Ačkoliv někteří nepovažují Panameru za pěkný automobil a už vůbec ne za plnohodnotného člena rodiny Porsche, její prodejní úspěch lze jen těžko zpochybňovat. To byl také důvod příchodu druhé generace. Ta dorazila minulý rok a ze svého předchůdce nepřevzala kromě základní koncepce velkého liftbacku a některých designových prvků vůbec nic.
Podrobné představení už máme dávno za sebou, takže vás pro další detaily odkážeme na článek z minulého roku. Zároveň si můžete přečíst test velice expresního dieselového provedení, které se zastavilo v naší redakci začátkem letošního roku:
Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu
Porsche ale nabídku dále rozšiřuje. Letos bylo v Ženevě oficiálně představeno provedení Sport Turismo, což je v podstatě Panamera s karoserií kombi. Koncept tohoto vozu se poprvé ukázal světu už v roce 2012 a automobilka se údajně rozhodla pro sériovou výrobu kvůli velice kladným reakcím. První zájemci si mohou vůz už objednat. Bude je to stát minimálně 2,7 milionu korun. Spolu s kombi pak dorazila do nabídky také vrcholná varianta Turbo S E-Hybrid, kterou lze pořídit pouze se základní karoserií liftback. I tato verze zná svou základní českou cenu. Levná opravdu není. Vyjde minimálně na 5,2 milionu korun.
Na opuštěných silnicích mezi chorvatským Splitem a ostrovem Pag jsme zjišťovali, jaké jsou obě tyto novinky v praxi.
Kombi je praktické, ale o moc víc nenabízí
Porsche Panamera Sport Turismo se v základních rozměrech oproti klasické verzi téměř neliší. Na délku měří shodných 5049 mm, široké je 1937 mm a jeho rozvor náprav má v neprodloužené variantě 2950 mm. Jediný rozdíl představuje o pět milimetrů větší výška karoserie, ale ani to samozřejmě není nic dramatického.
Designéři ovšem kompletně přepracovali zadní část. Panamera Sport Turismo dostala delší střechu, která se navíc nesvažuje tak rychle. Pro vylepšení praktických dovedností tu pak je také níže položená nakládací hrana a kvůli aerodynamice dostalo Sport Turismo aktivní spoiler nad zadní okno. Ten pracuje ve třech režimech. Do rychlosti 170 km/h je sklopen v úhlu -7°, nad touto hranicí se změní jeho nastavení na +1° (kvůli lepšímu přítlaku) a pokud si otevřete příplatkové střešní okno, zvětší svůj úhel v rychlostech nad 90 km/h na 26°. Tím jsme vnější odlišnosti oproti dosavadní Panameře vyčerpali.
Interiér je samozřejmě stejný, velkou novinkou je ovšem standardní pětimístné uspořádání. Tedy abychom byli přesní, jde o uspořádání 4+1. Na zadním prostředním místě sice najdete pás i hlavovou opěrku, ale jinak je to vyloženě trestná pozice s nulovým tvarováním a obrovským tunelem pod nohama. Krajní sedadla jsou naopak perfektní. Opěradla dělená v poměru 40/20/40 lze sklápět tlačítky ze zavazadelníku, po jejich sklopení dostanete téměř ideálně rovnou ložnou plochu. Čtyřmístná verze se dodává na přaní.
Jaká je praxe?
Sport Turismo se nakonec od liftbacku zase tolik neliší. Větší záď ukrývá zavazadelník nabízející pouze o 50 litrů více. Celkově se můžete těšit na objem 520 litrů, respektive 425 litrů u hybridního provedení. Není to mnoho a není se čemu divit. Prostor pro zavazadla je totiž docela mělký. Přesná čísla najdete v tabulce.
Prostor pro zavazadla (cm) | Porsche Panamera Sport Turismo E-Hybrid |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 92 |
Maximální šířka | 98 |
Výška po plato | 39 |
Délka ložné plochy | 108 |
Výška nakládací hrany | 58 |
Šířka vstupního otvoru | 93 |
Výška vstupního otvoru | 106 |
Výška otevření 5. dveří | 186 |
Maximální délka nákladu | 222 |
Porsche Panamera Sport Turismo je pro začátek k dispozici ve verzích 4, 4S, 4 E-Hybrid a Turbo. Chybí základní provedení s pohonem zadních kol, diesel a vrcholné Turbo S E-Hybrid. Vznětový osmiválec by měl dorazit v nepříliš vzdálené budoucnosti, o ostatních variantách během prezentace nikdo v souvislosti s kombíkem nic říci nechtěl. My jsme na prvních pár stovek kilometrů dostali hybrid.
