To, že automobilky berou čínský trh útokem, není nic nového. Zajímavé ale je, že i v době unifikovaných výrobních procesů se stále s produkcí v Číně veze jakési stigma minulé doby, tedy že věci z Číny jsou sice levné, ale značně nekvalitní. To, že Ford rozšiřuje výrobu modelu Mondeo také do Číny, není krok překvapivý. Musí uspokojovat nenasytný místní trh.
Překvapivé je, že automobilka zároveň musela začít ujišťovat, že auta vyráběná v Číně nebude vozit do Evropy a USA. Ono by se asi nic nedělo, kdy jen Ford řekl, že začíná Mondeo montovat také v Číně, jenže spolu s tím přišla zpráva, že výroba modelu bude v roce 2020 ukončena ve španělské Valencii (vozy pro EU) a také v Mexiku, kde se vyrábí totožný model Fusion pro severoamerický trh.
Doporučujeme: Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Ford závod ve Valencii modernizuje a slibuje, že brzy představí své plány s modelem Mondeo na další roky. Ale i kdyby se nová Mondea vozila do světa jen z Číny, je otázka, jak moc by to bylo na kvalitě znát. Moderní výrobní procesy jsou natolik automatizované a podíl ruční práce tak nízký, že je otázkou, zda by vůbec bylo při dodržení kvalitativních standardů výstupní kontroly poznat, kde se moderní auto montuje.
Je tedy otázkou, proč se s vozy vyráběnými v Číně nese image nízké kvality. Například moderní prémiová Volva se budou také vyrábět v Číně a nikdo s tím evidentně problém nemá. Jaký je vlastně rozdíl mezi dělníkem montáže ve Španělsku, Polsku, Německu či Číně? Každý má dvě ruce, nějakou motivaci a nad sebou docela rigidní proces řízení kvality. Třeba model Focus bude na severoamerický trh místo Mexika dovážen z Číny, čímž automobilka plánuje ušetřit ročně půl miliardy dolarů. A přestane se kvůli tomu prodávat?Pochybujeme.