Přehledně: Kolik stála auta v Československu na konci 70. let?

20.09.2019
52 nových názorů
  • Nejlevnější auto stálo v roce 1977 36 500 Kčs

  • Nejlevnější škodovka vyšla skoro na 23 průměrných platů

  • Dnes stačí na základní Octavii čtrnáctinásobek průměrného platu

TIP: Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

Před čtyřiceti lety probíhalo období tuhé husákovské normalizace a komunistické diktatuře zbývalo ještě předlouhých dvanáct let života. Skoro čtvrt milionu Čechoslováků to nemohlo vydržet a v letech 1968 až 1989 utekli na „Západ“. Zajímavé jistě je, že přes 60 % migrantů byli lidé ve věku do 30 let. Ti, kteří zůstali, se museli také nějak přepravovat. Když se podíváme do tehdejšího oficiálního ceníku Mototechny, najdeme tam samozřejmě běžné vozy východního bloku, ale kupodivu také pár západních importů.

Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Přečtěte si také:

Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“

Základem tehdejší nabídky byl Trabant, Škodovky, Moskvič a polský Fiat, sem tam jezdila i nějaká ta Lada. Ale kdo našetřil, ten si mohl dopřát i trochu lepší auto. A že šetřit musel. Jak ukazuje přepočet tehdejšího průměrného hrubého platu (2450 Kčs, dnes je průměrný hrubý plat asi 29 000 korun), i Trabant byl dražší než dnes základní Octavia. Nejlevnější škodovka stála v dnešních penězích přes 660 000 korun.

V ceníku Mototechny ale figuruje i pár kuriozit. Třeba relativně „dostupný“ Ford Cortina za milion nebo Tatra 613 za více než 3 300 000 korun, pokud tehdejší ceny přepočteme na dnešní peníze. Litr benzinu stál v roce 1977 4,50 Kčs, což je při přepočtu na dnešní hodnotu peněz šílených 53,30 korun za litr. V následující tabulce uvádíme tehdejší ceny přepočtené na dnešní peníze. Auta z tabulky si můžete prohlédnout také v připojené fotogalerii.

