz je ale větší, na délku měří 6,4 metru, je 2,9 metru široký a tři metry vysoký. Jeho dieselový motor má výkon jen 83 koní, přesto třítunová mašina uveze až 1,5 tuny nákladu. Spotřeba? V terénu až 20 litrů na 100 kilometrů.