Spolu s BMW řady 3 sedmé generace označené jako G20 nedávno vstoupila na trh další dlouho očekávaná novinka. Nové BMW Z4 je odpovědí mnichovské automobilky na neustálé nářky o tom, že už není jako dřív a že na trh uvádí pouze samá nudná auta. Nová Z4 G29 byla vyvinutá ve spolupráci s Toyotou. Vývoj probíhal už od roku 2013. Cílem byl řidičsky zajímavý dvoumístný roadster, což se, pokud můžeme soudit na základě kratšího svezení během tuzemské prezentace, povedlo.
Design automobilka v podstatě ukázala před dvěma lety, když představila koncept Z4. Dnes už víme, že do značné míry odpovídal sériové realitě, odhalené o rok později. I když si dovedu představit, že nová Z4 možná nemusí sednout každému, na pohled je to zajímavé a velmi moderně pojaté auto.
Až v realitě všedního světa naplno vynikne to, jak je tento roadster nízký a široký, jak dlouhou vlastně má kapotu a jak moc si designéři vyhráli s různými detaily. Jeden příklad za všechny: Kapota je protažená až k předním kolům, takže zde fakticky nejsou klasické blatníky. Boční spára mezi kapotou a tím, co z blatníků zbylo, je navíc maskovaná v boční lince táhnoucí se od přední nápravy až k zadním světlům. BMW Z4 je první model automobilky, který používá motiv dvou světelných zdrojů nad sebou v jednom světlometu.
Stejně jako u řady 3 i tady výsledná podoba auta závisí na vaší konkrétní volbě. Sáhnout můžete po sériové verzi, ale také po provedeních Advantage, Sport Line a M Sport. Vždy se více či méně mění různé detaily na karoserii. I vrcholná M40i, se kterou jsme se během prezentace krátce svezli, se od zbytku nabídky vizuálně odlišuje.
Výbavě se meze nekladou
Přestože je nové BMW Z4 sportovní vůz, výbavě se rozhodně meze nekladou. V novém roadsteru můžete mít spoustu věcí známých z řady 5 nebo z nové řady 3. A to včetně obřího digitálního přístrojového štítu, doplněného o trochu méně obří středový displej. Základní rozvržení palubní desky a středového tunelu je ostatně identické s novou trojkou.
Z4 má však vlastní sedadla, protože se sedí velmi nízko a vzhledem ke sportovnímu zaměření auta bylo potřeba připravit výraznější boční vedení. M sportovní sedadla jdou samozřejmě co do tvarování ještě dál. Co se týká praktické stránky věci, drobnosti můžete odložit do přihrádky za sedadla. Případně je přímo z interiéru uklidit do zavazadlového prostoru, pokud si do svého auta objednáte průchod z kabiny do zavazadelníku. Zavazadlový prostor je při objemu 281 litrů zhruba o padesát procent větší než u předchůdce v podobě Z4 E89.
Důvod je logický. Z4 nové generace má plátěnou střechu, která je prostorově mnohem méně náročná (a také lehčí). Standardem je černá barva. Zájemci si mohou dokoupit antracitovou variantu, standardně dodávanou pro M40i. Manipulace trvá deset sekund a můžete ji provádět při rychlosti až 50 km/h. Jediné, co se po vás chce, je držet tlačítko.
Jízdně rozhodně nezklame
Zatímco Toyota u nás bude v případě sesterského modelu Supra prodávat výhradně šestiválec, BMW Z4 si budete moci pořídit také ve verzích sDrive20i a sDrive30i. Jedná se o čtyřválcové přeplňované dvoulitry, naladěné na 145 kW (197 k) a 190 kW (258 k). Nejslabší čtyřválec bude později k dostání jako jediný také s manuální převodovkou, jinak je standardem osmistupňový automat. Testovaná Z4 M40i je osazená řadovým šestiválcem s parametry 250 kW (340 k) a 500 Nm. Ve výbavě má také adaptivní tlumiče a elektronicky řízený zadní diferenciál.
