Cyklostezku ani nižší rychlost radnice na Modřanské nechce. Magistrát se jí neptal

09.03.2020
1 nový názor
Autor: D-Fens
  • Radnice Prahy 4 nesouhlasí se snížením rychlosti ze 70 na 50 km/h na Modřanské ulici

  • Nechce ani pruhy pro cyklisty, protože v blízkosti vytížené komunikace vede cyklostezka

  • Magistrát ale o velkých komunikacích v Praze rozhoduje sám, radnice může podat jen námitky

Pražský magistrát má velké Praha pustí cyklisty na Modřanskou ulici. Stezka u Vltavy je podle ní nevyhovující">plány na zklidnění Modřanské ulice. Na jedné z důležitých dopravních tepen ve městě chce namalovat jeden vyhrazený pruh pro MHD, který nebude časově omezen. Tím by osobní doprava směrem do centra musela do jednoho pruhu. Zároveň plánuje na oba směry nasadit pruhy pro cyklisty, i když nedaleko vede souběžná cyklostezka A2. To vše bez vědomí radnice Prahy 4, která se o záměru dozvěděla zřejmě až z úřední desky města.

Magistrát trvá na pruzích pro cyklisty s tím, že současná cyklostezka je i přes svou velkou oblibu nevyhovující. „Její význam je rekreačně-dopravní, slouží především v letní sezoně a za denního světla, přičemž se na ní pohybují kromě cyklistů i chodci, běžci a bruslaři. V žádném úseku se nejedná o samostatnou cyklistickou infrastrukturu,“ řekla Praha pustí cyklisty na Modřanskou ulici. Stezka u Vltavy je podle ní nevyhovující">minulý týden Autobibli Andrea Davidová, specialistka silničního správního úřadu pražského magistrátu.

Cyklostezka může být jinde

Zástupci Prahy 4 mají ale na problém jiný názor. Na svém zasedání 26. února vydali usnesení, ve kterém stojí, že „zásadně nesouhlasí se zřizování cyklopruhů v komunikaci Modřanská, protože po celé délce vede souběžně kvalitní cyklostezka plně uzpůsobená cyklodopravě. Pokud by kapacita cyklostezky nepostačovala, požaduje MČ Praha 4 vést případnou další cyklodopravu komunikacemi Šífařská, V Náklích, Vltavanů a U Kempinku).“ To by bylo logické, protože jde o málo vytížené ulice, které vedou v klidné oblasti souběžně s Modřanskou hned za tramvajovou estakádou.

Praha pustí cyklisty na Modřanskou ulici. Stezka u Vltavy je podle ní nevyhovující
Přečtěte si také:

Praha pustí cyklisty na Modřanskou ulici. Stezka u Vltavy je podle ní nevyhovující

Jak blog D-Fens po zveřejnění magistrátního záměru na zavedení cyklopruhů upozornil, dostávali by se cyklisté jedou po Modřanské na mnoha místech do nebezpečných situací. Ke střetům by například mohlo dojít na nájezdu na Jižní spojku, kde by cyklostezka světly neregulovanou odbočku křižovala. Magistrát ale zřejmě přišel na možnost, jak zvýšit bezpečnost cyklistů – chce na Modřanské snížit rychlost z dnešních 70 na 50 km/h.

Ani to se ale Praze 4 nelíbí. „Rada městské části Praha 4 zásadně nesouhlasí se zrušením stanovené rychlosti 70 km/hod. v žádné části úseku komunikace Modřanská, kde je dnes tato rychlost stanovena, v případě nezbytnosti s výjimkou v úseku zavedení BUS pruhu,“ stojí v zápisu.

Změny navrhl člen sdružení Auto*Mat

Proč se na Modřanské ulici tolik řeší cyklopruhy? Důvod lze nalézt v samotném návrhu na změny, jeho kopie je dostupná například zde. Vznikl totiž na popud architekta Tomáše Cacha, který je aktivním členem sdružení Auto*Mat. Cach zároveň zpracovává studie a návrhy pro Technickou správu komunikací (TSK). Za posledních několik let mu už úřad vyplatil více než tři miliony korun, vyplývá z údajů serveru Hlídač státu.

„Je pravda, že návrh byl podán jen na základě žádosti pana architekta Cacha, který ale o to byl požádán objednatelem akce,“ uvedla Andrea Davidová pro AutoBibli minulý týden. Objednatelem je míněna právě TSK.

Nebojte se kamer, většina pokuty nerozdává. Víte, jak je poznat?
Přečtěte si také:

Nebojte se kamer, většina pokuty nerozdává. Víte, jak je poznat?

Paradoxní je, že ačkoliv je Modřanská pro Prahu 4 klíčovou komunikací, nikoho nenapadlo se zajímat o názor jejího zastupitelstva. „Rada městské části Praha 4 konstatuje, že samospráva Hlavního města Prahy, investor akce TSK a.s. ani projektant akce ing. arch. Tomáš Cach připravovanou akci místní úpravy provozu na pozemních komunikacích Modřanská neprojednali s Městskou částí Praha 4, ani se o to nepokusili,“ stojí hned na začátku zápisu.

Aut bude přibývat

Z něj také vyplývá, že prakticky jediný bod návrhu, se kterým Praha 4 souhlasí, je zavedení pruhu pro autobusy. Upozorňuje ale, že je důležité změnit nastavení semaforů, které upřednostňují nevytížené tramvaje zatahující do konečné stanice Nádraží Braník. Auta a MHD pak zbytečně stojí v kolonách. Rada proto uložila vedoucímu odboru Životního prostředí a dopravy, aby magistrátu zaslal všechny námitky. Z úpravou Modřanské by se přitom mohlo začít už během letošního jara.

Zúžení komunikace kvůli zavedení cyklopruhů i snížení povolené rychlosti by mohlo znamenat pro řadu obyvatel čtvrti problémy. V oblasti totiž vzniká několik velkých developerských projektů zaměřených hlavně na výstavbu bytů. Dá se tedy předpokládat, že ulici bude v blízké budoucnosti používat mnohem více aut než dnes.

  • Našli jste v článku chybu?