TIP: Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

Model Cena v Kčs v roce 1977 Násobek průměrného platu v roce 1977 Přepočet na dnešní peníze
Trabant 601 36 500,- 14,9 432 041,-
Trabant 601 Combi Hycomat 40 500,- 16,5 479 388,-
Fiat 126p 42 000,- 17,1 497 143,-
Moskvič 2140 53 700,- 21,9 635 633,-
Škoda 105 S 56 000,- 22,9 662 857,-
Wartburg 353 56 300,- 23,0 666 408,-
Lada 1200 58 000,- 23,7 686 531,-
Fiat 125p 62 400,- 25,5 738 612,-
Dacia 1300 64 000,- 26,1 757 551,-
Wartburg 353 Tourist 64 300,- 26,2 761 102,-
Škoda 120 GLS 65 000,- 26,5 769 388,-
Škoda 110 R 66 800,- 27,3 790 694,-
Lada 1600 76 300,- 31,1 903 143,-
Ford Cortina 85 000,- 34,7 1 006 122,-
Austin Allegro 1500 96 000,- 39,2 1 136 327,-
Chrysler 180 98 000,- 40,0 1 160 000,-
Renault 15 TL 101 000,- 41,2 1 195 510,-
Fiat 131 104 300,- 42,6 1 234 571,-
Volha 24 105 000,- 42,9 1 242 857,-
Simca 1307 115 000,- 46,9 1 361 224,-
Volha 24 Combi 117 000,- 47,8 1 384 898,-
Škoda 1203 122 100,- 49,8 1 445 265,-
Saab 99 132 000,- 53,9 1 562 449,-
Tatra 613 284 000,- 115,9 3 361 633,-
Ivan (neregistrovaný)
Ty ceny si autor nějak musel vycucat z prstu , když si třeba jen vezmu austin alegro 1500 tak to třeba stálo 144000 kč a to vím stonal jsme po něm a třeba ten trabant stal 2700 a moskvič 408 byl v té době za 42000 takže autor evidentně statečně používa ctrl-c z jiných tendenčních članku. Ja třeba v 70 letech pracoval u OPBH jako řidič jezdil jsem jsem se soupravou (RTO +vlek pro cement do čížkovic a tam jsem ho nakladl ze šupny celkem 16 tun ručně a kdo by to dělal za ty dnešní prachy ? A to jsme to potom vykladali ve dvou rudlíkem a ještě jsem stihly další furu naložit a zase ručně , nebo cihly z horky z cihelny kleštěma ručně a opět ručně vyložit, ale z mé výplaty z dnešního pohledu asi dost skromné jsem uživil rodinu, ženu a tři děti, zaplatil najem a ještě ušetřil na auto a vyhody jsem neměl, mně totiž otec emigroval v 68 roce do Kanady takže kadrově neperspektivní člověk) tak mně nikdo nemusí vykladat kdy že bylo líp pro člověka který musel pracovat ....
Krocan (neregistrovaný)
Souhlasím s autorem při přepočtu kurzu komunistických Kčs na kapitalistické Kč. Když byl holý nájem za byt 68m2 v okresním městě 168 Kčs a bral jsem cca. 3200 Kčs, tak pokud je dnes v tomto bytě holý nájem přes 8000 kč, tak mi vychází, že beru cca. 150000 kč měsíčně čistého. A to přísahám při zdraví autora článku, že ty prachy beru.
Bohumil Kotrba (neregistrovaný)
A když čtu ty další komenty, tak je fakt, že komplet byt 3+1 zaplatit bylo 500 Kčs, dnes tedy 7500. Manželka doma s 2ma dětmi, přídavky 650Kčs, dnešních 9000. Pracoval jsem sám a nebylo výjimečné, když nám zbylo dnešních 8000 za měsíc. Asi budete muset s tou skrytou liberální propagandou na nějaký mladý blbečky, ty si to ani neumí představit.
Bohumil Kotrba (neregistrovaný)
Nějak se Vám vytratil přepočet platu, takže to napravím. Těch 2450 ,-Kčs je dnešních 37.000,-Kč. Osobně jsem neměl nijak výjimečnou práci na Dráze za 3.700,-Kčs měsíčně, to je dnes 55.000. Pak ty Vaše ceny vyzní jinak, třeba benzin za úplně drastických 26Kč za litr.
Pavel (neregistrovaný)
Vlastním vuz značky SAAB 99.ve velkém tech.prukazu je razítko "Tuzex a.s. ustřední sklad automobilu-94 řepy"a zápis.faktura č.xx koupeno 1.7.1970 TUZEX
Standa (neregistrovaný)
Většina z vás tady přepočítavají potraviny, auta, elektroniku, oblékání a ostatní x 10 což znamená že tehdá 10 Kčs se rovná dnešním 100kč. Když dnes někdo pčítá že napříklat máslo za socíků by stálo 100kčs tak proč nenásobí také tehdejší plat, jsem ročník 49 a nikdy jsem komunistům do zadku nelezl, spíše jsem s nimi měl dost problémů, můj průměrný plat byl 5000 kčs čistého tak potom podle vás jsem tedy bral plat 50 000,-kčs čistého, když tedy přepočítavat pane Berteku tak vše
Parabellum (neregistrovaný)
