Fiat Tipo patří mezi nejlevnější auta na evropském trhu. Například v Česku se prodává od 299 900 korun. V některých zemích Evropské unie má ale problém – jeho základní benzinový čtyřválec 1.4 spotřebuje v průměru 6,4 litru benzinu na 100 km, což se rovná 147 gramům CO₂ na ujetý kilometr. Třeba ve Francii teď jeho novopečený majitel musí zaplatit 1 901 eur navíc, v přepočtu téměř 48 tisíc korun. Jde o emisní daň, o které francouzský president Emmanuel Macron prohlašuje, že je zaměřena na SUV.
Sazba za vyprodukované CO₂, která vstoupila ve Francii v platnost od 1. ledna letošního roku, má donutit zájemce o vozy kategorie SUV, aby od nákupu opustili a pořídili si raději menší auto. SUV jsou totiž terčem kritiky, protože podle jejich odpůrců zabírají zbytečně moc místa a mají velkou spotřebu. Přitom jde o oblíbený segment, který ve Francii tvoří třetinu trhu. Paradoxní je, že do pasti emisní daně se chytí i vozy, které vůbec SUV nejsou. Upozornil na to server Aktuálně.cz.
Nyní francouzská vláda daní v sedmi sazbách od 120 po 185 gramů CO₂ a výše, přičemž nejvyšší daň je rovných 20 tisíc euro, tedy zhruba 502 800 korun. Takto vysoké emise samozřejmě velká SUV mají, ale i do této nejvyšší kategorie se dostane například Opel Insignia Sports Tourer s motorem 2.0 CDTi a pohonem všech kol. Pokud by taková daň platila v Česku, tak by jeho novopečený majitel místo ceníkových 1 014 990 korun zaplatil 1 517 790 korun.
Nižší sazby pak dopadají i na zcela obyčejná auta. Například Kia Ceed s motorem 1.0 T-GDI se daní v přepočtu 6 536 korunami, Dacia Dokker 1.3 TCE dokonce 20 565 korunami. Velmi špatně je na tom rodinný Fiat 500L s motorem 1.4. Protože produkuje 164 gramů CO₂ na kilometr, musí si za něj lidé ve Francii připlatit 169 tisíc korun. To z něj dělá prakticky neprodejný model. Více už tabulka s přehledem francouzských sazeb.
Emise | Odpovídající model | Daň (v přepočtu) |
---|---|---|
Pod 110 CO₂ | Škoda Fabia 1.0 TSI | 0 Kč |
120 CO₂ | Kia Ceed 1.0 T-GDI | 6 536 Kč |
130 CO₂ | Dacia Dokker 1.3 TCE | 20 565 Kč |
140 CO₂ | Kia Venga 1.6 CVVT | 47 791 Kč |
150 CO₂ | Fiat Tipo Hatchback 1.4 T-Jet | 95 130 Kč |
160 CO₂ | Fiat 500L | 169 041 Kč |
172 CO₂ . | Volvo S90 T6 | 301 982 Kč |
185+ CO₂ | Opel Insignia ST 2.0 CDTi (154 kW) 4x4 | 502 800 Kč |
Emise, podle kterých francouzská vláda hodnotí daňovou kategorii auta, jsou ještě podle staršího systému měření NDEC. Během první poloviny letošního roku, zhruba mezi březnem do červnem, vejde v platnost ještě nová metoda, která už měří emise podle novějšího cyklu WLTP. Tomu odpovídá posun, ale i zvýšení platby v některých kategoriích. Jak bude nově sytém ve Francii vypadat, ukazuje další tabulka.
Emise | Daň (v přepočtu) |
---|---|
Pod 138 CO₂ | 0 Kč |
145 CO₂ | 5 278 Kč |
160 CO₂ | 24 713 Kč |
170 CO₂ | 55 434 Kč |
180 CO₂ | 108 687 Kč |
190 CO₂ | 187 595 Kč |
200 CO₂ | 301 982 Kč |
213+ CO₂ | 502 800 Kč |
To není vše. Francouzi zaplatí za nové auto ještě další peníze navíc, tentokrát ale záleží na tom, v jaké části země se nacházejí. Při registraci vozidla se platí za takzvané Cheval Fiscal (daňové koně), které se vypočítávají poměrně složitou rovnicí. Výsledkem je ale to, že například auto o výkonu 75 koní s emisemi 127 gramů CO₂ na kilometrů má čtyři „daňové koně“. V centrálním regionu Île-de-France tak majitel zaplatí 184 euro za registraci (4 626 Kč), v Provence dokonce 204 euro (5 129 Kč). Z pořízení nového auta se tak stává luxus.
Francie ale není zdaleka jedinou zemí Evropské unie, kde majitele aut zaplatí po jejich registraci ekologickou daň. Velmi přísné podmínky má i Rakousko, jež daní všechny vozy s emisemi nad 90 gramů CO₂ na ujetý kilometr. Této dani se říká Normverbrauchsabgabe, zkráceně NoVA. Výpočet je poměrně jednoduchý. Z gramů CO₂ daněného vozu se odečte hodnota 90 a výsledek se vydělí pěti. Vznikne číslo, které je pak procentem z částky za vůz bez DPH. Maximum je přitom 32, tedy 32 procent z ceny auta. To znamená, že například za Hyundai i20 s motorem 1.25 zaplatí majitel daň ve výši 7,8 procenta navíc, Škoda Superb 2.0 TSI vyjde dokonce o 10 procent dráž. Daň logicky nejvíc dopadá na drahá a žravá auta. Cenu Mercedesu-AMG G 63, který má 299 gramů emisí CO₂, zvedne v přepočtu o víc než milion korun.
Model | Emise CO₂ | Daň |
---|---|---|
Škoda Citigo 1.0 MPI | 97 g | 1,4 % |
Dacia Snadero 1.0 TCE | 113 g | 4,6 % |
Opel Astra 1.4 Turbo | 115 g | 5 % |
Hyundai i20 1.25 | 129 g | 7,8 % |
Škoda Superb 2.0 TSI | 140 g | 10 % |
Volvo XC90 B5 D AWD | 154 g | 12,8 % |
Audi S6 55 TDI | 164 g | 14,8 % |
160 CO₂Kia Sorento 2.2 CRDi AWD AT | 170 g | 16 % |
BMW M5 | 243 g | 30,6 % |
Mercedes-AMG G 63 | 299 g | 32 % |
Z dokumentu Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vyplývá, že alespoň nějaké zdanění emisí aut má v Evropě 17 států. Česká republika patří spolu s Bulharskem, Estonskem, Německem, Litvou, Lotyšskem, Lucemburskem, Polskem a Slovenskem k těm zemí, kde se zatím auta po nákupu za emise nedaní. Nyní bude zajímavé sledovat vývoj automobilového trhu ve Francii. Tamní vláda nezmínila, jak velký by podle ní měl být úbytek zájmu o vozy kategorie SUV.