Máte SUV? Nebo si snad chcete koupit Škodu Kodiaq? Těšíte se na novou Škodu Karoq? Tak pozor, pohybujete se na tenkém ledě. Protože: „Přes vysoký nárazník SUV nevidíte, zda vám před auto nevběhlo malé dítě, obtížně hledáte parkovací místo a váš vůz v ulicích zabírá více místa, než klasický automobil combi, který má navíc často větší kufr“, říká pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (oficiální tisková zpráva magistrátu je zde). Magistrát také připravil kampaň, která má na SUV upozornit a na internetu už je první video. Těžko říci, co přesně na pražské radnici tímto snažením sledují, nicméně polopravd, omylů, ne-li přímo lží se v dosud zveřejněných materiálech najde víc než dost.
Zde si můžete prohlédnout zmiňované video, které jasně ukazuje, že s něčím jako Volkswagen Touareg jste ve Praze ztraceni a navíc vám cyklisté budou přebírat vaše přítelkyně:
Nezaparkuji?
Nelze popřít, že s větším autem se parkovací místo hledá obtížněji, ale to platí zejména u podélného stání. Všude jinde, pokud nevlastníte zrovna Mercedes-Benz G 4x42, se zaparkovat dá. Méně zdatným jedincům pomohou parkovací asistenční systémy, kterých je v dnešní době požehnaně.
Video také ukazuje, že kvůli SUV přehlédnete volná místa, jako třeba to, které se objevilo, když přijížděl v dané jednosměrce cyklista z protisměru.
Zabírá více místa než kombi?
SUV údajně zabírá více místa než kombi. To je velmi zvláštní argument, který svědčí o tom, že se pan Dolínek asi příliš nezabýval studiem tabulek technických údajů. Třeba Kodiaq je dlouhý 4697 mm, Octavia Combi měří 4667 mm. Opravdu jsou ty tři centimetry tak zásadní? Navíc se samozřejmě najdou i případy, kdy to neplatí. Třeba Seat Leon ST (4549 mm) a Seat Ateca (4363 mm). Pan Dolínek, respektive tato iniciativa, také záměrně (nebo z nevědomosti) zcela ignoruje různé třídy segmentu SUV a o této dnes obří kategorii mluví jako o celku. Třeba s naším dlouhodobě testovaným Peugeotem 2008 se dá zaparkovat i na opravdu malém prostoru.
Nevidíte dítě
Ano, nebyla by to patřičná kampaň, kdyby v ní nebylo něco, co bude hrát na city. Štěňátko nebo koťátko možná přijde jindy, teď došlo na malé dítě. Přes velký nárazník ho prý neuvidíte. Také o tom by se dalo polemizovat, protože velká SUV jsou sice vyšší, ale zase mají vyšší posaz. Mnoho lidí si na kategorii SUV obecně chválí právě větší přehled nad situací. Pan Dolínek rovněž záměrně nebo z nevědomosti ignoruje přítomnost kamer, parkovacích asistentů i skutečnost, že pokud se malé dítě postaví těsně vedle auta, jako tomu je na videu, můžete mít třeba i kombi a stejně dítě velmi pravděpodobně přehlédnete.
Mimochodem! Zrovna konkrétní Touareg na videu sadu kamer, jenž umožňuje sledovat celé okolí vozu, měl. Takže by řidič dítě viděl, i kdyby si mu stouplo těsně vedle dveří.
Obvykle mají větší motory
Tisková zpráva pražského magistrátu říká, že vozy kategorie SUV „obvykle mají větší motory“. To není tvrzení, které by se příliš zakládalo na pravdě. Automobilky běžně vyvinou jedny motory a ty pak nasazují do různých modelů. V Tiguanu tak najdete ty stejné jednotky, jaké známe z Passatu. V Jaguaru F-Pace najdete ty stejně objemné jednotky, jaké používají sedany XE nebo XF a tak dále. A asi není potřeba připomínat, že dnes už existují SUV s litrovým tříválcem pod kapotou.
SUV sjede ze silnice
Článek plný řady odvážných prohlášení se objevil také na webu kampaně Čistou stopou Prahou. Tam se třeba píše, že na úzkých silnicích budete muset v SUV najet na krajnici a proto bude hrozit sjetí do příkopu, případně trefíte strom. My bychom se rádi zeptali, jak podobné problémy na stejných úzkých cestách řeší nákladní auta, autobusy a dodávky.
Doporučujeme: Považujete Ford F-150 Raptor za přerostlé SUV? Tak si kupte F-250 MegaRaptor
Vytvářet dojem, že i v tomto směru jsou SUV obecně špatná, je opět naprosto scestné, protože podobně velká kombi na tom nejsou s šířkou o mnoho lépe. Jestli by nebylo lepší vyřešit ty silnice (pražský propagační web v tomto kontextu hovoří o okresních komunikacích typu Vrané nad Vltavou — Březová). Jenže místo jejich rozšíření se raději budeme snažit zákazníkům aktuálně nejprodávanějšího segmentu v Evropě rozmluvit nákup SUV.
