Úplně první Kia, kterou jsem kdy dostal na test, byla Sportage druhé generace. Šlo o crossover dosti zvláštních tvarů s poněkud pochybnými jízdními vlastnostmi. Když si na tohle SUV dnes vzpomenu, musím se smát. Kia za ta léta udělala obrovský posun vpřed a aby tuto skutečnost naplno demonstrovala, aktuálně uvedla na český trh Stinger. Novinku, které se těší takové pozornosti, jako snad ještě žádná Kia v historii. Osobně se tomu ani příliš nedivím.
Příběh Stingeru se začal psát v roce 2011, kdy korejská automobilka světu ukázala studii označenou jako GT Concept. Právě ta měla otestovat, jestli by zákazníci o podobný automobil vůbec měli zájem. Přijetí bylo podle všeho pozitivní, takže jsme se nakonec dočkali sériové výroby, i když to pár let trvalo.
Jak už určitě víte, Kia Stinger je automobil využívající klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a se stále hnanou zadní nápravou. Z této skutečnosti vychází i základní tvary s krátkými převisy a dlouhou kapotou. Vůz měří na délku 4830 mm, takže je fakticky o trochu kratší ve srovnání s Optimou, oproti ní je ovšem nižší (1400 mm) a výrazně širší (1870 mm). Kia sáhla po karoserii typu liftback. Zvenku vůz ze všeho nejvíce připomíná čtyřdveřové kupé, zadní stěna je ovšem výklopná celá, což se při nakládání větších věcí rozhodně hodí. Majitelé Octavií by mohli vyprávět.
Doporučujeme: Kia Optima Sportswagon GT v dlouhodobém testu — Překvapivě dobrá
Kia dopředu upozorňuje, že nejde o sportovní automobil. Snad jako kdyby chtěla trochu krotit nadšení, které kolem Stingeru zavládlo. Tahle novinka nemá trhat rekordy někde na okruzích, cílem bylo postavit řidičsky zajímavý stroj určený také na dlouhé cesty. Zkrátka typické Gran Turismo. A ještě jednu věc je dobré připomenout. Od modelu Stinger se nečekají ani prodejní rekordy, jde o vůz, který ukazuje, co všechno dnes Kia dokáže a který má trochu pozměnit povědomí o této automobilce jako takové. Už teď je zřejmé, že se tyto cíle podařilo naplnit.
Na pohled skvělá, uvnitř tak trochu Audi
Tisková konference k uvedení Stingeru na český trh pro nás byla vůbec první příležitostí se s touto novinkou blíže seznámit. Nutno podotknout, že jde na pohled o velmi pěkný automobil. Zájemci mají na výběr devět odstínů barvy karoserie, přičemž tři jsou standardní a šest je určených výhradně pro Stinger. Bez příplatku pořídíte pouze výraznou žlutou, za ostatní se připlácí 20 nebo 25 tisíc. Výbavy GT-Line (čtyřválcové motory) stojí na kolech o velikosti 18", šestiválcové GT má disky o palec větší.
Jinak se ale od sebe čtyřválce a šestiválce po stránce designu neliší. Výkonnější motor prozradí pouze červené brzdové třmeny (brzdy u této verze dodává Brembo), to je vše. Diodové světlomety jsou standardem pro všechny motorizace, stejně jako třeba sportovní přední nárazník s funkčními otvory usměrňujícími proudění vzduchu kolem kol, malinkatý spoiler vzadu nebo tmavě chromové detaily.
Doporučujeme: Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Uvnitř se údajně velmi dbalo na kvalitu zpracování a použité materiály. Rozhodně se tomu dá věřit. Ergonomie je navíc výborná. Designéři se oficiálně inspirovali u letectví, takže třeba výdechy ventilace mají připomínat proudový motor. My bychom ale řekli, že se spíše brala inspirace u Audi. K modelům této značky má palubní deska Stingeru blízko, nicméně použitými materiály přece jen trochu ztrácí.
Na výběr je kompletně černý interiér, případně dvě verze příplatkového barevného provedení. Výbava obecně je prakticky totožná pro GT-Line i šestiválcové GT a je dost bohatá. Namátkou můžeme jmenovat multimediální systém s 8" dotykovým displejem, třízónovou klimatizaci, elektricky ovládané páté dveře, sportovně tvarovaná sedadla s vyhříváním i chlazením, mnoho bezpečnostních asistentů a tak dále.
Pokud jde o prostor uvnitř, málo ho rozhodně není a to dokonce ani vzadu pro hlavu, kam se bez problémů vejde i osoba vysoká 190 cm. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 406 l, po sklopení opěradel nabídne 1114 l. Pod dnem je ještě dojezdová rezerva a pod ní je přesně mezi zadními koly umístěná kvůli rozložení hmotnosti baterie.
Samosvor pouze k benzinovému dvoulitru
Nabídka motorizací zahrnuje dvě zážehové a dvě vznětové možnosti. Cenově nejdostupnějším motorem je přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI příbuzný s tím, co používá ostrý Hyundai i30 N. Ten pracuje s turbodmychadlem typu Twin Scroll a se systémem elektrického časování vačky sacích ventilů. Samozřejmostí je přímý vstřik paliva. Zážehový dvoulitr nabízí parametry 188 kW (255 k) a 353 Nm, přičemž je vždy kombinován s pohonem zadní nápravy. Na českém trhu tato auta zároveň mají ve standardní výbavě i mechanický samosvorný diferenciál. K jiné verzi u nás samosvor nedostanete.
