Po ČEZu zdraží dobíjení další velká společnost. Majitelé elektromobilů zaplatí téměř o šedesát procent více

25.07.2022
4 nové názory
Autor: Tiskový servis Kia
  • Společnost ČEZ už své sazby za dobíjení výrazně zvýšila od prvního července, od srpna se změní ceny také E.ON

  • Největší nárůst se týká rychlonabíjení stejnosměrným proudem o výkonu do 149 kW. V tomto případě se sazba zvyšuje o téměř šedesát procent 

  • Naopak platby za minuty se nemění, stejně jako se nemění měsíční počet volných minut 

Majitelé elektromobilů si mohli až donedávna užívat levné dobíjení nejen doma, ale také na rychlých veřejných stanicích. Jenže spolu s rostoucí cenou elektrické energie se začínají zvedat kromě cen pro domácnosti také sazby za veřejné dobíjení. ČEZ přikročil k poměrně razantnímu zdražení už od prvního července, teď se připojuje další tuzemský provozovatel sítě dobíjecích stanic, a sice společnost E.ON. Od prvního srpna dojde ke zvýšení sazeb v některých případech téměř o šedesát procent.

Podle ceníku platného od první července letošního roku zaplatí registrovaný zákazník za dobíjení střídavým proudem (AC stanice) šest korun včetně DPH, za rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC stanice) do výkonu 149 kW E.ON aktuálně účtuje 7,5 Kč/kWh včetně DPH a u takzvaných hyperchargerů (DC stanice o výkonu 150 kW a více) to je 10 Kč/kWh.

Nabíjecí stanice Aktuální sazby (vč. DPH) Sazby od 1. srpna (vč. DPH) Rozdíl
AC 6 Kč/kWh 7,9 Kč/kWh 31,7 %
DC do 149 kW 7,5 Kč/kWh 11,9 Kč/kWh 58,7 %
UFC od 150 kW výše 10 Kč/kWh 14,9 Kč/kWh 49 %
Sazba za minutu 2 Kč/min 2 Kč/min ---

Počínaje prvním srpnem se sazby změní následujícím způsobem: Dobíjení z AC stanice bude stát 7,9 Kč/kWh, z DC stanice do 149 kW vyjde nabíjení na 11,9 Kč/kWh a z nejrychlejších nabíječek o výkonu přes 150 kW to bude 14,9 Kč/kWh. Všechny uvedené ceny jsou opět včetně DPH.

Pokud byste nabíjeli nejrychlejším možným způsobem elektromobil se spotřebou 20 kWh/100 km, pak vás vyjde jeden kilometr na 2,98 korun, což je při ceně benzinu a nafty 50 Kč/l ekvivalent spotřeby necelých sedmi litrů. Mnoho aktuálně dostupných elektromobilů na trhu ale využít nabíjecí výkon přes 150 kW nedokáže a i ty, které to umí, velmi rychle výkon sníží. Majitelům se tak vyplatí nabíjet na běžných DC nabíječkách, kde při spotřebě 20 kWh/100 km vychází jeden kilometr na 2,38 Kč.

Dnes se kromě odebrané kWh platí také za čas strávený u nabíječky. Společnost E.ON ale sazbu za minutu nabíjení nemění. Zákazníci stále zaplatí 2 Kč za minutu včetně DPH. Počet volných minut rovněž zůstává.

E.ON bude i po srpnovém zdražení levnější možností než ČEZ, kde například za vysokorychlostní nabíjení (UFC) zaplatíte 18 Kč za kWh a navíc ČEZ označuje za tyto stanice všechny s výkonem přes 100 kW. Suverénně nejlevnější se od srpna stanou nabíjecí stanice společnosti PRE, protože ta ještě se zdražením nepřišla. Je ale téměř jisté, že také PRE bude své dva konkurenty následovat.

Zdroj: E.ON

Karek (neregistrovaný)
Zcela v pořádku, snad už konečně progresivisté pochopí, že se elektřina nebere v zásuvce a je ji třeba vyrábět a tudíž i platit.
Jitka (neregistrovaný)
Na elektromobily se můžou specializovat jen některé servisy, a proto musíme kupovat stále nové vybavení a mechanici se musejí vzdělávat v nových technologiích. Proto snažíme náš servis neustále vybavovat na: https://www.intercars.cz/jsem-servis/, díky čemuž můžeme klientům nabídnout rychlou diagnostiku elektromobilu a samozřejmě i jeho opravu. Prozatím ale i tak většinou nelze vše opravit u nás v servisu.
  • Našli jste v článku chybu?