Německo letos v červnu už potřetí zvedlo výši dotací na nákup ekologických vozů, aby zvýšilo zájem svých obyvatel o elektromobily nebo plug-in hybridy. Nově nabízí výhodu 9000 eur, tedy asi 240 tisíc korun při nákupu elektrického vozu do 40 tisíc eur (1 067 000 Kč). Při pořízení dražšího vozu ale přidá jen o něco nižší částku – 7 500 eur, což je v přepočtu rovných 200 tisíc korun. Na své si tak přijdou i příznivci Tesly.
Právě ta si před časem stěžovala, že jsou podmínky pro získání dotace zaměřeny proti ní a zvýhodňují evropské modely. Před změnou totiž stát podporoval jen vozy do částky 60 tisíc eur, tedy asi 1,6 milionu korun, kam se auta jako Tesla Model S nebo Model X nedostala. Smůlu ale měli i zájemci o Audi e-tron, Jaguar I-Pace i Mercedes EQC. Také proto byly loňské prodeje posledního zmíněného vozu v Německu tristní.
Aktuální velké zvýhodnění pro dostupnější auta do zásuvky srazilo v Německu jejich cenu na minimum. Například Renault Zoe vyjde po dotaci na 12 348 eur, což je v přepočtu 329 444 korun. Na českém trhu tento model stojí 835 tisíc. Elektromobily Kia, které se u nás nabízejí za 1,1 milionu, pak stojí okolo 660 tisíc. Více ukazuje následující tabulka:
Porovnání cen elektromobilů po dotaci na německém trhu a v Česku
Model | Cena v Německu | Cena v ČR |
---|---|---|
BMW i3 | 774 173 Kč | 1 049 100 Kč |
Hyundai Ioniq Electric | 679 246 Kč | 899 990 Kč |
Hyundai Kona Electric (100 kW) | 666 226 Kč | 849 990 Kč |
Kia e-Soul (100 kW) | 643 868 Kč | 1 099 980 Kč |
Kia e-Niro (100 kW) | 677 672 Kč | 1 099 980 Kč |
Opel Corsa-e | 537 495 Kč | 799 990 Kč |
Peugeot e-208 | 551 796 Kč | 820 000 Kč |
Renault Zoe | 329 444 Kč | 835 000 Kč |
Takové zvýhodnění hraje do karet i za poslední dobu nejdůležitějšímu modelu automobilky Volkswagen. Její elektrický hatchback ID.3, který se zatím potýká se zahájením dodávek, by měl v běžné verzi vyjít na částku okolo 30 tisíc eur, po zvýhodnění tedy 21 tisíc, což je 560 tisíc korun. To je méně, než za co se prodává nový Volkswagen Golf s benzinovým motorem 1.5 TSI i naftovým 2.0 TDI.
Peníze i na ojetinu
Nové elektromobily nejsou jedinými příjemci dotace. Je možné si pořídit také ojetý vůz do zásuvky. V takovém případě má příspěvek hodnotu 133 400 Kč. Výhodu lze navíc použít i na nákup plug-in hybridního auta. Na nové do částky 40 tisíc eur to dělá v přepočtu 180 tisíc korun, na dražší pak 150 tisíc. Lze si koupit i ojetý plug-in hybrid, na něj stát nabízí zhruba 100 tisíc korun.
Tak štědré dotace si Německo může dovolit i proto, že stát platí jen jejich polovinu. Druhá jde přímo od automobilek. Kromě těchto peněz se do podpory elektromobility pustily i jednotlivé spolkové země nebo města. Ty nabízejí někdy i dalších 40 tisíc korun zvýhodnění. V řadě větších měst je pak pro ekologická auta připraveno parkování zdarma nebo využití pruhu pro autobusy.
Mimochodem, peníze se nenabízejí jen na nákup automobilů. Německá státní banka KfW-Bank podporuje pořízení domácích nabíječek, uhradí až třetinu jejich ceny. Jednotlivé spolkové země pak dají na tu samou věc až 80 tisíc korun a do hry se zapojily i dodavatelé elektřiny, kteří nabízejí téměř 11 tisíc korun. V řadě případů je takto možné vyřešit nákup domácí nabíječky prakticky zdarma.