Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál

3 nové názory
Autor: Redakce
  • Kia Stinger je po stránce designu velmi povedená

  • Nezklame ani zpracování interiéru a nabízený prostor uvnitř 

  • Jízdní vlastnosti jsou vskutku slibné 

  • Na výběr jsou tři motory, nejlevnější verze stojí 1 099 980 Kč

  • Za šestiválec zaplatíte 1,4 milionu 

  • Kia slibuje, že se na vůz z výroby nebude čekat příliš dlouho

Úplně první Kia, kterou jsem kdy dostal na test, byla Sportage druhé generace. Šlo o crossover dosti zvláštních tvarů s poněkud pochybnými jízdními vlastnostmi. Když si na tohle SUV dnes vzpomenu, musím se smát. Kia za ta léta udělala obrovský posun vpřed a aby tuto skutečnost naplno demonstrovala, aktuálně uvedla na český trh Stinger. Novinku, které se těší takové pozornosti, jako snad ještě žádná Kia v historii. Osobně se tomu ani příliš nedivím.

Příběh Stingeru se začal psát v roce 2011, kdy korejská automobilka světu ukázala studii označenou jako GT Concept. Právě ta měla otestovat, jestli by zákazníci o podobný automobil vůbec měli zájem. Přijetí bylo podle všeho pozitivní, takže jsme se nakonec dočkali sériové výroby, i když to pár let trvalo.

Concept GT Kia si otestovala zájem zákazníků na studii GT Concept v roce 2011. Právě ta předznamenala příchod Stingeru
concept GT 2 Sériová podoba je dnes už šest let starému konceptu překvapivě blízko. Především vzadu najdeme mnoho společného

Jak už určitě víte, Kia Stinger je automobil využívající klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a se stále hnanou zadní nápravou. Z této skutečnosti vychází i základní tvary s krátkými převisy a dlouhou kapotou. Vůz měří na délku 4830 mm, takže je fakticky o trochu kratší ve srovnání s Optimou, oproti ní je ovšem nižší (1400 mm) a výrazně širší (1870 mm). Kia sáhla po karoserii typu liftback. Zvenku vůz ze všeho nejvíce připomíná čtyřdveřové kupé, zadní stěna je ovšem výklopná celá, což se při nakládání větších věcí rozhodně hodí. Majitelé Octavií by mohli vyprávět.

Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Překvapivě dobrá

Kia dopředu upozorňuje, že nejde o sportovní automobil. Snad jako kdyby chtěla trochu krotit nadšení, které kolem Stingeru zavládlo. Tahle novinka nemá trhat rekordy někde na okruzích, cílem bylo postavit řidičsky zajímavý stroj určený také na dlouhé cesty. Zkrátka typické Gran Turismo. A ještě jednu věc je dobré připomenout. Od modelu Stinger se nečekají ani prodejní rekordy, jde o vůz, který ukazuje, co všechno dnes Kia dokáže a který má trochu pozměnit povědomí o této automobilce jako takové. Už teď je zřejmé, že se tyto cíle podařilo naplnit.

Na pohled skvělá, uvnitř tak trochu Audi 

Tisková konference k uvedení Stingeru na český trh pro nás byla vůbec první příležitostí se s touto novinkou blíže seznámit. Nutno podotknout, že jde na pohled o velmi pěkný automobil. Zájemci mají na výběr devět odstínů barvy karoserie, přičemž tři jsou standardní a šest je určených výhradně pro Stinger. Bez příplatku pořídíte pouze výraznou žlutou, za ostatní se připlácí 20 nebo 25 tisíc. Výbavy GT-Line (čtyřválcové motory) stojí na kolech o velikosti 18", šestiválcové GT má disky o palec větší.

Kia Stinger -26 Bezpečným poznávacím znamením verze GT jsou u aut určených pro český trh devatenáctipalcová litá kola a červené brzdové třmeny. Jinak se na pohled varianty GT-Line a GT neliší. Diodová světla jsou standardem, stejně jako tmavé chromové detaily, výrazný nárazník a skutečně bohatá výbava

Jinak se ale od sebe čtyřválce a šestiválce po stránce designu neliší. Výkonnější motor prozradí pouze červené brzdové třmeny (brzdy u této verze dodává Brembo), to je vše. Diodové světlomety jsou standardem pro všechny motorizace, stejně jako třeba sportovní přední nárazník s funkčními otvory usměrňujícími proudění vzduchu kolem kol, malinkatý spoiler vzadu nebo tmavě chromové detaily.

