Výrobci aut to nemají v Evropě vůbec lehké. Od ledna totiž smí jejich auta vypustit v průměru maximálně 95 gramů CO2 na ujetý kilometr, jinak budou platit pokutu. Některé státy navíc zavedly nebo zvýšily emisí daně. I proto se lednové registrace v EU propadly o 7,5 procenta. Vyplývá to z dat Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA).
V celé EU se za leden zaregistrovalo 956 779 nových vozů. Toto číslo zahrnuje 27 států bez Velké Británie, srovnání s minulým rokem je ale přepočítáno tak, aby změnu reflektovalo. Celkově se v zemích EU a EFTA (Island, Norsko, Švýcarsko) a ve Velké Británii za leden prodalo 1 135 116 vozů, což je o 7,4 procenta méně než loni v lednu.
Nejvíce klesly prodeje ve Švédsku (-18 %), Polsku (-14,1 %) a Francii (-13,4 %). Právě ve Švédsku a ve Francii může být zásadním důvodem poklesu zvýšení daně za vozy s větší exhalací CO2. Ve Francii je daň rozdělena do osmi tříd, za tu nejhorší (185 a více gramů CO2 na ujetý kilometr) si zákazník musí k ceně vozu přidat poplatek v přepočtu přes půl milionu korun.
Největší propad v registracích zažil v Evropě Ford, který udal o19 procent méně aut. O 16 procent míně pak registroval Renault, s 16 procenty dolů skončila celá skupina PSA, do které patří značky Opel, Peugeot a Citroën. Německá automobilka, kterou PSA před nedávnem ovládla, spadla na registracích o celých 27 procent. Domácí Škoda si vedla dobře, prodeje klesly jen o 3,2 procenta.
Významné zdražení aut s vyššími emisemi ale i tak není jediným faktorem. Podle serveru Automotive News Europe se výrobci aut snažili v prosinci udat co nejvíce vozů, aby se pak vyhnuli potížím kvůli emisím v letošním roce. I proto poslední měsíc roku 2019 skončil skokovým nárůstem prodejů o 21 procent a registrace v lednu mohly být nižší. Problémem je i stagnující ekonomika a nejistota způsobená odchodem Velké Británie z EU.