IIHS: Světla aut se zlepšují, většina ale pořád svítí špatně. Za lepší musíte platit

5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Organizace IIHS přišla v roce 2016 s testy světlometů 

  • Z 95 tehdy testovaných modelů pouze dva získaly nejlepší možné hodnocení Good

  • V současnosti je situace lepší, ale velmi často si za výkonnější světla musíte připlatit...

  • ...a rozdíl oproti standardně dodávaným světlům může být doslova jako den a noc

Organizace IIHS přišla s testy světlometů v roce 2016. Tehdy se ukázalo, že mnoho modelů potřebuje vylepšení. Jejich světla buď svítila nedostatečně, nebo tak, že oslňovala protijedoucí řidiče. V některých případech dokonce obojí. Ve zmíněném roce bylo otestováno 95 modelů a pouze dva si odnesly nejlepší možné hodnocení Good. Testy světel jsou prováděny v rámci testů IIHS stále a jak bylo aktuálně oznámeno, situace se trochu lepší. I když k ideálu má ještě pořád hodně daleko. Někdy navíc hodně záleží na tom, jakou konkrétní variantu světel si na své auto pořídíte.

Letos byla světla otestována na 165 autech modelového roku 2018. Nejlepší hodnocení Good získalo 32 z nich, dalších 58 obdrželo druhé nejlepší hodnocení Acceptable. Jenže IIHS upozorňuje, že se tato čísla týkají „nejlepších dostupných světlometů pro daný model“. Když se pak odborníci zaměřili na porovnání jednotlivých variant, došli ke vskutku zajímavým výsledkům.

Test deseti žárovek H7: Kterou vybrat, abyste za tmy viděli co nejlépe?
Přečtěte si také:

Test deseti žárovek H7: Kterou vybrat, abyste za tmy viděli co nejlépe?

Ze všech testovaných aut totiž pouze dva modely nabízejí kvalitní světla bez ohledu na to, jakou konkrétní výbavu si zvolíte. Jmenovitě to je Genesis G90 a Lexus NX. Chevrolet Volt, Genesis G80, Mercedes-Benz třídy E a Toyota Camry pak nabízí i v případě základních světel solidní hodnocení Acceptable (druhé nejlepší). Dalších patnáct modelů obdrželo hodnocení Acceptable pro svá nejlepší i nejhorší světla.

Kompletní seznam nejlépe hodnocených modelů (přesně řečeno hodnocení jejich nejlepších a nejhorších světel) najdete na obrázku. Zelená znamená nejlepší možnou známku Good, žlutá druhé nejlepší hodnocení Acceptable: hodnoceni iihs

Doslova jako den a noc 

Organizace IIHS ale našla také případy, kdy ten stejný automobil může mít v jedné verzi nejlepší hodnocení Good a zároveň v základní výbavě získat hodnocení Poor, tedy to nejhorší možné. Takových vozů bylo zjištěno v rámci studie celkem sedmnáct. Jako příklad je uváděn Hyundai Kona.

Ten v kombinaci s diodovými světlomety obdržel hodnocení Good. Kromě jiného také díky tomu, že pravou část vozovky potkávací světla osvětlovala na vzdálenost 137 m. Výsledek testu pro základní halogenové světlomety byl pouze 67 m, což je značný rozdíl. Porovnání diodových a halogenových světel Hyundai Kona si můžete prohlédnout na přiložených fotkách. Figurína člověka stojí ve vzdálenosti 42,7 m od auta a jelen je od vozu vzdálen 67 m.

Hyundai-Kona-headlights-good Takto vypadá pohled na silnici z Hyundai Kona ve vrcholné verzi vybavené diodovými světlomety
Hyundai-Kona-headlights-poor A toto je pohled ze všech ostatních variant modelu Hyundai Kona se základními halogenovými světly. Zatímco ta diodová získala známku Good, ta standardní mají nejhorší možné hodnocení Poor

Kromě Hyundai Kona jmenuje IIHS také Hyundai Sonata nebo Kiu Optima s tím, že zájemci, kteří chtějí v noci jezdit bezpečněji, si musí výrazně připlatit. Navíc často nejde o jeden příplatek za pár tisíc.

Obecně se sice bavíme o americkém trhu, protože IIHS je americká organizace, ale zrovna třeba případ Kony se týká i České republiky. Halogenová projektorová světla dostanete ke všem verzím, ta nejlépe hodnocená diodová jsou k dispozici pouze k vrcholné výbavě Premium a ještě navíc si je musíte koupit v rámci paketu Luxury se spoustou další výbavy, což dohromady znamená příplatek 90 tisíc. Právě to IIHS označuje za problém. „Zákazníci by neměli být nuceni k nákupu plně vybavených aut, aby dostali kvalitní světlomety, které potřebují k bezpečným cestám za tmy,“ říká David Aylor, manažer testování prvků aktivní bezpečnosti IIHS.

