Když automobilka McLaren představí nový model, je to speciální záležitost. Jenže tentokrát se bavíme o něčem vskutku unikátním. Nový McLaren Speedtail totiž není nic menšího než historicky nejrychlejší vůz značky. Automobilka evidentně chtěla připravit něco, co nám vyrazí dech. Což se stoprocentně povedlo. Nejen design, ale spousta různých faktů a technických řešení stojí za pozornost:
1) Je delší než Audi Q7
Bohužel fotky reálnou velikost tak docela ukázat neumějí. Tím spíš, když jde o studiové snímky s dokonale čistým pozadím. Nicméně v reálu musí být Speedtail fascinující stroj, protože na délku měří 5137 mm. To je o půl metru víc než McLaren P1, který je zároveň širší. Pro srovnání, obří Audi Q7 je dlouhé 5069 mm. Ve standardním režimu jízdy je nejnovější McLaren vysoký pouze 1155 mm, ale umí se ještě snížit o 35 mm.
2) Váží jen 1500 kg
Vzhledem k délce a přítomnosti hybridního pohonu zaujme velmi nízká hmotnost. Bez náplní váží McLaren Speedtail 1430 kg. Samozřejmě je to dáno tím, že tohle auto bylo prakticky celé vyrobeno z karbonu. Základem je karbonový monokok McLaren Monocage, karoserie je také karbonová a podvozek využívá díly vyrobené z hliníkových slitin. Brzdy jsou pak karbon-keramické. Snad jste si nemysleli, že by Speedtail zbytečně vozil na kolech těžké litinové kotouče.
3) Je nejrychlejší
McLaren bohužel blíže nespecifikuje pohonnou jednotku. Pouze zmiňuje skutečnost, že jde o hybrid. Celkově dosahuje výkonu 1050 koní. Sprint z nuly na 300 km/h proběhne za 12,8 sekund. Pro srovnání, model P1 zvládne to samé za ostudných 16,5 s. Nejvyšší rychlost Speedtailu je 403 km/h, což z něj dělá vůbec nejrychlejší model této značky, jaký jste si kdy mohli pořídit.
4) Aerodynamika propracovaná do posledního detailu
Rychlost přes 400 km/h není žádná legrace. Vyžaduje propracovanou aerodynamiku. Tvary modelu Speedtail proto byly maximálně pečlivě doladěny tak, aby vůz doslova prořezával vzduch a kladl co nejmenší odpor. V praxi jde o McLaren s nejnižším aerodynamickým odporem, jaký kdy automobilka stvořila.
V nízké přídi se skrývají malé otvory pro nízkoteplotní chladiče. Další otvory jsou na kapotě a vedou vzduch za přední blatníky. Na zadních blatnících jsou pak otvory, za kterými se schovávají vysokoteplotní chladiče a konečně motor si bere vzduch z prostoru, kde je u normálních aut zadní okno. Kvůli lepší aerodynamice jsou ale tyto dva otvory (oddělené brzdovým světlem) dokonale zahlazené, při pohledu zboku nejsou vůbec vidět. Samozřejmě nemůže chybět kompletně zakrytá podlaha nebo masivní difuzor. Celkově dostal Speedtail tvar kapky.
5) Má pevné „poklice“ na předních kolech
Možná vás na první pohled zaujalo, že Speedtail má přední kola jiná než ta zadní. Ovšem zdání klame. Kola jsou stejná (tedy až na velikost, vpředu mají 20", vzadu 21"). Ta přední však zakrývají speciální „poklice“, které na čerpacích stanicích nebo v Lidlu opravdu nekoupíte. Nejen že jsou karbonové, s koly se navíc vůbec netočí. Fakticky jde o aerodynamické kryty. Když se totiž kola otáčejí velkou rychlostí, vznikají turbulence, které brání hladkému obtékání vzduchu. Tím se zvyšuje odpor. Tyto karbonové kryty turbulence eliminují.
6) Dokáže ohnout zadní část
Na některých autech bývá k vidění výrazný spoiler, nicméně Speedtail nic takového nemá. Patřiční přítlak zajistí sama o sobě velmi dlouhá záď, ale nový McLaren si pomáhá ještě jedním zajímavým prvkem. Po stranách zadní odtrhové hrany má Speedtail umístěná dvě křidélka. Ovládají se hydraulicky a jsou přímo součástí zádě. Pro výrobu byl použit pružný karbon, takže zde platí, že se zadní část nového McLarenu doslova ohýbá. Důvodem tohoto řešení je fakt, že došlo k absolutní eliminaci jakékoliv mezery mezi karoserií auta a náběžnou hranou spoileru. A to, jak už určitě tušíte, snižuje turbulence a vylepšuje aerodynamiku.
7) Zrcátka nemá, kamery jen někdy
McLaren Speedtail dostal kvůli aerodynamice ještě jeden zajímavý prvek - kamery nahrazující zpětná zrcátka. Ano, to už jsme viděli u jiných aut, ale Speedtail umí kamery zcela schovat. Nejen ve chvílích, kdy je někde zaparkován, ale také po aktivaci nejostřejšího režimu Velocity. Pak se totiž předpokládá, že budete chtít jet asi tak zhruba 350 km/h a to je tempo, kdy zpětná zrcátka moc nevyžijete. Absence kamer trčících z boků vozu opět znamená čistší linie a lepší aerodynamiku.
8) Nabízí speciální kůži, abyste mohli lépe vklouznout do sedadla
McLaren Speedtail využívá uspořádání se sedadlem řidiče uprostřed a dvojicí dalších sedadel po stranách. Inspirace je jasná, model F1. Řidiči to přináší nevšední zážitek, ale lézt do výrazně tvarované sedačky uprostřed interiéru není úplně praktické. Abyste se za volant dostali snáz, připravila automobilka speciální kůži, která umožní doslova do sedadla vklouznout. Zároveň je ale sedadlo vyrobené tak, že v něm při jízdě už dále klouzat nebudete. Mimochodem, boční sedadla jsou přímou součástí základního karbonového monokoku.
9) Ovládání jako v letadle
Protože řidič sedí uprostřed a po stranách jsou cestující, není zde žádné tradiční místo, kam by bylo možné umístit ovladače převodovky, respektive středový panel. Vlastně existuje jen jediná možnost, kam je dát. Ano! Jsou na stropě. Jen si představte, jak usadíte dva kamarády vedle sebe a poté, co se zavře váš kokpit, zahájíte startovací proceduru mačkáním tlačítek ve stropě. Pro zajímavost, dekor kolem tlačítek (stejně jako pár dalších drobností) může být vyroben ze speciálního materiálu. Ten vzniká tak, že se na sebe skládají 30 mikronů tlusté vrstvy karbonových vláken pod úhlem 45°. Výsledek má údajně připomínat proudící vodu.
10) Stojí 51 milionů a k dispozici už není
Cena je sama o sobě také fascinující. McLaren Speedtail startuje částkou 51 milionů. Vznikne pouze 106 exemplářů a ano, tušíte správně. Celá série je už teď prodaná, takže šetřit nemusíte. Respektive jestli tohle auto vážně chcete, tak začněte šetřit opravdu pořádně. Stejně jako u jiných specialit, i zde se dá očekávat, že se dříve nebo později nějaký kus objeví coby „ojetina“. Jeho cena ale bude stoprocentně ještě vyšší.