Organizace IIHS přišla s testy světlometů v roce 2016. Tehdy se ukázalo, že mnoho modelů potřebuje vylepšení. Jejich světla buď svítila nedostatečně, nebo tak, že oslňovala protijedoucí řidiče. V některých případech dokonce obojí. Ve zmíněném roce bylo otestováno 95 modelů a pouze dva si odnesly nejlepší možné hodnocení Good. Testy světel jsou prováděny v rámci testů IIHS stále a jak bylo aktuálně oznámeno, situace se trochu lepší. I když k ideálu má ještě pořád hodně daleko. Někdy navíc hodně záleží na tom, jakou konkrétní variantu světel si na své auto pořídíte.
Letos byla světla otestována na 165 autech modelového roku 2018. Nejlepší hodnocení Good získalo 32 z nich, dalších 58 obdrželo druhé nejlepší hodnocení Acceptable. Jenže IIHS upozorňuje, že se tato čísla týkají „nejlepších dostupných světlometů pro daný model“. Když se pak odborníci zaměřili na porovnání jednotlivých variant, došli ke vskutku zajímavým výsledkům.
Ze všech testovaných aut totiž pouze dva modely nabízejí kvalitní světla bez ohledu na to, jakou konkrétní výbavu si zvolíte. Jmenovitě to je Genesis G90 a Lexus NX. Chevrolet Volt, Genesis G80, Mercedes-Benz třídy E a Toyota Camry pak nabízí i v případě základních světel solidní hodnocení Acceptable (druhé nejlepší). Dalších patnáct modelů obdrželo hodnocení Acceptable pro svá nejlepší i nejhorší světla.
Kompletní seznam nejlépe hodnocených modelů (přesně řečeno hodnocení jejich nejlepších a nejhorších světel) najdete na obrázku. Zelená znamená nejlepší možnou známku Good, žlutá druhé nejlepší hodnocení Acceptable:
Doslova jako den a noc
Organizace IIHS ale našla také případy, kdy ten stejný automobil může mít v jedné verzi nejlepší hodnocení Good a zároveň v základní výbavě získat hodnocení Poor, tedy to nejhorší možné. Takových vozů bylo zjištěno v rámci studie celkem sedmnáct. Jako příklad je uváděn Hyundai Kona.
Ten v kombinaci s diodovými světlomety obdržel hodnocení Good. Kromě jiného také díky tomu, že pravou část vozovky potkávací světla osvětlovala na vzdálenost 137 m. Výsledek testu pro základní halogenové světlomety byl pouze 67 m, což je značný rozdíl. Porovnání diodových a halogenových světel Hyundai Kona si můžete prohlédnout na přiložených fotkách. Figurína člověka stojí ve vzdálenosti 42,7 m od auta a jelen je od vozu vzdálen 67 m.
Kromě Hyundai Kona jmenuje IIHS také Hyundai Sonata nebo Kiu Optima s tím, že zájemci, kteří chtějí v noci jezdit bezpečněji, si musí výrazně připlatit. Navíc často nejde o jeden příplatek za pár tisíc.
Obecně se sice bavíme o americkém trhu, protože IIHS je americká organizace, ale zrovna třeba případ Kony se týká i České republiky. Halogenová projektorová světla dostanete ke všem verzím, ta nejlépe hodnocená diodová jsou k dispozici pouze k vrcholné výbavě Premium a ještě navíc si je musíte koupit v rámci paketu Luxury se spoustou další výbavy, což dohromady znamená příplatek 90 tisíc. Právě to IIHS označuje za problém. „Zákazníci by neměli být nuceni k nákupu plně vybavených aut, aby dostali kvalitní světlomety, které potřebují k bezpečným cestám za tmy,“ říká David Aylor, manažer testování prvků aktivní bezpečnosti IIHS.
Může být ještě hůř
Situace, kdy jsou příplatková světla výborná, zatímco základní za moc nestojí, není ideální. IIHS však upozorňuje, že může být ještě hůř. Ze 165 aut modelového roku 2018 jich plných 43 vyšlo tak, že zákazníci nemají na výběr. Ať si koupí jakoukoliv verzi světel dostupných pro tyto modely, vždy získají světlomety hodnocené nejhorší možnou známkou Poor. Konkrétně jde třeba o americký Volkswagen Passat, Fiat 500X, Jeep Renegade nebo Mercedes-Benz třídy C. Kompletní seznam najdete níže.
Celkově se sice oproti roku 2016 zvýšil počet dobrých světel dostupných na trhu. Většina ale pořád svítí průměrně, ne-li přímo špatně. Organizace IIHS celkem vyzkoušela 424 různých světel, kdy plných 67 % z nich dostalo známky Marginal nebo Poor (nejhorší dvě možné). Od letošního roku proto platí, že nejvyšší možné celkové hodnocení Top Safety Pick+ dostanou pouze auta, která (kromě jiného) získají za světla známku Good. Podle dřívější zprávy na to letos doplatilo čtyřicet automobilů.
Modely dostupné pouze se špatnými světlomety (v testu IIHS získaly všechny jejich verze světel známku Poor)
- Audi Q3
- Buick LaCrosse
- Cadillac ATS
- Cadillac CTS
- Chevrolet Bolt
- Chevrolet Colorado crew cab
- Chevrolet Colorado extended cab
- Chevrolet Impala
- Chevrolet Malibu
- Chevrolet Silverado 1500 crew cab
- Chevrolet Silverado 1500 extended cab
- Chrysler 300
- Dodge Charger
- Dodge Grand Caravan
- Dodge Journey
- Fiat 500X
- Ford Edge
- Ford Explorer
- Ford F-150 crew cab
- Ford F-150 extended cab
- Ford Fusion
- Ford Taurus
- GMC Canyon crew cab
- GMC Canyon extended cab
- GMC Terrain
- Honda Civic 2-door cab
- Honda Civic 4-door sedan
- Honda Civic 4-door hatchback
- Honda Fit
- Honda HR-V
- Hyundai Accent
- Infiniti QX60
- Jeep Renegade
- Kia Niro Plug-In Hybrid
- Mercedes Benz C-Class
- Mercedes-Benz CLA
- Nissan Frontier crew cab
- Nissan Frontier extended cab
- Toyota 4Runner
- Toyota C-HR
- Toyota Yaris iA
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Tiguan Limited