Moderní systémy je potřeba často vypnout
V SUV údajně musíte na úzkých silnicích vypnout systém udržující auto v pruhu, jinak pojedete uprostřed vozovky. Jen opravdu málo inteligentní člověk by se stoprocentně spoléhal na systém, který je určen k něčemu úplně jinému, než co prezentuje web Čistou stopou Prahou. Respektive o člověku, který by jezdil centrem Prahy a spoléhal se na asistenta jízdy v pruzích, jsme neslyšeli. Vlastně ano, jeden takový řidič by se našel. Byl to policista, který před rokem naboural padesát aut. Asi mu už tehdy někdo na magistrátu „vysvětloval“, jak funguje a k čemu je určen asistent pro jízdu v pruzích. Samozřejmě se na tyto systémy nelze ve městě spoléhat u žádného auta, ne pouze u SUV.
SUV nepatří „do ruky“ všem
Řidiči SUV údajně nejsou schopni odhadnout, kde jejich vůz končí a proto raději jedou uprostřed silnice. Těžko říci, jak jde tato vlastnost dohromady s oblibou SUV kvůli většímu přehledu nad okolním provozem. Už vůbec se nedá zjistit, z čeho takové vyjádření vychází. Podle vlastních zkušeností můžeme říci, že se tato nectnost netýká zdaleka jen řidičů SUV. A občas má člověk pocit, že kromě některých řidičů (ne pouze těch v SUV) jedoucích pomalu uprostřed nedokážou odhadnout šířku svého dopravního prostředku ani cyklisté, kteří někdy také potřebují jet z neznámého důvodu uprostřed silnice.
Škoda Karoq bude obrovská katastrofa
Sečteno a podtrženo, SUV jsou špatná, škodlivá, nebezpečná a vůbec nežádoucí. Paradoxně jde o nejprodávanější kategorii automobilů v Evropě, paradoxně zrovna v době zveřejnění propagačního videa přichází nový Karoq coby nástupce Škody Yeti (takže nejprodávanější SUV v ČR).
Upřímně, smysl této aktivity nám zcela uniká, protože nevhodnost SUV pro městský provoz zobecnit nejde (ano, prý mají horší aerodynamický odpor, ale jak se tato nevýhoda projeví při jízdě po Praze, to je nám záhadou). Když už, tak by asi bylo přesnější bojovat proti všem velkým automobilům, ale na druhou stranu... Co se má magistrát co starat o to, kdo jezdí jakým automobilem.
Doporučujeme: Jak by vypadal pražský Den bez aut, kdyby auta opravdu nebyla
Možná by bylo vhodnější místo propagačních videí nevykreslovat řidiče SUV jako neschopné burany, ale třeba upozornit na to, že psaní SMS za volantem je vskutku nevhodná aktivita (která magistrátu nijak nevadí, viz video), že cyklisté idylicky jezdí v protisměru v jednosměrce a kroutí hlavou, protože vidí Volkswawgen Touareg, ale o nějaké přilby se nikdo nestará (viz video), nebo že nám pobíhají děti po ulicích bez dozoru. A pokud bychom chtěli být hodně velcí detailisté, pak bychom dodali, že stará roční dálniční známka by už v těchto dnech na autě být neměla.
Perlička na závěr: Vzpomínáte na Den bez aut z minulého roku? Nevýhody SUV tam byly názorně prezentovány na srovnání Fabie Combi a starého Audi Q7. Kromě toho, že to není zrovna příkladné porovnání kategorií kombi a SUV, zapůjčil konkrétní Q7 na tuto akci hádejte kdo... Magistrát hlavního města Prahy.
Bylo by krásné, kdyby magistrát hlavního města Prahy místo rozmlouvání nákupu auta kategorie SUV řešil takové ty podřadné problémy, jako je výstavba parkovacích domů (možná by ta SUV pak zaparkovala na kraji města) nebo dostavbu pražského okruhu. Nebo by bylo užitečné začít přemlouvat řidiče, ať parkují pokud možno s ohledem na ostatní. Jak známo, i řidiči malých vozů dokážou zabrat místo pro tři auta.
V souvislosti s aktuálním představením Škody Karoq a vzhledem k dosavadním prodejům Škody Kodiaq nám něco říká, že se tato iniciativa s přílišnou odezvou nesetká a že se modely segmentu SUV budou prodávat čím dál více. Tak snad někoho na magistrátu nenapadne vjezd vozů kategorie SUV nakonec do města zakázat, nebo alespoň zpoplatnit.