Rok 2020 je důležitým milníkem v tvrdém boji Evropské unie proti emisím automobilům. Už letos musí automobilky dosáhnout v průměru na 95 gramů CO2 na ujetý kilometr, jinak jim hrozí velmi vysoké pokuty. Ani jeden z velkých výrobců zatím limit neplní a tak se může stát, že do konce letošního roku se to některým nepovede, což bude mít zásadní dopad. Někteří by dokonce mohli zaplatit víc, než jaký je jejich zisk. Vyplývá to z analýzy České spořitelny.
„Evropská unie může pokutovat výrobce za každý gram CO2 nad limit 95 gramů. Zaplatí 95 eur za gram u každého prodaného auta. Pokud bychom počítali s vozovým portfoliem jaké bylo v roce 2018 a i se stejnými zisky, zaplatila by například Škoda na pokutách 110 procent svého zisku, Hyundai 117 procent,“ říká jeden z autorů studie Radek Novák s tím, že jde o hrubý výpočet, do kterého nejsou zahrnuty úlevy za ekologické inovace, hmotnost vozidla a další výhody. Jde vlastně o nejčernější možný scénář.
Pokud by se výrobci aut rozhodli, že pokuty za nadlimitní emise vykryjí zdražením svých aut, pak by v průměru cena nového vozu stoupla o 70 545 korun, vypočítává studie. Nejméně by zdražovala Toyota, která má v nabídce řadu hybridních aut. Stačilo by, aby její vozy byly o 17 766 korun dražší. Škoda by byla pod průměrem se zdražením o 55 699 korun, Hyundai by zdražil o 70 238 korun a největší nárůst ceny by zřejmě čekal Jaguar Land Rover (až 145 874 Kč navíc) a Porsche, jehož vozy by musely stát o 208 211 korun víc než nyní.
Případná pokuta by ale paradoxně na výrobce luxusních vozů nedopadla tolik jako na dostupnější spotřební značky. „Audi, BMW, Daimler i Porsche mají díky vysokým maržím vyšší zisk, než by byla případná pokuta. Naopak značky jako Opel, Seat i Kia by byly v minusu,“ vysvětluje Novák. Aktuálně jsou podle něj nejblíž splnění emisního limitu Toyota se 102,4 gramy CO2, koncern PSA se 108,6 gramy a Renault, který vykazuje 112,6 gramů.
Raději elektrifikovat než zdražovat
Pro výrobce aut je ale podle Radka Nováka lepší hledat jiné cesty, jak se pokutám vyhnout. Zdražení by totiž mohlo odradit zákazníky. Místo toho posílají na trh nová „elektrifikovaná“ auta, tedy hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. Nárůst prodeje takových vozů v Evropě, potažmo v Česku, by ale podle analýzy musel být poměrně velký.
„Za letošní rok by se jen v Česku muselo zaregistrovat 6 310 nových hybridů a elektromobilů. To by dělalo zhruba 2,5 procenta nových aut. V roce 2025 by to muselo být už 55 711 takových vozů, tedy 21 procent z celkového trhu. Pro letošek je podle mého názoru taková hodnota reálná, dosáhnout na daná čísla během dalších pěti let už ale bude poměrně těžké,“ míní Novák s tím, že v roce 2025 by zároveň už muselo být na českých silnicích v provozu přes 160 tisíc elektromobilů a hybridů.
Následující tabulka podle analýzy ukazuje, kolik elektromobilů a hybridů by muselo v Česku jezdit, aby se plnily emisní cíle EU.
Rok | Nově registrované el. vozy | Podíl na trhu | Počet el. vozů celkem | Podíl el. vozů na vozovém parku |
---|---|---|---|---|
2020 | 6 310 | 2,5 % | 9 510 | 0,2 % |
2025 | 55 711 | 21 % | 163 896 | 2,6 % |
2030 | 111 529 | 40 % | 585 898 | 8,8 % |
2035 | 190 479 | 65 % | 1 377 400 | 19,6 % |
2040 | 292 594 | 95 % | 2 602 120 | 35,3 % |
Analýza České spořitelny zároveň upozorňuje na fakt, že automobilky sice musí dosáhnout na průměr 95 gramů CO2 na kilometr, ale mají od Evropské unie k dispozici celou řadu úlev. „Zohledňuje se například hmotnost vozu. Hodnota 95 gramů tak platí pro auto vážící 1380 kilogramů. Těžší může mít emise vyšší. Každá automobilka tak bude mít ve skutečnosti vlastní cíl podle toho, jako těžké vozy vyrábí,“ upřesňuje analytik s tím, že další výhodou budou úlevy za ekologické inovace na autech.
Elektromobil jako dvě auta
EU letos navíc výrobci započítá každé auto s výfukovými emisemi pod 50 gramů CO2 na kilometr jako dvě auta. Za rok to bude 1,66 auta a v roce 2022 pak 1,33 auta. „V roce 2023 dojde k přezkumu celého systému. Pokud se vyhodnotí pozitivně, měl by platit cíl 80,8 gramů CO2 pro rok 2025 a 59,4 gramů pro rok 2030,“ dodává Novák. Výrobci se přitom mohou sdružovat a vykazovat své emise Evropské unii společně. Koncern FCA se proto například už spojil s Teslou.
Zajímavé bude nakonec i sledovat, jak se podaří snížit emise v jednotlivých zemích Evropské unie. V roce 2018 bylo limitu 95 gramů nejblíže Nizozemí, které mělo průměr 105,5 gramů u všech nově prodaných aut. A neznamená, že by na tom byly chudé státy špatně. Nejhůř sice dopadlo Estonsko s 132,3 gramy, ale hned za ním jsou Lucembursko a Německo. Nejsilnější evropská ekonomika vykázala u nových aut 129,9 gramů. Česká republika je na desátém místě se 125,6 gramy.
Studie počítá i s tím, že nástup elektromobility bude mít dopad nejen na automobilky, ale i na dodavatelské společnosti. Aktuálně český automobilový průmysl zásobuje 870 dodavatelských firem, z nichž se asi pětina věnuje dílům pro spalovací motory a pro hnací ústrojí. Mají přitom společný obrat okolo čtvrt bilionu korun.
„Pokles může přijít, ale řada firem dodává i mimo automobilový sektor. Jejich portfolio je obvykle širší, navíc už dnes investují do vývoje součástek pro elektrická auta,“ vysvětluje Novák. Podle něj se dá předpokládat, že i v roce 2030 se budou auta se spalovacími motory podílet na prodejích alespoň 60 procenty.