Systém proti střetu s chodci, aktivní vedení v jízdním pruhu nebo třeba varování před jiným autem v mrtvém úhlu. To jsou jen některé z elektronických asistentů, které se v posledních letech objevují u nových aut. V Evropě už určitá výbava patří k povinné, například systém pro nouzové volání eCall. Podle nejnovější americké studie by taková elektronika prospěla i provozu v USA.
Studie organizace Consumer Report tvrdí, že kdyby byla všechna auta vybavena nejmodernějšími elektronickými asistenty, zachránilo by to až 20 tisíc lidských životů ročně. Loni přitom ve Spojených státech na silnici zahynulo 38 800 lidí, více než polovina z nich by tedy mohla díky těmto technologiím přežít. Společnost o tom informovala na svých stránkách.
Výzkum nepředhazuje čísla jen tak, jde víc do detailu. Například systém nouzového brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a kontrola mrtvého úhlu by měla zachránit 11 800 životů. Dalších 3 700 až 7 400 lidí by mohlo přežít, kdyby byla auta vybavena kontrolou střízlivosti řidiče. Systém pro komunikaci mezi vozy by pak znamenal 1 300 zachráněných. Studie zjevně porovnávala příčiny dopravních nehod s tím, čemu moderní elektronika dokáže zabránit.
Autoři dokumentu se nyní obrací na výrobce aut. „Místo toho, aby všem zajistili stejnou bezpečnost, nechávají výrobci aut tíhu nákladů na lidech. Ti musí za svou ochranu zaplatit navíc. Někdy navíc trvá až desítky let, než se nová bezpečnostní technologie rozšíří do všech aut. Měli bychom si proto nyní vybrat jinou cestu a začít zachraňovat životy už teď,“ říká William Wallace, manažer bezpečnosti Consumer Reports.
Společnost teď bude tlačit na americký kongres, aby zavedl povinnost vybraných bezpečnostních asistentů v nových autech. Otázku ale zůstává, zda by tím potěšili samotné řidiče. Podle některých jiných studií totiž řada řidičů nemá elektronické systémy ve svých autech právě v lásce. Jiní jim zase naopak věří až příliš, což může skončit tragicky.