Na trh přichází druhá generace mnichovského kupé střední třídy. Již při premiéře se nová řada 4 s interním označením G22 postarala o pořádný rozruch, větší a dominantnější ledvinky (nyní vertikální) totiž dosud nenabídla ani modernizovaná sedmička. Internet okamžitě zaplavily komentáře, z nichž se jen málokterý nesl v pozitivním duchu.
Jenže fotografie nové čtyřce příliš nelichotí. V reálu ohromná maska neruší a působí mnohem harmoničtěji než v případě výše zmíněné vlajkové lodi. Mimochodem, chystané BMW M4 má ledvinky ještě větší…
Nenabobtnaly však pouze ony, řada 4 vyrostla ve všech směrech. Svou předchůdkyni překoná do délky o 128 mm (na 4768 mm), je o 27 mm širší, ale také o 6 mm vyšší. O 41 mm narostl i rozvor (2851 mm). A je to znát, čtyřka nyní naživo působí spíše jako nástupce řady 6 generace E63.
Technicky G22 vychází z řady 3, není však pouhou její variantou s polovičním počtem dveří. Oproti sedanu má díky řadě výztuh tužší karoserii, o 21 mm nižší těžiště a o 23 mm širší rozchod. Odlišné naladění dostaly také adaptivní tlumiče.
Právě díky vyšší tuhosti šasi jsou poddajnější než u výchozí řady 3. Ani v M440i sice nejedete jako na obláčku, ale zejména režim Comfort dělá svému jménu čest. Dokonce i Sport z vás duši nevytřese, byť si stavu povrchu budete vždy vědomi.
Čtyřka se nechá vodit i po okreskách precizně, nikdy neztrácí jistotu a navzdory pohonu všech kol si zachovává charakter zadokolky. Pokud v apexu zatlačíte na plyn, záď ožije a krásně kontrolovatelně se vydá bokem.
Bohužel ani řada 4 se nezbavila neduhu posledních modelů BMW, a sice hluchého řízení. Je přesné, informace však musíte čerpat hlavně ze sedačky. Vím, čtyřka je spíše gran turismo než sportovní auto, ale uvítal bych, kdyby mě – alespoň její sportovní verze – méně izolovala od okolního dění.
Já osobně bych snesl ještě tužší nastavení odpružení a ne tak izolovaný (byť ne sterilní!) pocit z jízdy, také hmotnost by mohla být nižší a méně patrná. Ale většina zákazníků naladění čtyřky ocení a ostatní si na větší dávku emocí počkají na dvojici M3 a M4. Jako GT však M440i přesvědčí na celé čáře.
Velkou zásluhu na tom má i skvostný řadový šestiválec. Lineární zátah, sonorní zvuk, síla v každém okamžiku, to se nikdy neomrzí. Stejně jako v BMW M340i má výkon 275 kW (374 k), díky startér-generátoru, využívajícího 48V palubní síť, se k nim ale nově může krátkodobě připojit 11 elektrických koní. Zrychlení z klidu na 100 km/h je pro tento model otázkou 4,5 sekundy, alespoň podle oficiálních údajů.
Upřímně, rozdílu si v praxi nevšimnete, ale čtyřka nyní umí plachtit až do rychlosti 160 km/h. Při normální, ale nikoli pomalé jízdě si vystačí se spotřebou do 10 l, při opravdu ostré projížďce hlásil palubní počítač průměr 15,4 l.
Nová generace se velmi povedla. Jezdí tak, jak od BMW čekáte a je pohodlnější než výchozí trojka. Pouze vás už nezatáhne do děje tak, jak tomu bývalo v minulosti. Její charakter by zřejmě nejlépe vystihlo označení M640i. Štafetu někdejších verzí kupé střední třídy tak de facto převezme chystané kupé řady 2, které si zachová klasickou koncepci pohonu. Čtyřka se mezitím stala suverénním velkým gran turismem.
Ceny BMW 4 modelového roku 2021 začínají na 1 146 600 Kč za model 420i. Varianta M440i xDrive vyjde nejméně na 1 670 500 Kč.