Ten se logicky nijak neliší od toho, co známe z liftbacku, takže můžeme jen stručně zopakovat, že systém kombinující přeplňovaný šestiválec a elektromotor celkově vyprodukuje 340 kW (426 k) a že vůz vybavený paketem Sport Chrono zvládne sprint na 100 km/h za 4,6 s. Ano, už pouze první nastartování motoru doprovázené výrazným štěknutím do výfuků stačí k tomu, abyste přestali považovat tento hybrid za něco jako předražený Prius. Dynamika je více než solidní, obzvlášť v nejostřejším režimu Sport Plus.
4 Sport Turismo | 4S Sport Turismo | 4 E-Hybrid Sport Turismo | Turbo Sport Turismo | |
---|---|---|---|---|
Maximální výkon (kW/k) | 243/330 | 324/440 | 340/426 | 404/550 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,5/5,3 s paketem Sport Chrono | 4,4/4,2 s paketem Sport Chrono | 4,6 s paketem Sport Chrono | 3,8/3,6 s paketem Sport Chrono |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 259 | 286 | 275 | 304 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 7,9 | 8,3 | 2,5 | 9,5 |
Základní cena (Kč) | 2 730 000 | 3 350 000 | 3 130 000 | 4 410 000 |
Kdybych tvrdil, že jsem v souvislosti s jízdou pozoroval nějaké zásadní rozdíly oproti liftbacku testovanému začátkem letošního roku, nebyla by to pravda. Možná, čistě subjektivně, bych tipoval větší hluk z objemnější zadní části, ale i tato skutečnost je dost relativní, protože obě varianty Panamery jsou velice tiché. I kombi, co se podvozku týká, jezdí vzhledem ke své velikosti a hmotnosti výborně.
Musím se ale přiznat k tomu, že navzdory nepochybným kvalitám Panamery Sport Turismo 4 E-Hybrid mi toto provedení nakonec přišlo přece jen jako trochu líné. Proč? Je to jednoduché. Protože než jsme do něj usedli, svezli jsme se s vrcholem v podobě Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive.
Vrchol se vším všudy
Už to dlouhatánské označení testovaného exempláře napovídá, že tahle varianta bude nabízet opravdu mnoho. Ve výčtu dostupných variant ji najdete až na samotném konci s cenou od 5,5 milionu korun, což je vážně dost. Ale nakonec se tomu nedivím, protože i samotný výčet hlavních prvků výbavy vás jednoduše ohromí.
Doporučujeme: Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S — Dva světy
Základem je hybridní pohonné ústrojí kombinující dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec o objemu čtyř litrů, elektromotor, osmistupňovou automatickou převodovku, pohon všech kol a lithium-iontové akumulátory. Maximální výkon systému je 500 kW (680 k), točivý moment dostal charakteristiku plochou jak stůl a vrchol 850 Nm. Sprint z nuly na 100 km/h proběhne hluboko pod čtyři sekundy a nejvyšší rychlost činí 310 km/h. Jde o aktuálně nejvýkonnější Porsche, jaké si můžete pořídit.
Je to vůbec poprvé, co Porsche nabídlo jako vrchol nějakého modelu hybrid. Ptáte se proč? Možnou odpovědí by mohla být snaha přinést ještě lepší dynamiku, ale realita bude někde trochu jinde (klasické Turbo o moc pomalejší není). Turbo S E-Hybrid totiž umí jezdit i na elektřinu. Na baterie zvládne zhruba 50 kilometrů rychlostí až 140 km/h a slibuje kombinovanou spotřebu 2,9 l/100 km, respektive produkci emisí 66 g/km. Třeba na nizozemském trhu by kvůli emisním daním bylo klasické Turbo neprodejné, ale ještě rychlejší Turbo S E-Hybrid vám tamní úřady nezdaní skoro vůbec. Jak prosté.
Kromě velice potentního pohonného ústrojí tu pak jsou další technické vymoženosti. Třeba adaptivní vzduchové odpružení, aktivní stabilizátory, aktivní zadní diferenciál, gigantické karbon-keramické brzdy (420 mm vpředu, 410 mm vzadu) a u prodloužené verze Executive navíc i řiditelná zadní náprava coby součást standardní výbavy. Tohle je prostě přehlídka úplně všech technologií, jaké má dnes Porsche k dispozici. Dokonalá výkladní skříň.
Strašidelně rychlá raketa
Dne nebudeme popisovat, jaké všechny komfortní prvky naše testované provedení Turbo S E-Hybrid Executive nabízelo, jak jsme si mohli prohlížet různé věci na tabletech vzadu, jak je auto vlastně krásné a jak se uvnitř vše ovládá dotykově. O tom si povíme třeba někdy příště, protože hlavní roli při našem prvním seznámení hrála jízda. Tenhle hybrid je totiž neuvěřitelně rychlý.