Doporučujeme: Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů

Uvnitř se údajně velmi dbalo na kvalitu zpracování a použité materiály. Rozhodně se tomu dá věřit. Ergonomie je navíc výborná. Designéři se oficiálně inspirovali u letectví, takže třeba výdechy ventilace mají připomínat proudový motor. My bychom ale řekli, že se spíše brala inspirace u Audi. K modelům této značky má palubní deska Stingeru blízko, nicméně použitými materiály přece jen trochu ztrácí.

Kia Stinger -21 Volant, výdechy ventilace a vůbec celá ergonomie dost připomíná Audi. Pro běžného řidiče to ale určitě není na škodu
Kia Stinger -22 Sedačky mají výrazné boční vedení. U provedení GT lze navíc boční vedení nastavit. Ve srovnání s Optimou je posaz o 45 mm nižší

Na výběr je kompletně černý interiér, případně dvě verze příplatkového barevného provedení. Výbava obecně je prakticky totožná pro GT-Line i šestiválcové GT a je dost bohatá. Namátkou můžeme jmenovat multimediální systém s 8" dotykovým displejem, třízónovou klimatizaci, elektricky ovládané páté dveře, sportovně tvarovaná sedadla s vyhříváním i chlazením, mnoho bezpečnostních asistentů a tak dále.

Pokud jde o prostor uvnitř, málo ho rozhodně není a to dokonce ani vzadu pro hlavu, kam se bez problémů vejde i osoba vysoká 190 cm. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 406 l, po sklopení opěradel nabídne 1114 l. Pod dnem je ještě dojezdová rezerva a pod ní je přesně mezi zadními koly umístěná kvůli rozložení hmotnosti baterie.

Samosvor pouze k benzinovému dvoulitru 

Nabídka motorizací zahrnuje dvě zážehové a dvě vznětové možnosti. Cenově nejdostupnějším motorem je přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI příbuzný s tím, co používá ostrý Hyundai i30 N. Ten pracuje s turbodmychadlem typu Twin Scroll a se systémem elektrického časování vačky sacích ventilů. Samozřejmostí je přímý vstřik paliva. Zážehový dvoulitr nabízí parametry 188 kW (255 k) a 353 Nm, přičemž je vždy kombinován s pohonem zadní nápravy. Na českém trhu tato auta zároveň mají ve standardní výbavě i mechanický samosvorný diferenciál. K jiné verzi u nás samosvor nedostanete.

2.2 CRDi 2.2 CRDi AWD 2.0 T-GDI 3.3 V6 T-GDI AWD
Max. výkon (kW/k) 147/200 147/200 188/255 272/370
Vrchol točivého momentu (Nm) 440 450 353 510
Nejvyšší rychlost (km/h) 230 230 240 270
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,6 7,6 6,0 4,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,6 6,4 7,9 10,6

Příznivci dieselů si vybírat nemohou, Kia připravila čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 147 kW (200 k) známý třeba ze Sorenta. Také ten lze pořídit jako zadokolku (samosvor si ale dopřát nemůžete), za příplatek 50 tisíc je pak k dispozici systém pohonu všech kol využívající lamelovou mezinápravovou spojkou. Její chování záleží na aktuálně zvoleném jízdním režimu. Těch nabízí Stinger celkem pět. Základní rozdělení je 30/70 ve prospěch zadní nápravy, v režimech Sport a Sport Plus se preferuje zadní náprava ještě více. Diesely se zatím obejdou bez systému vstřikování močoviny.

Kia Stinger -24 Kia Stinger -13 Kia Stinger -20 Kia Stinger -15

Vrcholem nabídky je dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3,3 litru. Jeho parametry jsou 272 kW (370 k) a 510 Nm. Naneštěstí se u nás prodává šestiválec pouze jako čtyřkolka, což je trochu škoda. S nákupem šestiválce pak oproti čtyřválcové GT-Line získáte navíc také adaptivní tlumiče Sachs a řízení s variabilním převodem. Bez ohledu na motor dostanete vždy osmistupňovou automatickou převodovku. Ta je pro všechny v základu stejná, podle konkrétní pohonné jednotky se ale liší některé převodové poměry.

Jízdní vlastnosti jsou dost slibné 

Podpis Alberta Biermanna, bývalého šéfa sportovní divize BMW, je další z věcí přitahujících pozornost a také u nás tento fakt vzbudil velká očekávání. Pravdou ale zůstává, že jsme se během české prezentace s autem příliš nesvezli, jezdilo se totiž jen na polygonu ve Dlouhé Lhotě u Příbrami a ještě jsme většinu času strávili s dieselem. Ten byl tichý a velmi jemný. Náhoda to není, Kia u dieselů kromě jiného nasadila jeden aktivní silentblok motoru. Řízení je poměrně tuhé a auto jako takové sympaticky hravé. Dynamika vznětového dvoulitru určitě neurazí.

