Anglická města bojují s vysokým znečištěním emisemi oxidů dusíku. Není to náhoda. Dříve zde byla daňovými sazbami podporována auta s nízkou produkcí CO2, což zapříčinilo, že lidé přesedli do vozů s malými naftovými motory. V Londýně to dokonce dotáhli tak daleko, že se z této britské metropole stalo celoevropsky nejvíce znečištěné místo emisemi NOx. Teď přichází nová strategie, která bude sázet na elektromobily.
Návrh vznikl za přispění britského ministerstva dopravy a ministerstva pro životní prostředí, potraviny a záležitosti venkova. Předpokládá vznik takzvaných „zón čistého vzduchu“, kde se budou majitelé elektromobilů těšit řadě zvýhodnění a úlev oproti ostatním automobilům s klasickými motory.
Doporučujeme: Albánská policie převzala flotilu elektrických VW Golf, které nemá kde nabíjet
Výhody budou většinou podobné tomu, co známe třeba z Norska. Elektromobily budou moci například využívat vyhrazené pruhy pro autobusy nebo budou mít levnější poplatky za parkování (případně nebudou platit nic). Za pozornost ovšem stojí možnost přednostní jízdy na semaforech (ano, tím že se sníží plynulost jízdy klasickým automobilům, se životnímu prostředí opravdu moc nepomůže) nebo, jak píše britský The Guardian, výjimky z dalších omezení typu jednosměrných ulic.
Jako první by tyto zóny měly vzniknout v Birminghamu, Nottinghamu, Derby, Southamptonu a Leedsu. Tato pětice byla vybrána kvůli tomu, že vykazuje nejhorší ovzduší. Chystané zóny zde mají být realitou do roku 2020.
Kritici ale tvrdí, že takové zvýhodňování zafunguje jenom jako falešná návnada pro zákazníky. Předseda Automobilové asociace (AA) Edmund King argumentuje tím, že majitelé elektromobilů si možná budou nějakou dobu užívat výsadních práv, ale výhody nepotrvají věčně. Příkladem může být již zmíněné Norsko. To zvýhodňuje elektromobily mnoha různými způsoby, ale už v roce 2014 se začaly objevovat zprávy, podle kterých byl počet elektrických vozů v provozu už tak velký, že se začínaly ucpávat i vyhrazené pruhy pro autobusy a úřady musely začít řešit, co s tím.
Spolu s „Clean Air Zone“ v Anglii chystají také větší investice do rozšiřování dobíjecích stanic. Záměrem úřadů je, aby v roce 2050 už nejezdily na britských silnicích žádné automobily se spalovacím motorem.