I dnes lze pořídit ojeté vozy za zajímavé peníze. Chce to trpělivost a odvahu vsadit na extrémně drahé palivo

24.10.2022
16 nových názorů
Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto
  • Jestliže jsme v roce 2018 tankovali CNG za v průměru 26,6 Kč/kg, začátkem října se průměrná cena CNG dostala na 58,45 Kč/kg

  • Extrémně drahé CNG by teoreticky mohlo nutit majitele zbavit se svých vozů pod cenou 

  • Realita českého trhu tuto domněnku ale potvrzuje jen částečně. Meziročně zlevnily především starší ojetiny na CNG. Ty novější si svou cenu drží

  • Hlavním problémem v případě ojetých vozů na CNG je skutečnost, že se jich na českém trhu prodává velmi málo 

Majitelé automobilů využívajících CNG se aktuálně potýkají s ještě vyššími cenami, než tomu je u benzinu na nafty. Jestliže v roce 2018 jsme při dlouhodobém testu Seatu Ibiza 1.0 TGI v průměru tankovali za 26,6 Kč/kg, podle serveru mbenzin.cz byla začátkem října průměrná cena CNG na českém trhu 58,45 Kč/kg. Aktuálně sice lehce klesla, ale pořád je více než dvojnásobná oproti roku 2018.

Teoreticky by to mohlo znamenat, že se současní majitelé budou snažit svých vozů rychle zbavit. Odvážnějším kupujícím by se tak mohla naskytnout příležitost na nákup ojetého vozu za zajímavé peníze v době, kdy i ojetiny zdražují. Jenže tuzemská realita není tak jednoznačná.

Levnější jsou jen ty starší

Vyplývá to z dat společnosti Carvago, která se zabývá on-line prodejem ojetých automobilů. Pokud se podíváme na český trh jako celek, v září 2021 byl medián ceny ojetých automobilů s pohonem na CNG nabízených k prodeji na internetu starých do třinácti let 327 167 Kč. V letošním roce klesl medián ceny těchto vozů na 230 803 Kč, tedy o 29,45 procent. Pro srovnání, střední hodnota všech automobilů bez ohledu na druh pohonu starých maximálně třinácti let byla loni v září 388 000 Kč a letos v září stoupla o 3,1 % na 399 990 Kč.

Podle statistik Carvago táhnou ceny vozů na CNG dolu starší ojetiny. Medián ceny ojetin z let 2009 až 2016 byl loni v září 236 421 Kč, zatímco letos klesl na 198 557 Kč. Tyto ojetiny tedy zlevnily o šestnáct procent. Naopak ojetiny na CNG staré maximálně pět let meziročně podražily, když letos v září byl medián jejich ceny 389 000 Kč, zatímco loni ve stejném měsíci to bylo 377 382 Kč.

Pro představu, Škoda Octavia s pohonem na CNG z let 2017 až 2020 měla loni v září medián ceny 393 861 Kč, letos došlo k meziročnímu poklesu o 4,76 %. Dieselové a benzinové motorizace stejného modelu zaznamenaly meziroční pokles o 2,67 %, přičemž jejich aktuální medián ceny je 435 492 Kč.

Šance tu je, ale není moc na výběr 

Zdá se, že ojetiny s pohonem CNG nakonec zas až tak dramaticky nezlevnily, ale pořád představují určitou cestou, jak pořídit vůz z druhé ruky za příznivé peníze, protože jsou celkově levnější. Kromě statistiky Carvago to dokazují i jiní prodejci. Třeba aktuálně najdete v nabídce bazaru AAA Auto Škodu Octavii G-Tec z roku 2016 s nájezdem zhruba 163 tisíc za 190 000 Kč, zatímco Octavii 1.6 TDI stejného stáří a se stejným počtem najetých kilometrů koupíte u tohoto prodejce za 272 000 Kč. Jenže je tu jeden problém.

V případě vozů na CNG není příliš z čeho vybírat. Jak uvádí statistiky společnosti Carvago, v září bylo na českém trhu prodáno pouze 35 ojetých automobilů s pohonem na CNG a s první registrací od roku 2009 do roku 2016. Pro srovnání, minulý rok se v září prodalo 57 takovýchto automobilů. Octavia je přitom jediný model s tímto druhem pohonu, který se v našich končinách alespoň trochu prodává. Porovnávat prodeje jiných ojetých vozů schopných spalovat CNG je v podstatě nemožné, protože jejich prodeje jsou zanedbatelné.

Vozy na CNG se u nás nikdy příliš neprosadily. Jejich podíl se v nejlepších letech pohyboval kolem jednoho procenta a počet nově registrovaných vozů v posledních letech klesá. Jestliže v roce 2018 se u nás prodalo 2890 vozů na CNG (z toho 2345 mělo značku Škoda), v roce 2020 to bylo už jen 1292 aut a loni 850. V budoucnu se s tímto druhem pohonu už nepočítá. Třeba koncern VW před dvěma lety oznámil konec vývoje motorů na CNG.

Paradoxem je, že například u Škody Octavie G-Tec (nebo Seatu Leon) jsou dnes starší ojetiny s pohonem na CNG lepší volbou. Plynová Octavia prošla v roce 2018 modernizací, která vyměnila motor 1.4 TSI za 1.5 TSI, zvětšila dojezd na CNG, ale současně přinesla benzinovou nádrž zmenšenou na symbolických 11,8 l. Starší verze mají klasickou padesátilitrovou nádrž na benzin a dají se tak i dnes používat celkem bez problémů.

Vstoupit do diskuse (16 názorů)
  • Našli jste v článku chybu?