Pamatujete si ještě, jaký rozruch způsobila při svém příchodu na trh současná generace Jaguaru XJ? Nepamatujete, protože je to strašně dávno. Škoda tehdy uváděla na trh facelift dvojkové Octavie, Barack Obama se stal prezidentem USA, Václav Klaus podepsal Lisabonskou smlouvu a Evropa si teprve začínala uvědomovat, že finanční krize není jen problém Američanů a jejich špatných hypoték. Ano, Jaguar XJ se prodává bez větších změn už od roku 2009. Kdysi radikální odklon od konzervativního stylu značky Jaguar a svěží vítr v segmentu usedlých luxusních limuzín, dnes morálně, technicky i designově zastaralá exotika v segmentu ovládaném o jednu až dvě generace modernějšími vlajkovými loděmi od Audi, BMW i Mercedesu.
Prodejní čísla tomu odpovídají. Zatímco BMW zaregistrovalo v ČR za prvních devět měsíců letošního roku 171 sedmiček, Mercedes 99 kusů třídy S a Audi osm A8 (nová generace ještě do čísel nepromluvila), Jaguar XJ generace X351 má na kontě čtyři kusy. Nedivili bychom se, kdyby byly všechny povinné dealerské. Takže bylo trochu nečekané připomenout si, že čistě z pohledu řidičského zážitku je nejluxusnější Jaguar i po těch letech ve službě pořád moc dobré auto. Přinejmenším v nové vrcholné variantě XJR 575. Krátce jsme se s ní svezli v rámci mezinárodní prezentace nového kombíku Jaguar XF Sportbrake.
Doporučujeme: Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type SVR
Jaguar XJR 575 je novou vlajkovou lodí řady XJ, která pro modelový rok 2018 prošla další drobnou modernizací. Novinkami společnými všem verzím jsou modernější infotainment Touch Pro s 10“ obrazovkou a Wi-Fi nebo nálož asistenčních systémů od detekce únavy řidiče přes automatické brzdění před chodcem až po adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v koloně. XJR 575 přidává výraznější sportovní styling s průduchy na kapotě a 20“ černými koly, LED světlomety se světelným podpisem „J-Blade“ nebo dvě nové barvy včetně modrého odstínu Velocity Blue, který vidíte na fotkách. Nejdůležitější změna se ovšem odehrála pod kapotou. Kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec 5,0 l posílil z 550 na 575 koní. Zrychlení 0-100 km se díky tomu zkrátilo o dvě desetiny, na 4,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 300 km/h. Zadní kola jsou poháněna prostřednictvím osmistupňového automatu ZF.
V českém ceníku figuruje Jaguar XJR 575 pouze v provedení SWB se standardním rozvorem náprav (stojí 4 004 011 Kč), ale my jsme v Portugalsku jezdili v prodloužené verzi LWB. V sytě modré barvě, s „fajfkami“ denního svícení a originální splývající střechou je to pořád atraktivní auto, které se vymyká běžné představě o sedanu vyšší třídy. Vůbec nevypadá zastarale, alespoň zvenku. Uvnitř je to trochu jiný příběh. Interiér s oblou palubní deskou, kruhovými výdechy ventilace a velkou plochou plastu před spolujezdcem nepůsobil zvlášť vytříbeně ani v roce 2009, natož dnes. Celkově to připomíná spíš Insignii než auto, které by mělo konkurovat třeba nové Panameře. Verze XJR 575 alespoň dostala atraktivní sportovní sedadla s kosočtvercovým prošíváním, ze kterého se v posledních letech stalo tak trochu klišé luxusních aut.
Přeplňovaný osmiválec nezní v kabině nijak výrazně, ale když stojíte za autem, slyšíte v tichém volnoběhu zlověstnou basovou linku, která naznačuje potenciál motoru. V běžném tempu na běžných silnicích se XJR 575 nesnaží o nijak sportovní dojem. Péruje komfortně, jede nehlučně a nemá třeba ani tlačítko, kterým by bylo možné otevřít klapku ve výfuku a dopřát si sytý zvuk osmiválce, jako to umějí mnohé konkurenční modely. Proto je vlastně docela snadné přehlédnout, s jak bezpracnou samozřejmostí umí tenhle kočár nabrat a udržet rychlost. Portugalské vnitrozemí je pro taková auta jednou z posledních oáz, které umožňují využívat jejich potenciál déle než na kratičké sekundy.
Doporučujeme: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid je strašidelně rychlé
Prázdné dálnice postavené na estakádách překlenujících nesčetná údolí, naddimenzované silnice první třídy s nulovým provozem, které se vinou krajem v sérii nekonečně dlouhých mírných oblouků, to je pro pětimetrový, bezmála šestisetkoňový sedan přirozené teritorium. Na rovinkách se za tlumeného hřmění snadno a opakovaně rozjíždí vysoko nad 250 km/h, v táhlých zatáčkách snadno a přirozeně udržuje cestovní rychlost okolo dvoustovky, to vše se solidní stabilitou a dobře vyváženým řízením, které vzbuzuje důvěru. Tedy ne že bychom takhle jezdili, co vás to napadá. Slyšeli jsme to od kolegů.
Překvapením je, že XJR 575 netrápí sebe ani svého řidiče ani na klikatých silničkách. Jasně, široké a dlouhé auto potřebuje čas a prostor, než se do oblouku poskládá. Nemůžete s ním pohazovat jako s malým ostrým hatchbackem. Přední kola se ale nehrnou po tečně v potupné nedotáčivosti, auto zatáčí neutrálně jako správná zadokolka a podobně jako většina Porsche (a jen velmi málo dalších aut) má ten druh odezvy řízení, která vám umožňuje jet s naprostou jistotou velmi rychle i na zcela neznámé a hodně klikaté silnici. Brzdy mají čitelný nástup i autoritativní účinek a pérování pracuje s noblesou, která zdobí tolik britských aut a je tak nedosažitelná pro většinu těch německých. V tomhle segmentu byste určitě našli rychlejší, schopnější a celkově vyspělejší modely, ale pokud jde čistě o pocit z jízdy, tu nehmatatelnou, nevyčíslitelnou emoci harmonie mezi řidičem, strojem a silnicí, XJR 575 se před nikým a za nic stydět nemusí.
Další podrobnosti o Jaguaru XJR 575 a XJ modelového roku 2018 najdete v tiskové zprávě:
Technické údaje | Jaguar XJR 575 SWB |
---|---|
ZÁŽEHOVÝ MOTOR | |
Konstrukce: | vidlicový osmiválec |
Plnění: | přeplňování kompresorem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 5000 |
Vrtání x zdvih (mm): | 92,5 x 93 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 423/6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 700/2500-5500 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 300 (elektronicky omezená) |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 11,1 |
ROZMĚRY | |
Délka x výška x šířka (mm): | 5130 x 1899 x 1460 |
Rozvor náprav (mm): | 3032 |
Provozní hmotnost (kg): | 1875 |