Mazda RX-7 se začala prodávat v domácím Japonsku na jaře 1978, takže tu máme další kulaté výročí od uvedení slavného vozu na trh. A to je dobrá příležitost připomenout s legendární japonské kupé, které se proslavilo především nekonvenčním motorem pod kapotou. Všechny tři generace Mazdy RX-7 se totiž spoléhaly na motor s otáčivým pístem, pro který se vžilo označení Wankel podle jeho vynálezce.
Mazda RX-7 nebyl první model s tímto typem motoru. Japonská Mazda s ním experimentovala už od počátku 60. let. Jako jediná automobilka ho uvedla nejen do velkosériové výroby (to se povedlo třeba i značce NSU), ale především s ním vydržela po dlouhá desetiletí. I dnes se mu stále ve vývoji věnuje, i když v už trochu jiných aplikacích.
Wankel kvůli úlevám na daních
Wankelův motor znamenal pro Mazdu konkurenční výhodu. Mohla totiž prodávat výkonnější vozy než konkurence, aniž by museli zákazníci platit v Japonsku vyšší daně z provozu vozidla. Motory do 1,5 l totiž spadaly do nižší daňové sazby. A nové kupé, které Mazda chystala, mělo mít další výhodu ve velmi kompaktních rozměrech, takže majitelé nemuseli platit další daň z velikosti vozidla.
Doporučujeme: Mazda RX-7 (1984) vs. Toyota MR2 (1986)
Design první generace Mazdy RX-7 navrhl Matasaburo Maeda. Výsledkem několikaletého vývoje bylo moderní a elegantní sportovní kupé s futuristickým designem. Kompaktní motor Wankel, uložený za přední nápravou, byl nejen velmi lehký (i s luxusní výbavou vážila Mazda RX-7 do 1100 kg), ale také nízký. Vůz měl nejen příznivě rozloženou hmotnost mezi nápravy, ale rovněž nízko položené těžiště. To propůjčilo Mazdě na svou dobu vynikající jízdní vlastnosti.
Na domácím trhu nahradila Mazda RX-7 kupé Savanna RX-3 a rychle se stala miláčkem davů. Nejen pro svůj design, ovladatelnost a výkony, ale především proto, že z provozu vozidla neplatili majitelé zbytečně vysoké daně. Základem byl dvoukomorový Wankel 12A o objemu 1,1 l, který měl v evropské specifikaci výkon nejprve 77 kW (105 k) v 6000 min-1 a točivý moment 167 Nm v 4000 min-1. Později byl výkon zvýšen až na 85 kW (115 k).
Mazda RX-7 s ním akcelerovala na 100 km/h za 9 sekund a rozjela se na 200 km/h. Spotřeba byla v té době stále akceptovatelných 10 litrů na 100 km, i když po ropné krizi se začala spotřeba a hlavně emise řešit víc. Proto se i na japonském a americkém trhu prodávala verze se spalováním ochuzené směsi a s katalyzátory. Ta měla výkon snížený na 75 kW (102 k).
V roce 1983 se začala na některých trzích prodávat ještě přeplňovaná verze motoru 12A, která měla výkon 121 kW (165 k) v 6000 min-1 a točivý moment 231 Nm v 4000 min-1. V roce 1984 se na americkém trhu poprvé pod kapotu dostala nová generace motoru s rotačním pístem 13B, který měla zvýšený objem na 1,3 l a vstřikování paliva. Výkon 101 kW (137 k) a točivý moment 180 Nm byl proti motoru 12A významným zlepšením. Zároveň se snížila spotřeba i emise.
Nakonec se z Mazdy RX-7 stal prodejní trhák. iI díky velice vstřícným cenám. Byla výrazně levnější než například Porsche 924. Jen v USA se prodalo 377 878 kusů, tedy zhruba 80 % všech vyrobených RX-7 první generace. Celkem Mazda vyrobila 474 565 kusů a z první generace se stalo nejprodávanější auto s motorem Wankel všech dob.
Druhá generace jako „kopie“ Porsche 924 a 944
Druhá generace Mazdy RX-7 se vyráběla v letech 1985 až 1992, ale vyrobeno bylo 272 027 aut, tedy výrazně méně než první generace. Hlavním důvodem byly servisní požadavky motoru Wankel, vyšší spotřeba a hlavně rostoucí konkurence na trhu. Přesto se nedá říci, že by druhá generace Mazdy RX-7 byla propadák.