BMW Z4 G29 (2019): Technické údaje všech motorizací
Technické údaje | BMW Z4 sDrive20i | BMW Z4 sDrive30i | BMW Z4 M40i |
---|---|---|---|
MOTOR | |||
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně | řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně | řadový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 | 1998 | 2998 |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,0 x 94,6 | 82,0 x 94,6 | 82,0 x 94,6 |
Kompresní poměr: | 10,2 : 1 | 10,2 : 1 | 11,0 : 1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 145 / 4500-6500 | 190 / 5000-6500 | 250 / 5000-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 320 / 1450-4200 | 400 / 1550-4400 | 500 / 1600-6500 |
Převodovka: | 8stupňová automatická (později 6stupňová manuální) | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Poháněná kola: | zadní | zadní | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,6 | 5,4 | 4,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 240 | 250 | 250 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 7,4-7,3/5,4-5,0/6,1-6,0 | 7,4/5,3-4,9/6,1-6,0 | 9,2/6,3-5,9/7,4-7,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |||
Délka (mm): | 4324 | 4324 | 4324 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1864 | 1864 | 1864 |
Výška (mm): | 1304 | 1304 | 1304 |
Rozvor náprav (mm): | 2470 | 2470 | 2470 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1609 | 1609 | 1594 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1616 | 1616 | 1589 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1405 | 1415 | 1535 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1740 | 1740 | 1860 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 281 | 281 | 281 |
Objem palivové nádrže (l): | 52 | 52 | 52 |
Základní cena (Kč): | 1 055 600 | 1 257 100 | 1 597 700 |
Vyprávět o dynamice této zadokolky asi není nutné. I šestiválcová verze je pořád relativně lehká, neboť váží 1,6 tuny. S takovou hmotností si 340 koní hravě poradí. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere pouze 4,6 s. Motor navíc nabízí příjemně rychlé reakce na plyn a hutný zvuk. Automat funguje naprosto bez výhrad, stejně jako podvozek. Zatím jsem ale neměl tu čest vyzkoušet rozbité okresky, takže si jeho hodnocení necháme na později.
Na hladkých silnicích ale není co vytýkat. Z pohledu řidiče je jen potřeba trochu zvyku na velmi rychlé a citlivé řízení. Obecně se nová Z4 zdá být hodně obratná. I to samozřejmě má svůj důvod. Rozchod kol mezigeneračně narostl o 98 mm vpředu a 57 mm vzadu. Přestože je novinka delší o 85 mm než stará Z4, v zájmu zvýšení hravosti byl rozvor zkrácen o 26 mm. Na rozdíl od BMW řady 3 tu ale nenajdeme tlumiče s hydraulickými dorazy.
O schopnostech podvozku svědčí také výsledky z Nürburgringu. BMW říká, že nová Z4 M40i zvládla okruh za 7 minut a 55 sekund, což je o tři sekundy lepší hodnota oproti M2 před faceliftem. M2 Competition pak byla na Ringu oproti Z4 o pět sekund rychlejší.
Cokoliv si přejete
Po sportovní stránce vypadá BMW Z4 více než slibně a stejně dobré zprávy můžeme nabídnout i zájemcům, kteří více touží po pohodlné jízdě pod dohledem řady asistenčních systémů. Ano, také Z4 nové generace může mít kde co, také Z4 můžete otevírat mobilem, jsou tu adaptivní diodová světla, chytrý tempomat nebo asistent couvání, který za vás odcouvá posledních 50 m, jak jsme ukazovali v testu nového BMW X5. Výbava zkrátka může být naprosto kompletní.
BMW v poslední době produkuje velmi zajímavá auta, ať už se budeme bavit o M5, řadě 5 v civilní verzi, M2 Competition nebo o nové trojce. Z4 je dost možná další takový případ v řadě. Uvidíme, co přinese řádný test, první dojmy jsou ale vskutku pozitivní. Novou Z4 si už můžete objednávat, vůz vyrábí rakouská společnost Magna Steyer. Ceník pro český trh si můžete stáhnout zde: