Do boje s bruselským obrem kolodějem se vydávají nové generace Hondy CR-V
i Toyoty RAV4 s hybridním benzino-elektrickým pohonem, který je dovede
vysvobodit ze zlé dieselové klatby a vykouzlit podobně pohádkově nízkou
spotřebu. I bez děda vševěda na to Japonci, zdá se, kápli. Šli na to lépe u Hondy,
nebo u Toyoty?
S černou pistolí se již Honda CR-V ani Toyota RAV4 nekamarádí. Japonské značky u nich vsadily na hybridní benzino-elektrický pohon, kterému výborně hraje do karet normované měření spotřeby a emisí.
Oba konkurenty spojuje atmosférický zážehový čtyřválec (v případě Hondy o objemu dvou litrů, u Toyoty o půl litru větší), elektromotor i možnost mít kromě verze s pohonem pouze předních kol alternativně také čtyřkolku. Ve srovnání s diesely oba benzinové hybridy poskytují mnohem tišší svezení. Mnohdy jsou dokonce tak tiché, že je chodci zaregistrují až na poslední chvíli. A to nejen kvůli čistě elektrickému režimu, který ale vystačí tak na jeden až dva kilometry jízdy.
Přední kola Hondy oproti Toyotě i při středním zatížení stále pohání elektromotor, zatímco spalovací motor dobíjí akumulátor. Při rychlejší jízdě již i u něj přebírá hlavní roli spalovací agregát. Přechody mezi jednotlivými režimy CR-V tak prakticky nepostřehnete, vše probíhá v klidu bez rušivých elementů. Negativa hybridu byla u Hondy i díky pevnému redukčnímu převodu potlačena. Jeho jízdní projev je kultivovanější a reakce na přidání plynu hbitější než u Toyoty, jejíž léty prověřený systém je sice příkladně efektivní, výraznější akustický projev pohonného ústrojí vytváří hlučnější kulisu, jízda navíc není tak plynulá a vnímáte i větší odpory kvůli rekuperaci. Tu má samozřejmě i CR-V, ale u něj si ji můžete regulovat pádly pod volantem.
Výhodou RAV4 je vyšší výkon i točivý moment pohonné soustavy, který se projevuje ve vyšších rychlostech. Přeci jen o půl litru větší zdvihový objem zážehového čtyřválce a větší síla v nižších otáčkách jsou znát. Část této výhody Toyoty ale eliminuje její převodovka, v níž se část těch kW a Nm ztrácí. Ač má tedy Toyota papírově lepší zrychlení, vzhledem k lepší plynulosti jízdy ale subjektivně působí CR-V dynamičtěji.
Hybridy jako plnohodnotná konkurence pro diesely? V obou případech musíme říci, že ano, byť zde platí, že jejich spotřeba je více závislá na podmínkách a stylu jízdy. Zejména hodně ležérně nastavený systém pohonu Toyoty řidiče jaksi nepřímo nutí k umírněnému jízdnímu stylu. Oproti planetové převodovce svého rivala má Honda hladší přímý převod točivého momentu. V RAV4 není jízda pocitově zdaleka tak plynulá, více je cítit elektromotor a hybridní systém je hlučnější a na rozdíl od Hondy ho tak stále registrujete a vnímáte i větší odpory. Méně citlivá práce s plynovým pedálem navíc pošle motor do otáček, ale bez výraznějšího nárůstu dynamiky. Po městě i při klidné okreskové jízdě lze s oběma modely bez problémů jezdit okolo 5,5 l/100 km a v kombinaci o litr více, po dálnici pak o další navrch, přičemž Honda je tu a tam o deci či dvě lepší.
Zatímco designově uhlazenější Honda působí až na pár detailů i v nové generaci stále hodně povědomě, u Toyoty se rozhodli k radikálnímu řezu. RAV4 tak působí progresivněji a sportovněji. Zásluhou hranatých tvarů z některých úhlů navíc i jako širší auto. Pohled do tabulek však nasvědčuje, že oba konkurenti jsou na milimetr stejně dlouzí a širocí (náhoda, nebo průmyslová špionáž?), jen Honda je o 4 mm vyšší a Toyota má zase o 2,8 mm delší rozvor.