2.2 CRDi | 2.2 CRDi AWD | 2.0 T-GDI | 3.3 V6 T-GDI AWD | |
---|---|---|---|---|
Max. výkon (kW/k) | 147/200 | 147/200 | 188/255 | 272/370 |
Vrchol točivého momentu (Nm) | 440 | 450 | 353 | 510 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 230 | 230 | 240 | 270 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,6 | 7,6 | 6,0 | 4,9 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,6 | 6,4 | 7,9 | 10,6 |
Příznivci dieselů si vybírat nemohou, Kia připravila čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 147 kW (200 k) známý třeba ze Sorenta. Také ten lze pořídit jako zadokolku (samosvor si ale dopřát nemůžete), za příplatek 50 tisíc je pak k dispozici systém pohonu všech kol využívající lamelovou mezinápravovou spojkou. Její chování záleží na aktuálně zvoleném jízdním režimu. Těch nabízí Stinger celkem pět. Základní rozdělení je 30/70 ve prospěch zadní nápravy, v režimech Sport a Sport Plus se preferuje zadní náprava ještě více. Diesely se zatím obejdou bez systému vstřikování močoviny.
Vrcholem nabídky je dvakrát přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3,3 litru. Jeho parametry jsou 272 kW (370 k) a 510 Nm. Naneštěstí se u nás prodává šestiválec pouze jako čtyřkolka, což je trochu škoda. S nákupem šestiválce pak oproti čtyřválcové GT-Line získáte navíc také adaptivní tlumiče Sachs a řízení s variabilním převodem. Bez ohledu na motor dostanete vždy osmistupňovou automatickou převodovku. Ta je pro všechny v základu stejná, podle konkrétní pohonné jednotky se ale liší některé převodové poměry.
Jízdní vlastnosti jsou dost slibné
Podpis Alberta Biermanna, bývalého šéfa sportovní divize BMW, je další z věcí přitahujících pozornost a také u nás tento fakt vzbudil velká očekávání. Pravdou ale zůstává, že jsme se během české prezentace s autem příliš nesvezli, jezdilo se totiž jen na polygonu ve Dlouhé Lhotě u Příbrami a ještě jsme většinu času strávili s dieselem. Ten byl tichý a velmi jemný. Náhoda to není, Kia u dieselů kromě jiného nasadila jeden aktivní silentblok motoru. Řízení je poměrně tuhé a auto jako takové sympaticky hravé. Dynamika vznětového dvoulitru určitě neurazí.
Šestiválcové GT jsme si vyzkoušeli v ostřejším tempu asi tak minutu, takže si konečné závěry nechme na pozdější redakční test. I tohle minimum ale stačilo k tomu, abychom si odnesli velmi pozitivní dojmy. GT má dost síly, vůz je i přes přítomnost pohonu všech kol lehce přetáčivý a podvozek se zdá být skvělý. Nechceme chválit den před večerem, ale ono se vážně zdá, že Kia Stinger dokáže všechna ta velká očekávání naplnit.
Doporučujeme: Kia Stinger podrobně — Diesel nabídne 200 koní a chybět nebude ani samosvor
Co se techniky týká, vpředu je zavěšení McPherson, kvůli přesnějšímu řízení ovšem s dvojitým spodním ramenem. Zadní náprava je pětiprvková. Volba jízdních režimů ovlivňuje klasické věci typu nastavení tlumičů (pokud je vůz má), účinku posilovače řízení, odezvy pedálu plynu, fungování mezinápravové spojky a nakonec i vylepšování zvuku prostřednictvím reproduktorů uvnitř. Všechny motorizace nabídnou rovněž funkci Launch Control.
Na nový vůz byste příliš dlouho čekat neměli
Kia Stinger sice ve velké míře vznikla v Evropě, vyrábí se ale v Koreji. Ačkoliv je především šestiválcové GT dost zajímavé, o žádnou specialitu nejde, takže pokud si dnes vůz objednáte do výroby, do čtyř měsíců byste ho údajně měli mít. Stinger ovšem nenajdete u všech dealerů značky. České zastoupení vybralo celkem sedm dealerství, kde je auto k dispozici. Tyto prodejny nesou označení Kia Business. Tři jsou v Praze, zbytek je rozmístěn ve velkých městech různě po republice.
Základní cena Stingeru 2.0 T-GDI je 1 099 980 Kč, nejdostupnější diesel pořídíte za 1 149 980 Kč a šestiválcové GT startuje částkou 1 399 980 Kč. Ceník je velmi jednoduchý, protože téměř vše už obsahuje standardní výbava. Připlácí se pouze za barvy karoserie, za barevné kožené čalounění a za střešní okno. Sedmiletá záruka zůstává.
I když jsme s novým Stingerem během prezentace mnoho nenajezdili, musíme uznat, že tohle auto působí více než sympaticky. Pokud sháníte pohodlný, rychlý, ale zároveň pro řidiče zajímavý stroj za rozumné peníze, nová Kia má velký potenciál vás zaujmout. Už se těšíme, až nám Stinger na pár dnů zaparkuje v redakci.
GT-Line | GT | |
---|---|---|
2.0 T-GDI | 1 099 980 Kč | --- |
3.3 V6 T-GDI AWD | --- | 1 399 980 Kč |
2.2 CRDi | 1 149 980 Kč | --- |
2.2 CRDi AWD | 1 199 980 Kč | --- |