Design druhé generace byl inspirován modelem Porsche 924, protože Mazda cílila hlavně na severoamerický trh, kde se minulá generace s konkurenčním Porsche prodávala dobře. Nový model se trochu zvětšil a dostal úplně nový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a novou zadní nápravou, která byla vybavena pasivním systémem natáčení. Za příplatek bylo možné objednat i adaptivní podvozek. Poprvé se v nabídce objevil kabriolet, ale luxusnější výbava se podepsala na hmotnosti. Nový model vážil od zhruba 1220 kg po skoro 1600 kg v případě kabrioletu.
Doporučujeme: Porsche 924 mělo být VW Scirocco. Dnes je to žádaný youngtimer
Motory 13B byly k dispozici v atmosférické nebo přeplňované verzi. Atmosférická měla výkon 110 kW (150 k), přeplňovaná nabízela až 136 kW (185 k). Po modernizaci v roce 1989 se výkon atmosférické verze zvýšil na 119 kW (162 k), přeplňovaná nabízela podle modelu 151 až 160 kW (205 - 218 k). Atmosférická RX-7 akcelerovala na 100 km/h za 7,5 s a rozjela se na 210 km/h. Přeplňovaná uměla stovku za méně než 7 sekund a jela přes 230 km/h.
Třetí generace se v konkurenci prosazovala těžko
Třetí generace přišla na trh v roce 1991 a i když někde její prodeje skončily dříve, v Japonsku se prodávala až do roku 2002. Celkem bylo ale vyrobeno už jen 68 589 kusů a například do Evropy se prostřednictvím oficiálního prodeje dostalo jen 1152 aut. Zbytek byl dovezen převážně z USA nebo z Austrálie či domácího Japonska (pro Brity).
Pod kapotou třetí generace se objevily tři verze sekvenčně přeplňovaného motoru Wankel o objemu 1,3 l. Ta základní měla výkon 188 kW (256 k) a točivý moment 294 Nm a prodávala se také s čtyřstupňovým automatem. Evropská verze, která měla jen manuál, dostal výkon snížený na 176 kW (239 k).
Později byl výkon motoru zvýšen na 195 kW (265 k), točivý moment zůstal na 294 Nm. Nakonec se oficiální údaje ustálily na hodnotách 206 kW (280 k) a 314 Nm. Výkon byl omezen japonskou dohodou automobilek nepřekračovat u sportovních vozů výkon 280 koní. Nicméně běžně byl motoru změřen výkon v rozmezí 320 a 330 koní.
Doporučujeme: Toyota Supra slaví 40 let. Věhlas získala díky tuningu
Mazda vyráběla nespočet verzí, limitovaných edicí a exkluzivních modelů pro jednotlivé trhy. Když výroba v roce 2002 skončila, zastavilo se počítadlo vyrobených kusů všech generací RX-7 na čísle 811 634. Žádný jiný automobil s motorem Wankel se nedočkal takového obchodního úspěchu. V roce 2003 pak přišel nástupce v podobě Mazdy RX-8, což bylo nekonvenční čtyřdveřové kupé s atmosférickou verzí poslední produkční generace motoru Wankel.
Na nástupce se čeká dodnes. Přestože občas Mazda ukáže nějaký koncept, klasický Wankel už pod kapotou nebude. Nicméně jeho budoucnost nevypadá tak černě, protože tento kompaktní motor se velice hodí k zástavbě do plug-in hybridů jako palubní generátor pro prodloužení dojezdu.
Z Mazdy RX-7 by mohl být také docela zajímavý projekt spojený s investicí. Slušný kus první generace lze koupit asi za 3000 eur (77 000 Kč), poměrně perspektivní kusy se prodávají od asi 5000 eur (128 000 Kč) nahoru. Druhá generace začíná ve slušném stavu přibližně na 7000 eur (179 000 Kč), hezké kusy stojí už od 10 000 eur (256 000 Kč) výš. Za takovou cenu lze ale pořídit i zrestaurovaný exemplář první generace. Třetí generace už je v Evropě velikou vzácností a pod 20 000 eur (512 000 Kč) se prakticky sehnat nedá.