Jaguar XE se představil v roce 2014 jako tehdy nový základní model britské značky. Jenže na trh přišel v době neustále rostoucí poptávky po kategorii SUV a na výsledcích se to projevilo. V našich končinách se tento sympatický sedan příliš neprodává a také celkově jde pro automobilku o méně úspěšný model. Přesto se Jaguar rozhodl jej ve výrobě ponechat a nedávno mu dopřál výraznější modernizaci:
Ta se dotkla zejména designu a interiéru. Co se naopak nezměnilo, to je základní technika. Automobilka zredukovala nabídku motorizací, ve které už kromě šestiválce nenajdeme ani dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec o výkonu 176 kW (240 k). Téměř identické zůstalo také nastavení podvozku. Jak říkali lidé z Jaguaru během mezinárodní prezentace, cílem bylo vylepšit zejména to, na co si zákazníci stěžovali. A zrovna za jízdní vlastnosti sklízel XE chválu už od začátku.
Je opravdu hezčí
Dynamicky tvarovaný tříprostorový sedan, který si ale pořád (na rozdíl od některých jiných) nehraje na kupé, má své kouzlo. Téměř pět let od premiéry je už ale velmi dlouhá doba. A na autě to začínalo být znát. Základní silueta s nízkou střechou a poměrně velkou šířkou zůstala samozřejmě stejná. Vše ostatní se změnilo. Předlohou se stal elektrický Jaguar I-Pace.
Po jeho vzoru dostalo XE užší světlomety a níž umístěnou masku, která je současně také širší. Hlavní světla teď mohou být menší, protože se počítá výhradně s využitím diod. Ve snaze opticky zdůraznit šířku automobilu byl přepracován také přední nárazník, který má větší nasávací otvory. I vzadu najdeme nové svítilny, kdy opět došlo na zmenšování. Což je dobře, protože původní XE mělo koncová světla poněkud přerostlá. Nově zpracovaný zadní nárazník dostal dvojici funkčních koncovek výfuku (diesel využívá jednu dvojitou koncovku) a výraznější spodní část.
Celkově Jaguar XE hodně prokoukl. I když i po těchto změnách bude kompaktní britský sedan patrně stále hrát jen roli alternativy k BMW řady 3 a Mercedesu třídy C, nově to bude alternativa na pohled moc pěkná.
V interiéru jsou změny ještě výraznější
Ještě více zapracoval Jaguar na provedení kabiny. Uvnitř ubylo plastů, téměř vše je aktuálně pokryto kůží. Nový je také volant, který se sem opět nastěhoval z elektrického I-Pace. Kompletně přepracovaný je rovněž středový panel. Stejně jako u řady jiných modelů automobilky Jaguar Land Rover dostal také XE systém Touch Pro Duo (standard pro třetí úroveň HSE) se dvěma dotykovými obrazovkami na středovém panelu. Třetí rozměrný displej může být ještě na přístrojovém štítu.
Jaguar XE i v případě systému Touch Pro Duo používá dvojici pevných ovladačů na spodní obrazovce, kdy si řidič může vybrat, co přes tyto ovladače bude nastavovat. Myšlenka je taková, že na horní obrazovce můžete mít třeba hudbu a na té spodní klimatizaci, takže není potřeba přecházet z jednoho menu do druhého, jako se to děje u aut, která mají jednu velkou dotytkovou obrazovku na všechno. Po pravdě, klasická tlačítka (ta má kromě nižších výbav XE také druhá v Nice testovaná novinka – Jaguar F-Pace SVR, článek vyjde za týden) jsou asi v praxi jednoduší, ale dvě obrazovky na středovém displeji vypadají určitě na pohled lépe.
Změny se nakonec nevyhnuly ani dveřím, kde jsou nově umístěné ovladače stahování oken a hlavně větší odkládací přihrádky, takže se tam vejdou větší láhve. Objemnější je teď i přihrádka pod loketní opěrkou a otočný volič automatické převodovky byl nahrazen voličem, kterému Jaguar říká „pistolový“. Známe ho třeba z F-Type. Na rozdíl od toho otočného umožňuje manuální řazení. Je to zajímavý krok, protože některé jiné automobilky naopak nahrazují tradiční pákové voliče převodovky nějakými tlačítky a na manuální řazení ponechávají už pouze pádla pod volantem. Pro pořádek, jinak než s automatem omlazený Jaguar XE nekoupíte.
Po modernizaci přichází také digitální vnitřní zpětné zrcátko. Podobně jako u Subaru Levorg si můžete vybrat mezi klasickým zobrazením a funkcí displeje zobrazujícího obraz z kamery umístěné v malé ploutvi na střeše. Pokud vzadu někdo sedí, pak máte určitě lepší výhled. Obraz z kamery ale vyžaduje zvyk.
