Jednou z nejzajímavějších novinek letošního veletrhu užitkových aut v Hannoveru je bezesporu koncept I.D. Buzz Cargo automobilky Volkswagen. Je to vůbec poprvé, co divize užitkových automobilů německého koncernu představila studii vycházející z platformy MEB. Navíc nejde o žádný futuristický nesmysl. Automobilka rovnou oznámila, že sériové provedení elektrického Transporteru dorazí na trh v roce 2021. O rok dříve než osobní varianta vycházející z konceptu I.D. Buzz.
Je to docela logické. Právě rozvážková dodávka do města s elektrickým pohonem má větší smysl než elektrická náhrada za Multivan, který si zákazníci kupují kromě jiného kvůli tomu, že je to velké auto vhodné na dlouhé cesty. Volkswagen s využitím elektrického Transporteru pro rozvážení zboží na kratší vzdálenosti přímo počítá, takže slibuje různé varianty lithium-iontových akumulátorů. Základní a cenově nejdostupnější provedení bude mít kapacitu 48 kWh, vrcholná verze naopak 111 kWh. Dojezd se bude dle WLTP pohybovat v rozmezí 330-500 km. Až 15 km dojezdu přidá solární panel umístěný na střeše. Naložit do I.D. Buzz Cargo můžete až 800 kg těžký náklad.
Stejně jako akumulátory si budou moci zájemci vybrat i další vlastnosti elektrického pohonu. Koncept vystavený v Hannoveru používá 150kW elektromotor u zadní nápravy, ale počítá se i s instalací druhého elektromotoru dopředu. Stejně tak Volkswagen slibuje možnost pořídit řízení zadní nápravy. To se bude hodit právě ve městě. Pak se I.D. Buzz Cargo otočí na méně než deseti metrech, přestože jde o vůz dlouhý 5048 mm s rozvorem náprav 3300 mm. Na šířku měří 1976 mm a vysoký je 1963 mm.
I.D. Buzz Cargo zastane roli řidiče i skladníka
Řidičům rozvážkových dodávek budoucnosti ulehčí práci také autonomní řízení. Po jeho aktivaci se volant zasune do palubní desky a sedadlo řidiče se natočí o 15° směrem do středu vozu, aby bylo možné lépe obsluhovat tablet umístěný uprostřed na sklopeném středovém opěradle. Přes něj lze vyřizovat různé objednávky. Jinak je interiér minimalistický. Co nezobrazuje tento tablet, to zobrazuje head-up displej. Některé věci se mají ovládat přes dotykové plochy volantu.
Další zajímavou záležitostí je uspořádání nákladového prostoru. Ve spolupráci s německou společností Sortimo vznikl malý pojízdný sklad schopný monitorovat každou přihrádku, takže systém přesně ví, co automobil veze a co chybí. Šikovná je funkce Pick-by-Light, kdy se rozsvítí přihrádka obsahující to, co hledáte. Zároveň vás systém při odjezdu do práce může upozornit na skutečnost, že v přihrádce chybí něco, co budete potřebovat. Řemeslníky potěší možnost zapojit elektrická zařízení do tří 230V zásuvek.
Design známe
Vzhled nepřekvapí, protože vychází z osobního provedení představeného minulý rok v Detroitu. Provedení Cargo se liší zmíněným prodlouženým zadním převisem (+106 mm), křídlovými dveřmi vzadu, samozřejmě absencí bočních oken a menšími disky. Namísto velikosti 22" designéři použili kola o velikosti „pouze“ 20 palců.
Popravdě jde o docela pěkné auto. Volkswagenu se podařilo vhodně zkombinovat moderní vzhled a prvky ze slavného Transporteru T1. Taková dodávka by se mohla zákazníkům líbit. Samozřejmě nechybí další moderní funkce typu otevírání dveří za pomoci senzoru a „klíče“ v mobilním telefonu nebo kamer místo zpětných zrcátek. Tisková zpráva sice slibuje promítání jejich obrazů na malé obrazovky, koncept ale nic takového neměl. Jak nám vysvětlil člověk od VW, obraz z bočních kamer se promítá do vnitřního zpětného zrcátka.
I.D. Buzz Cargo není a ani nebude první elektrickou dodávkou značky Volkswagen. Na trh totiž míří elektrický Crafter. Sériová verze Buzz Cargo se zařadí právě pod eCrafter. V Hannoveru pak byl představen také eCrafter HyMotion vybavený palivovými články. Taková dodávka by mohla využívat elektrický pohon i na opravdu dlouhých trasách.