Nabídka elektrických SUV prémiových značek se začíná rozrůstat. Když vynecháme Teslu Model X, která je v této oblasti průkopníkem, k již vyráběnému a prodávanému Jaguaru I-Pace a Audi e-tron se nyní přidává i Mercedes-Benz EQC. Brzy dorazí také BMW iX3. A to nebude všechno, protože elektrické SUV chystají prakticky všechny významnější značky z různých oblastí trhu.
Mercedes-Benz EQC byl postupně poodhalován několika upoutávkami a nyní se oficiálně představil ve Stockholmu. Není to první elektrický Mercedes, ale je to první Mercedes samostatné podznačky EQ, která bude mít vývoj a výrobu nové generace elektromobilů na starosti. Během následujících sedmi let chce značka představit až 9 dalších elektrických aut.
Doporučujeme: Test Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Stále na špici
Základem elektrického SUV Mercedesu je modifikovaná platforma modelu GLC. Ta byla uzpůsobena k zástavbě vlastního akumulátoru vyvinutého a vyrobeného ve spolupráci s německou společností Deutsche Accumotive, která také patří do koncernu Daimler. Akumulátor váží 650 kg a má kapacitu 80 kWh. Později přijdou i další verze. Očekává se levnější provedení s kapacitou 60 kWh, ale také větší s kapacitou 95 až 110 kWh.
Platforma nese dva poměrně kompaktní elektromotory, každý na jedné nápravě. Auto je tak standardně vybaveno pohonem všech kol. Prozatím se bude prodávat jediná verze s obchodním označením Mercedes-Benz EQC 400 4Matic.
Oba elektromotory mají celkový výkon 300 kW (408 koní) a točivý moment 765 Nm. Tohle 4,8 metru dlouhé SUV s rozvorem 2873 mm váží 2425 kg a na 100 km/h akceleruje za docela slušných 5,1 s. Nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h. Důležitým údajem bude dojezd a nabíjení. Mercedes uvádí spotřebu 22,2 kWh na 100 km (což je poměrně uvěřitelný údaj při opatrné jízdě), ale dojezd až 450 km. Nicméně přepočet z kapacity akumulátoru naznačuje dojezd nejvýše 360 km. S emisemi 0 g/km CO2 to tak horké nebude, zejména když se průměrně 65 % elektrické energie vyrábí spalováním fosilních paliv. Nulové emise v místě provozu ale tomuto Mercedesu samozřejmě nikdo upřít nemůže.
Mercedes dále uvádí, že lze využít různé systémy nabíjení. Nechybí palubní nabíječka s výkonem 7,4 kW, připojitelná do standardní zásuvky. Akumulátor lze nabít také pomocí rychlonabíječky o výkonu až 110 kW. Ta ho z 10 na 80 % kapacity nabije za asi 40 minut. Samozřejmostí je účinná rekuperace, jejíž intenzitu si řidič může upravit pádly pod volantem podobně jako při podřazování u převodovky. Podobnou funkci má třeba Hyundai Ioniq a funguje to přeci jen intuitivněji než ovládání pomocí jediného pedálu, na které si člověk musí dlouho zvykat.
Doporučujeme: Elektrický srovnávací test – Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
Myslelo se samozřejmě i na praktičnost a bezpečnost. Kufr pojme v základním uspořádání 500 litrů nákladu a můžete si přikoupit i tažné zařízení. Elektrický Mercedes pak utáhne 1800 kg těžký brzděný přívěs. Samozřejmostí je rozsáhlá bezpečnostní a asistenční výbava, jak je u Mercedesů dnes obvyklé. Nechybí tedy adaptivní tempomat se schopností rozpoznat blížící se kolonu. V ní pak spolu se systémem částečně autonomní jízdy vytvoří spolu s ostatními auty uličku pro záchranáře.
Ceny ještě Mercedes nezveřejnil, ani datum uvedení do prodeje. Výroba se rozjede na začátku roku 2019 a bude probíhat v německých Brémách, pro čínský trh pak budou vznikat vozy v automobilce Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC). Nyní se sériová výroba připravuje a automobilka ještě provádí finální testy předsériových aut.