Pasivní ochrana posádky vozu při nárazu je zřejmě tou nejdůležitější oblastí vývoje, na kterou se automobilky při návrhu nových modelů soustředí. Za posledních dvacet let vývoj v této oblasti neuvěřitelně pokročil. Už jen pohled do statistik ukáže, že posádky nových aut mají při nehodách výrazně vyšší šanci na přežití než lidé ve starších autech s horšími výsledky pasivní bezpečnosti.
Možná si říkáte, že už není kam pokračovat, že už máme všechno. Airbagy se nafukují podle síly nárazu a jeho směru, máme předpínače pásů, protikolizní systémy a spoustu dalších pomůcek, které mohou znamenat rozdíl mezi modřinou a smrtelným zraněním. Ovšem jak se mění auta, mění se i lidé.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?
Právě na různorodé typy postav se má zaměřit nová generace testovacích figurín, která by se měla brzy dostat do výbavy nejen testovacích center automobilek, ale také respektovaných nezávislých organizací, jako je třeba Euro NCAP. Nové figuríny mají lépe simulovat postavy různého stáří, výšky a především tělesné hmotnosti. Ano, nové testovací figuríny budou staré a také obézní.
Koncept takových figurín představila americká společnost Humanetics. Zásadním rozdílem proti stávajícím figurínám je i „chování“ vnitřních orgánů, které podle výrobce mnohem přesněji odráží skutečnost, co se vlastně s lidským tělem děje při nárazu.
Společnost Humanetics využívá v hojné míře 3D tisk pro výrobu dílů figurín. Jako příklad uvádí lidská žebra a kosti. Přesný technologický postup společnost tají jako ochranu svého know-how, ale tvrdí, že například dokáže simulovat pevnost a pružnost lidských kostí v závislosti na věku. Současné testovací figuríny používají převážně kovové výztuhy se spoustou čidel, ze kterých se pak jen vypočítává předpokládaný výsledek.
Doporučujeme: Video 20 let vývoje bezpečnosti v jedné minutě. Nárazové testy Euro NCAP slaví výročí
Výzkum, statistiky a testy ukazují, že obézní řidič má až o 78 % vyšší pravděpodobnost úmrtí při dopravní nehodě než „normální“ člověk. Na druhou stranu se také ukazuje, že obézní řidiči trpí méně často na zranění vnitřních orgánů (tukový polštář kolem břicha totiž tlumí náraz), zatímco mnohem častěji na zranění dolních končetin (končetiny obalené tukem jsou těžké a klouby a šlachy je při nárazu „neunesou“). U starších cestujících zase mnohem častěji dochází k vážným zraněním hrudníku a krku.
Nová generace testovacích figurín má především pomoci uzpůsobit design pasivních bezpečnostních systémů a interiérů aut. Nikdy není možné navrhnout auto tak, aby vyhovovalo všem postavám. Nové figuríny tak mají pomoci najít bezpečnostní kompromis, který bude vyhovovat všem postavám.