Ačkoli lze považovat evropské silnice za ty nejbezpečnější na světě (aspoň podle dopravního výkonu ve vztahu k počtu obětí dopravních nehod), Evropské komisi to nestačí. Vytyčila si za cíl snížit počet obětí dopravních nehod pod 15 000 osob ročně do roku 2020.
Doporučujeme: Nejbezpečnější auta letošního roku podle Euro NCAP — Prius, Ioniq a Tiguan
V roce 2009 měly dopravní nehody v Evropě více než 36 000 obětí, v roce 1990 to bylo 76 650 obětí. V roce 2015 si dopravní nehody připsaly 26 120 obětí. Klesající počet je dán především vyšší pasivní i aktivní bezpečností nových vozů. Rozhodně to není větší represí, větším počtem radarů nebo dopravním zklidňováním. Přesto není Evropská komise spokojená s tempem poklesu. A protože se ještě EU nepodařilo lidem zakázat samovolné umírání, rozhodla se komise znovu vrhnout na osobní auta.
V EU nyní zkoumají 19 nových technologických vymožeností, které mají snížit počet obětí dopravních nehod. Jde především o systémy aktivní bezpečnosti, tedy takové, které mají nehodám předcházet. Mezi zvažované povinné prvky výbavy nových aut patří sledování mrtvého úhlu v zrcátkách, systém pro udržení auta v jízdním pruhu, protikolizní systém nebo třeba intenzivně blikající zadní brzdová a varovná světla při nouzovém brzdění.
Doporučujeme: Budou spolu auta „mluvit“? V USA chtějí zavést povinný odpovídač jako v letadlech
Tyto prvky se v autech objevují už nyní. Mnohdy jde o ale příplatkovou výbavu. Případně si tím automobilky zlepšují hodnocení dle Euro NCAP.
Evropská komise chce také povinné monitorování únavy řidiče, hlídání odstupu od ostatních aut a systém sledování bdělosti.
Komisi se také nelíbí rostoucí obliba vozů kategorie SUV, na která se chce speciálně zaměřit. SUV mají podle EK vysoko umístěné těžiště, jsou příliš rozměrná a těžká a mají moc velké, pro chodce agresivní kapoty a přídě.
Prozatím nepadlo žádné rozhodnutí ohledně nových povinných prvků výbavy. Jediné, o čem se už ví déle, je povinný systém E-Call, který v případě nehody určí polohu vozidla a přivolá záchranku. Tento systém bude povinný od roku 2018. Otázka je, jestli všemožné asistenty nepovedou spíše k opaku, tudíž že se na ně řidič bude spoléhat a přestane se věnovat řízení úplně. Jako by nestačily všechny ty smartphony...