Retro: Gaz M-73. Jak soudruzi omylem stvořili podivné SUV

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Podivné auto s dvoumístnou karosérií vzniklo v roce 1955

  • Sovětský svaz hledal vůz pro zemědělce, kteří zúrodňovali step

  • Model M-73 se testoval spolu se známějším M-72 Poběda

  • Vzniklo jen několik kusů, dochoval se jeden

Poválečná doba byla pro automobilovou historii časem objevování. Zatímco třeba v Itálii nebo v Německu vymýšleli co nejdostupnější auto pro běžné řidiče, v Sovětském svazu bylo zase potřeba myslet na zemědělce z družstevních kolchozů. Ti měli za cíl postarat se o zvýšení produkce i tím, že budou z neúrodné krajiny vytvářet úrodnou. Na hledání ideálních míst pro nová pole v nekonečné promočené tajze nebo stepi potřebovali vhodné auto.

gaz_m-73_opytnyj_1 Malý dvoumístný teréňák začal vznikat pro potřeby sovětských zemědělců
gaz_m-73_opytnyj Podvozek pocházel z Moskviče 402. Vznikly i prototypy s karoserií pick-up

Jistě, v sovětském svazu byl od počátku padesátých let vyráběn offroad GAZ 69, ale ten se hodil hlavně pro armádu a měl jeden zásadní problém – mokrá ruská zima se přes plátěnou ochranu velmi snadno dostala do kabiny a tak by mohla mezi kolchozníky vznikat nevole. Krátce po smrti Stalina navíc do čela Sovětského svazu nastoupil Nikita Chruščov, který chtěl ukázat dělnému lidu lepší tvář a tak se začalo pracovat na voze, jenž by byl sice schopný v terénu, ale zemědělec za jeho volantem by tolik netrpěl.

Galerie: Kuriózní terénní trucky, které nemohly vzniknout jinde než v Rusku
Přečtěte si také:

Galerie: Kuriózní terénní trucky, které nemohly vzniknout jinde než v Rusku

Výsledkem byla hned dvě auta. Z nichž se známější Gaz M-72 Poběda (vítězství) dostal na požehnání Chruščova do sériové výroby a vznikl v počtu 4677 kusů. To Gaz M-73 s přezdívkou Ukrajinec neměl tak růžový osud a zůstalo jen u několika málo prototypů. A přesně proto nás dnes toto prazvláštní vozidlo zajímá.

Gaz M-73 byl vlastně kombinací dvou aut, tedy Moskviče 402, ze kterého měl podvozek nebo motor a pak Gazu 69, u kterého se jen inspiroval. Soudruzi se totiž rozhodli na stranické špičky zapůsobit a pro Ukrajince vyvinuli vlastní zavěšení kol a dodali i svou manuální převodovku MKPP se třemi rychlostmi.

gaz_m-72_predserijnyj Vývoj probíhal souběžně s větším autem, ze kterého nakonec vzešla sériová победа
gaz___4 Gaz M-73 byl dlouhý jen 3,4 m. A samozřejmě se předpokládalo, že zvládne i náročný terén

Dvoumístná karoserie na krátkém podvozku působila poněkud výstředně už ve své době. Auto měřilo na délku 3430 mm a vysoké bylo 1655 mm, hodnota šířky byla jen o 5 mm kratší. Rozvor byl rovné dva metry. Kdo vzpomíná na výstřední SUV Suzuki X-90 z poloviny devadesátých let, tomu musí přijít Gaz M-73 Ukrajinec jako jeho přesný ideový předchůdce. V jednom ale předek svého nástupce předčil. Zatímco X-90 se pohybovalo tak nízko nad zemí, že si do terénu rozhodně troufnout nemohlo, Gaz se chlubil 220 mm světlé výšky, což zaručilo už dobrou prostupnost terénem.

Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Přečtěte si také:

Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady

Auto poháněl vpředu podélně uložený řadový čtyřválec o objemu 1220 ccm. Benzinový motor s karburátorem disponoval výkonem 35 koní při 4200 otáčkách za minutu. Soudruzi nespecifikovali točivý moment, ale dá se očekávat, že prakticky nestál za řeč. Ukrajinec dosáhl na rychlost 70 km/h, což je pro jízdu v terénu víc než dostatečná hodnota. Zrychlení z nuly na 100 km/h tedy nikdy nenastalo.

gaz_m-73_opytnyj_2 Vůz přezdívaný „Ukrajinec“ se nakonec do výroby nedostal. Z prototypů se podle dostupných informací dochoval jeden jediný

Z roku 1955, kdy Gaz M-73 vznikl, se dochovalo jen několik málo dobových černobílých fotografií. Na nich je patrné, že auto podstoupilo opravdu drsné zkoušky ve sněhu, blátě nebo ve vodě, což byly klasické elementy, se kterými museli kolchozníci bojovat. Do dnešní doby se zachoval minimálně jeden kus, jak dokazují soukromé barevné fotografie, které kolují po internetu. Auto prošlo očividně renovací, dostalo nový nátěr a odhaluje některé zajímavé detaily. Například ten, že M-73 byl vlastně i malý pick-up se speciálními dvířky na zádi, kam bylo možné schovat například nářadí na opravu nebo jakkoliv jiné drobnosti. Ať už zachovalý Ukrajinec patří komukoliv, je jisté, že jde o jedno z nejvzácnějších aut Sovětského svazu.

Mirek (neregistrovaný)
Kdyz zajdete do technickeho muzea najdete hned prvni SUV ktere se vyrábělo. Ten kdo videl jake koli stare auto tak si uvedomi ze to byly uz v te dobe SUVcka, vysoko posazeny podvozek, velka kola a krabice. Proc se v te dobe delali takova auta? byly spatne cesty, dnes je tomu vlastne stejne.
Jaroslav Zmek (neregistrovaný)
Očividně autor splácal co kde slyšel a nedohledával jestli to opravdu tak bylo. M72 a M73 měly shodný podvozek a motor s gaz 69,dále není pravdou že by z M72 vznikla M20 ale přesně naopak,M20 se dělala už od roku 1948. Původně M73 bylo určeno pro opravářské a servisní služby mechaniků ale nakonec bylo rozhodnuto že stačí Gaz69 na tyto činnosti. M72 byla tedy karoserie z M20 na podvozku 69. A moskvič s tím vším měl společnou jen zemi vzniku,autor do toho zamotal výrobu Moskviče410 a 411...které opravdu měly své vlastní motory a převodovky,nicméně hlavně díky tomu že prostě moskvič je jiné auto. Nicméně výroba moskvičů 4x4 byla problematická právě púroto že použili svoji převodovku a ta nevydržela ruské zacházení,díky tomu jsou i dnes mezi veteránisty větší raritou než M72...nicméně obě tato vozidla jsou mezi veteránisty v čr zatsoupena.....zavěrem, jen drobnost,kritika X90 je vtipná,je vidět že reálná zkušenost autora opět chybí,vozidlo má kompletní podvozek ze suzuki vitara a i jízdní schopnosti tomu odpovídají,stejně jako světlá výška...zdání klame :-)...každopádně díky za snahu zveřejnit i téměř neznámé kapitoly výroby vozidel z východu.
  • Našli jste v článku chybu?