Oba modely nabízejí velmi prostorné interiéry. V podélném směru má mírnou převahu CR-V, jehož zadní dveře se otevírají téměř do pravého úhlu a mnohem větší je i vstupní otvor. Nastupování i instalace dětské sedačky jsou tak snazší. Místa v RAV4 pro kolena dospělých je sice méně, ale stále více než dostatečně, navíc sedáky zadních sedadel lépe podpírají stehna dospělých.
Oč méně místa nabízí Toyota pro kolena zadních pasažérů, o to má delší zavazadelník. I díky prostoru pod dvoudílnou, snadno vyjímatelnou podlahou, která ale bohužel není dostatečně dobře zafixována a při prázdném zavazadelníku se tu a tam uvolní, má tabulkově 83 l navíc. Po sklopení opěradel zadních sedadel se ale kapacita vyrovná. Honda pro změnu kontruje vyšším užitečným zatížením, RAV4 zase potěší výše výklopným zadním víkem a možností si připlatit rezervní kolo.
Za volantem Toyoty se cítíte více jako v kokpitu běžného auta, v CR-V spíše jako v typickém SUV. Honda má uvnitř hodnotnější materiály, některé detaily v kabině RAV4 oproti tomu působí laciněji, a to ať již se jedná o gumové otočné ovladače audia a navigace, či dosti uměle působící čalounění palubní desky.
CR-V má přehlednější přístrojový štít, ale zato se hůře zorientováváte v tom středovém a snazší orientaci hatí i zmatek v tlačítkách na volantu. Ani Toyota není v tom směru ideální, ale je na tom přeci jen lépe.
Jízdně působí Toyota RAV4 sportovnějším dojmem a při rychlé změně směru se méně naklání. Honda je zase komfortnější, posádku více hýčká při přejezdu nerovností a má i lépe naladěnou stabilizaci.
Pohled do ceníků přitom napovídá, že Hondu pořídíte levněji nejen v základním provedení (o 95 000 Kč), ale ve všech stupních výbavy, a to i v testovaných (150 000 Kč). A tento fakt celkové vítězství CR-V v tomto srovnávacím testu jen stvrzuje.
Honda CR-V Hybrid vs. Toyota RAV4 Hybrid: Verdikt
CR-V boduje svou lepší celkovou sladěností, díky níž působí jako o půl třídy výše postavené auto. Nabízí více komfortu i místa pro posádku, hodnotnější interiér a velmi kultivovaný hybridní systém, který výborně maskuje svou koncepci. RAV4 ocení ti, kdo hledají sportovnější pocit za volantem a oželí méně komfortu a také o trochu méně místa pro zadní pasažéry a nebude jim vadit vyšší cena. Ale také trochu hlučnější hybridní pohon s většími jízdními odpory a hůře naladěné ESP.
Foto: Martin Mičánek
Honda CR-V 2.0 Hybrid 2WD Elegance | Toyota RAV4 Hybrid 2.5 2WD Selection | |
---|---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | ||
Typ | Řadový čtyřválec | Řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1993 cm3 | 2487 cm3 |
Největší výkon | 107 kW (145 k) při 6200/min |
131 kW (176 k) při 5700/min |
Točivý moment | 175 Nm při 4000/min |
221 Nm při 3600/min |
Výkon/Točivý moment elektromotoru | 135 kW (184 k)/315 Nm | 80 kW (120 k)/208 Nm |
Systémový výkon | 135 kW (184 k) | 160 kW (218 k) |
Přenos síly | pohon předních kol, redukční převod |
pohon předních kol, e-CVT |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | ||
Délka/šířka/výška | 4600 × 1855 × 1689 mm | 4600 × 1855 × 1685 mm |
Rozvor | 2662 mm | 2690 mm |
Provozní / užitečná hmotnost | 1743/607 kg | 1665/540 kg |
Nádrž | 57 l | 55 l |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | ||
Nejvyšší rychlost | 180 km/h | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h | 9,2 s | 8,4 s |
Spotřeba kombinovaná | 5,5 l/100 km | 9,0 l/100 km |