Může být ještě hůř 

Situace, kdy jsou příplatková světla výborná, zatímco základní za moc nestojí, není ideální. IIHS však upozorňuje, že může být ještě hůř. Ze 165 aut modelového roku 2018 jich plných 43 vyšlo tak, že zákazníci nemají na výběr. Ať si koupí jakoukoliv verzi světel dostupných pro tyto modely, vždy získají světlomety hodnocené nejhorší možnou známkou Poor. Konkrétně jde třeba o americký Volkswagen Passat, Fiat 500X, Jeep Renegade nebo Mercedes-Benz třídy C. Kompletní seznam najdete níže.

Celkově se sice oproti roku 2016 zvýšil počet dobrých světel dostupných na trhu. Většina ale pořád svítí průměrně, ne-li přímo špatně. Organizace IIHS celkem vyzkoušela 424 různých světel, kdy plných 67 % z nich dostalo známky Marginal nebo Poor (nejhorší dvě možné). Od letošního roku proto platí, že nejvyšší možné celkové hodnocení Top Safety Pick+ dostanou pouze auta, která (kromě jiného) získají za světla známku Good. Podle dřívější zprávy na to letos doplatilo čtyřicet automobilů.

Modely dostupné pouze se špatnými světlomety (v testu IIHS získaly všechny jejich verze světel známku Poor)

  • Audi Q3
  • Buick LaCrosse
  • Cadillac ATS
  • Cadillac CTS
  • Chevrolet Bolt
  • Chevrolet Colorado crew cab
  • Chevrolet Colorado extended cab
  • Chevrolet Impala
  • Chevrolet Malibu
  • Chevrolet Silverado 1500 crew cab
  • Chevrolet Silverado 1500 extended cab
  • Chrysler 300
  • Dodge Charger
  • Dodge Grand Caravan
  • Dodge Journey
  • Fiat 500X
  • Ford Edge
  • Ford Explorer
  • Ford F-150 crew cab
  • Ford F-150 extended cab
  • Ford Fusion
  • Ford Taurus
  • GMC Canyon crew cab
  • GMC Canyon extended cab
  • GMC Terrain
  • Honda Civic 2-door cab
  • Honda Civic 4-door sedan
  • Honda Civic 4-door hatchback
  • Honda Fit
  • Honda HR-V
  • Hyundai Accent
  • Infiniti QX60
  • Jeep Renegade
  • Kia Niro Plug-In Hybrid
  • Mercedes Benz C-Class
  • Mercedes-Benz CLA
  • Nissan Frontier crew cab
  • Nissan Frontier extended cab
  • Toyota 4Runner
  • Toyota C-HR
  • Toyota Yaris iA
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Tiguan Limited
Luboš (neregistrovaný)
Není to vůbec o barvě světla, jestli je světlo žluté nebo bílé nemá na oslnění význam. Spousta aut na silnici má špatně nastavená světla a mají obyč žárovku a neskutečně oslňují. Jak píše Rostislav, spousta řidičů si do aut dají různý žárovky, který tam nemají co dělat a pak jim to svítí všude možně. Já osobně mám v autě oroginál LED světla a jiná už nechci. Když někdy vidím, s jakými světly někteří jezdí, skoro jim to nesvítí, vidí max. 50m před sebe, tak se nedivim, že se ve tmě něco stane. Pokud budou mít všichni nastavená světla jak mají být, pak nehrozí oslňování a LED světla a podobně mají velký význam v bezpečnosti za tmy.
Rostislav (neregistrovaný)
Pěkná blbost pokud jsou originál světlomety a správné funguji vše je OK problém je různé dodělky a bastil kdo cpe výbojky xenonu do obyčejných světlometu který pochopitelně láme to světlo jinak nemá automatické naklápěni atd.…
Peťo (neregistrovaný)
IIHS testuje autá jazdiace v US. Majú iné predpisy týkajúce sa osvetlenia. V EÚ irelevantné.
Pavel (neregistrovaný)
Ono když jede auto v protisměru a svítí těmi hnusnými xeony nebo bílímy led světly tak to je člověk ůplně slepý taková světla bych zakázal protože hrozí akorát bouračky díky oslnění led světla patří pouze do pouličních lamp divím se že ty blbci nedovolí si dát do auta žárovku filament ta svítí jako ta klasická a má krásné žluté světlo neoslňuje
Ondra (neregistrovaný)
Nezáleží na zdroji světla, ale seřízení světlometů. 99% řidičů ani neví kde má ovládání náklonu světlometů, když si dozadu naloží pár metráků a tím pádem se jim zvedne čumák a tím i světla.
  • Našli jste v článku chybu?