Důležité změny prodělal interiér v oblasti, kterou na první pohled neuvidíte. Jaguar totiž výrazně zlepšil odhlučnění a utlumil vibrace pronikající do kabiny. Lidé z automobilky na prezentaci říkali, že to byla jedna z věcí, na kterých se pracovalo vůbec nejvíc. V praxi je to hodně znát.
Mimořádně příjemný automobil
Když si člověk má vybrat mezi zážehovou zadokolkou (P250), zážehovou čtyřkolkou (P300 AWD) a dieselovou zadokolkou (D180), přičemž na programu jsou klikaté silnice v horách nad francouzským městem Nice, kde se jezdí také některé etapy Rally Monte Carlo, diesel pro takové silnice rozhodně nechce. Naopak jasným favoritem je benzinová zadokolka. Ta má sice oproti čtyřkolce o 50 koní méně, ale zase je lehčí. A právě ta byla také autem, které jsme si chtěli vzít. Jenže Jaguar rozdělil motorizace pro jednotlivé posádky předem, takže jsme na úvod dostali „nechtěný“ diesel.
Dieselové XE si pamatuji jako příjemné auto s přiměřenou dynamikou a hlučným motorem, jenže to už není pravda. Motor to je krásně tichý a příkladně kultivovaný. Kromě toho má ještě tu příjemnou vlastnost, že stále, i v této emisně přísné době, nabízí velmi svižné reakce na plyn, což se při sportovní jízdě rozhodně hodí. Výkon zůstal na hodnotě 132 kW (180 k), takže i dynamika je stále spíše přiměřená než dechberoucí. pPro běžnou jízdu ale postačí víc než bohatě. A nakonec i pro tu sportovní, která se odehrává ve stylu „podvozek rychlejší motoru“. XE je i po faceliftu pořád velmi komunikativní auto opatřené podvozkem ideálně kombinujícím komfort a jistotu v zatáčkách. Což je na něm asi to vůbec nejlepší.
Pro druhou část testovací trasy jsme dostali zmíněnou zadokolku s benzinovým čtyřválcem naladěným na 184 kW (250 koní). Nižší hmotnost a vyšší výkon znamená ještě lepší svezení. Možná je škoda, že motor v případě benzinového provedení nemá výraznější zvuk. Chvílemi je snad až moc tichý, takže se při rychlé jízdě s manuálním řazením snadno ztratíte v tom, jaký že vlastně máte zařazený převod a kdy byste měli přeřadit.
Ani tohle ale není jednotka o emocích, nýbrž příjemné pohonné ústrojí přinášející ještě menší množství hluku a ještě méně vibrací než diesel. Oproti němu má benzinové provedení lehčí řízení, ale to v zásadě ničemu nevadí. S třetí variantou P300 AWD připravenou pro mezinárodní prezentaci jsme tu čest neměli.
Jaguar u současného vydání modelu XE nabízí možnost volby mezi zadokolkou a čtyřkolkou pro všechny tři dostupné motorizace. Tabulku základních technických údajů najdete pod článkem.
Pořád to bude „jen“ alternativa, ale povedená
Celkově je omlazený Jaguar XE především o čitelných a jistých jízdních vlastnostech, zábavném řízení a díky faceliftu také o pohodlí. Je to přesně ten typ auta, se kterým snadno spolknete porci mnoha stovek dálničních kilometrů a se kterým zároveň občas velmi rádi sjedete na klikaté okresky. Pravda, šestiválec už nemá, pobavit ale dokáže pořád.
Jaguar přiznává, že v případě modelu XE zaznamenal jen za poslední rok pokles v prodejích o 20 %. Možná to aktuální modernizace dokáže trochu změnit, ale přesto pořád půjde (na českém trhu rozhodně) o alternativu pro lidi, kteří nechtějí známé modely Audi, Mercedes nebo BMW. A nutno podotknout, že v horách nad francouzským městem Nice se tahle alternativa zdála být velmi povedená.
TIP: Stáhněte si kompletní ceník
Technické údaje | P250 (AWD) | P300 (AWD) | D180 (AWD) |
---|---|---|---|
MOTOR | |||
Konstrukce: | řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně | řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně | řadový vznětový čtyřválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem | výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1997 | 1997 | 1999 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,0 x 92,3 | 83,0 x 92,3 | 83,0 x 92,4 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 | 9,5 : 1 | 15,5 : 1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 184 / 2500 | 221 / 5500 | 132 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 365 / 1300-4500 | 400 / 1500-4500 | 430 / 1750-2500 |
Převodovka: | 8mistupňová automatická ZF | 8mistupňová automatická ZF | 8mistupňová automatická ZF |
Poháněná kola: | zadní (všechna čtyři) | zadní (všechna čtyři) | zadní (všechna čtyři) |
JÍZDNÍ VÝKONY | |||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,5 (6,5) | 5,9 (5,7) | 8,1 (8,4) |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 250 (250) | 250 (250) | 228 (222) |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): | 7,0 (6,8) | 6,7 (7,3) | 4,9 (5,2) |