Už slibovaný vrchol točivého momentu v rozmezí od 1400 do 5500 ot./min dokazuje, že je úplně jedno, kdy šlápnete na plyn, do sedačky vás tahle Panamera natlačí vždy. Pružné zrychlení je chvílemi neuvěřitelné. Nezáleží na tom, jestli jedete 50, 150 nebo 200 km/h. Jakmile přidáte, začnou se dít velké věci. Tím spíš v režimu Sport Plus, kdy vůz nehledí na spotřebu a snaží se co nejrychleji dobíjet baterie, abyste měli vždy k dispozici maximální příval točivého momentu od elektromotoru. A pak tu máme start z místa, což je kapitola sama pro sebe.
Aktivujete systém řízeného rozjezdu, osmiválec nahodí zhruba 5500 ot./min a jakmile pustíte brzdu, opřou se oba motory plnou silou do obřích pneumatik o rozměru 275/35 ZR21 vpředu a 325/30 ZR21 vzadu. Ten start budete ještě dlouho rozdýchávat. Větší Panamera Executive oficiálně potřebuje 3,5 s (krátká o desetinu sekundy méně). My jsme naměřili 3,7 s, jenže to v autě seděla trojice pasažérů. Přesná čísla najdete jako vždy v tabulce:
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive | |
---|---|
0-50 km/h (s) | 1,7 |
0-100 km/h (s) | 3,7 |
0-130 km/h (s) | 5,6 |
0-150 km/h (s) | 7,1 |
0-170 km/h (s) | 8,9 |
30-50 km/h (s) | 0,7 |
50-70 km/h (s) | 0,7 |
80-120 km/h (s) | 2,1 |
130-150 km/h (s) | 1,5 |
Vervu, s jakou tohle 5,2 metru dlouhé a téměř 2,5 tuny těžké auto vyrazí kupředu, nejlépe vystihuje údaj o podélném přetížení. Náš Racelogic naměřil těsně po startu přetížení až 1,36 g! Tolik jsme nenaměřili například ani u Audi R8 V10 Plus. Poděkovat za takový odpich z místa můžeme přítomnosti elektromotoru. Ještě ve 180 km/h to pak pořád bylo téměř 0,5 g, tedy zhruba stejná hodnota, jakou je maximálně schopný dosáhnout Superb osazený motorem 2.0 TDI 110 kW. Určitě není potřeba připomínat, že i v rychlostech za hranicí 200 km/h to uvnitř vypadá, jako kdybyste jeli asi tak 80 km/h.
Vzhledem k hmotnosti a velikosti vozu jsou doslova neuvěřitelné také jízdní vlastnosti. Jistě, z pozice řidiče vnímáte délku auta, ale to se díky natáčecí zadní nápravě v ostrých zatáčkách chová jako podstatně menší vůz. Trakce, minimálně na suchu, má Turbo S E-Hybrid na rozdávání. V praxi se zřejmě nakonec ani při ostré okreskové jízdě nedočkáte řidičské nirvány jako v 911 nebo 718, ale znovu a znovu vás bude fascinovat, jaké rychlosti si 2,5 tuny těžký stroj nechá v zatáčkách líbit. Pokud vzadu někoho povezete, brzy jistě přijde upozornění na zvýšené riziko pozvracení tabletů. Tohle je prostě peklo.
Současná generace Porsche Panamera je opravdu výborná. Dokázal to už test dieselové verze a nedávné svezení s novými variantami to potvrdilo. Pokud se vám praktičtější kombi líbí, připravte si příplatek v závislosti na konkrétní motorizaci v rozmezí 110 až 170 tisíc korun oproti liftbacku.
Cenový odstup hybridního Turba od toho klasického je díky mnoha prvkům výbavy zahrnutých do standardu obrovský. Panamera Turbo u nás začíná na ceně 4 280 000 Kč, Panamera Turbo S E-Hybrid vyjde minimálně na 5 160 000 Kč. Kdo bude chtít prodloužený rozvor, ten bude muset přihodit dalších přibližně 400 tisíc navíc.
Technické údaje | Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive |
---|---|
ZÁŽEHOVÝ MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový osmiválec |
Plnění: | 2x přeplňovaný |
Zdvihový objem válců (cm3): | 3996 |
Vrtání x zdvih (mm): | 86 x 86 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 404/5750-6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 770/1960-4500 |
HYBRIDNÍ SOUSTAVA: | |
Elektromotor: | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 100/2800 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 400/100-2300 |
Vysokonapěťový akumulátor: | Lithium-iontové akumulátory. Napětí 382 V, 14 kWh |
Celkový výkon hybridní soustavy (kW/k): | 500/680 |
Převodovka: | osmistupňová automatická PDK |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 3,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 310 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 2,9 |