Kia Stinger -5 Hravou zadokolku vybavenou samosvorem dostanete pouze k zážehovému dvoulitru, ostatní varianty u nás samosvor vzadu nenabízejí
Kia Stinger -8 Kia Stinger vypadá velmi slibně. Zdá se, že opravdu půjde o řidičsky zajímavé a při rychlé jízdě dobře ovladatelné auto

Šestiválcové GT jsme si vyzkoušeli v ostřejším tempu asi tak minutu, takže si konečné závěry nechme na pozdější redakční test. I tohle minimum ale stačilo k tomu, abychom si odnesli velmi pozitivní dojmy. GT má dost síly, vůz je i přes přítomnost pohonu všech kol lehce přetáčivý a podvozek se zdá být skvělý. Nechceme chválit den před večerem, ale ono se vážně zdá, že Kia Stinger dokáže všechna ta velká očekávání naplnit.

Doporučujeme: Kia Stinger podrobně — Diesel nabídne 200 koní a chybět nebude ani samosvor

Co se techniky týká, vpředu je zavěšení McPherson, kvůli přesnějšímu řízení ovšem s dvojitým spodním ramenem. Zadní náprava je pětiprvková. Volba jízdních režimů ovlivňuje klasické věci typu nastavení tlumičů (pokud je vůz má), účinku posilovače řízení, odezvy pedálu plynu, fungování mezinápravové spojky a nakonec i vylepšování zvuku prostřednictvím reproduktorů uvnitř. Všechny motorizace nabídnou rovněž funkci Launch Control.

Na nový vůz byste příliš dlouho čekat neměli 

Kia Stinger sice ve velké míře vznikla v Evropě, vyrábí se ale v Koreji. Ačkoliv je především šestiválcové GT dost zajímavé, o žádnou specialitu nejde, takže pokud si dnes vůz objednáte do výroby, do čtyř měsíců byste ho údajně měli mít. Stinger ovšem nenajdete u všech dealerů značky. České zastoupení vybralo celkem sedm dealerství, kde je auto k dispozici. Tyto prodejny nesou označení Kia Business. Tři jsou v Praze, zbytek je rozmístěn ve velkých městech různě po republice.

Kia Stinger -1 Stinger má zaděláno na úspěch. Je to pěkné, prostorné, podle všeho i výborně jezdící a cenově dostupné auto. Rozhodně adept na titul Auto roku v ČR 2018. Co myslíte, porazí Škodu Karoq?

Základní cena Stingeru 2.0 T-GDI je 1 099 980 Kč, nejdostupnější diesel pořídíte za 1 149 980 Kč a šestiválcové GT startuje částkou 1 399 980 Kč. Ceník je velmi jednoduchý, protože téměř vše už obsahuje standardní výbava. Připlácí se pouze za barvy karoserie, za barevné kožené čalounění a za střešní okno. Sedmiletá záruka zůstává.

I když jsme s novým Stingerem během prezentace mnoho nenajezdili, musíme uznat, že tohle auto působí více než sympaticky. Pokud sháníte pohodlný, rychlý, ale zároveň pro řidiče zajímavý stroj za rozumné peníze, nová Kia má velký potenciál vás zaujmout. Už se těšíme, až nám Stinger na pár dnů zaparkuje v redakci.

GT-Line GT
2.0 T-GDI 1 099 980 Kč ---
3.3 V6 T-GDI AWD --- 1 399 980 Kč
2.2 CRDi 1 149 980 Kč ---
2.2 CRDi AWD 1 199 980 Kč ---
Petr K. (neregistrovaný)
Ehmmm, po tomhle autě přes veškeré nadšení novinářů ani pes neštěkne. Na trhu je aut schopných elegantně jezdit "dveřmi napřed" dost (přinejmenším BMW i Mercedes jich mají v ceníku hafo), nicméně nikdo o ně nestojí. Naprostá většina si raději přihodí dalších pár set tisíc a nakupují je s automatem, silným dieselem a 4x4, takže o ceně to očividně není. Ono obecně platí, že jakmile se cena přehoupne přes milion už se peníze tolik neřeší (jakkoliv to zní absurdně). Tedy o další důvod méně, proč by měla KIA uspět.
  • Našli jste v článku chybu?