No, pokud jste měl 5000 a dnes nemáte 50 000, pak jste byl bolševikama protěžovanej sajrajt, kterého neplatili za práci, ale za urozenost a třídní příslušnost. Slušným a pracovitým lidem samozřejmě ta mzda vzrostla výrazně více, než desetinásobně,
Libor (neregistrovaný)
Jediný problém v této vycinkané době je zdravotnictví,které je na pokraji úpadku.K čemu je v garáži auto za 2 mil. kč,když jdete do nemocnice s nějakým problémem,tam Vám řeknou,že jste hypochondr a za 2 měsíce zemřete,jelikož jste měl rozsáhlé nádory.Tady v naší okresní nemocnici se to poslední dobu stává běžně.Člověku řeknou,že mu nic není a do pár měsíců je po smrti.V nemocnici sice máme špičkové přístroje,ale lidi,kteří je obsluhují absolutně nerozumí tomu co jim přístroj ukázal.Tohle vidím jako jediný problém této doby.Vynikající lékaři jsou už na západě a tady zústal jen odpad,který většinou holduje alkoholu a ničemu nerozumí.První bych zrušil armádu,dále příspěvky hnědočechům a tyto ušetřené peníze bych napumpoval do zdravotnictví.Vždyť potkat jediného "normálního" doktora je velký problém.Všichni doktoři jsou většinou trosky zničené alkoholem.Před týdnem nám tady zemřel chirurg(býval machr),zemřel na selhání jater.Poslední roky jen holdoval alkoholu.Týden byl v komatu a potom zemřel.
Vladimír Vrba (neregistrovaný)
Přepočet není žádná blbost, tam patří i třeba probírané máslo (dnes by mělo stát 100,--Kč), třeba i fusekle, dovolená v Ománu a pod. Hlavní problém je dostupná množina všech produktů dnes a za sociálismusu. To dříve nešlo ani utratit to málo vydělané, protože nic vlastně nikde nebylo, a to je třeba si uvědomit z dnešního pohledu, kdy je absolutně všechno. Pochopitelně nikdo nechce "socialisticky" skromně žít v tomto světě, ale chce všechno co vidí a vidí toho opravdu dost. Srovnejte jenom nákupní koše v potravinách, dříve a dnes. Přepočet je holý a zcela jasný fakt odvolávat se na nějaké klidné žití za sociálismusu holá kravina.
činčila (neregistrovaný)
V osmdesátých letech jsem na Tatře pod bagrem měl 240,-Kč denně, čili 4800,- , žena 3400,-. Hned po vojně jsem si vzal na půjčku Š 120, potom Žigula 1500 a pak Volhu, měli jsme velký byt na Starém městě, pěkně vybavený, benzín byl za pár korun a ne v přepočtu za 50,- a jistotu stálé práce. Tak jsme hold nejezdili každý rok na Malorku, ale do Bulharska na 16 dní pro oba za 1400,-. To byla klidná a pohodová doba ( a komoušům jsme do prdele nelezli )
Parabellum (neregistrovaný)
Vy jstek omoušům doprdele nelezli, vy jste komouši byli. Každá manuální špína byl komouš -akorát, že bez řidičáku.
jenicek54 (neregistrovaný)
stačí čtrnácti násobek průměrného platu, ale to ho musíte mít, neplatit nájem, energie, jídlo a ostatní. pak si možná octavii v základu koupíte.
Miro (neregistrovaný)
Neuvěřitelně hloupě působí, když si někdo vybere jednu věc, na které předvádí, jak jsme na tom dnes dobře.Záměrně přitom vynechává jiné věci, které jsou dnes více než stokrát dražší.Třeba voda, tehdy za 0,20 Kč. za kubík, dnes kolem 100 Kč.Zajímavé je, že tehdy na to auto mělo spousta lidí, ale nestačila se vyrábět, ani dovážet.
David (neregistrovaný)
Životní náklady v té době byly určitě menší. O tom žádná. Nájem 2+1 100 Kč na měsíc. Ale plat byl tak 1500 Kčs. Takže našetřit na novou škodu 105 56 000 KČS také nebylo nějak lehké. A v roce 1975 moje babička, brala důchod 330 Kčs! A to celý život, tvrdě pracovala. Tak že žádný luxus. A to vůbec nehodnotím omezený výběr značek aut. Dnes je aut podstatně víc než tehdy. A různých světových značek. Počet registrovaných vozidel překročil pět a půl milionu! Takže o čem se tu bavíme! Ano náklady jsou větší. Ale taky ne všude. Rozdíl je Praha a větší města. Když bydlíte v menším městě, ve vlastním bytě nebo domě, tak to není tak hrozné. A jak zkrásněla naše města, a vesnice snad vidí každý. Zateplené paneláky. Nové fasády. Tak že vždycky záleží na úhlu pohledu. Slušný člověk, který má práci, a něco umí. Se má určitě líp než tehdy. Kdy se měli všichni, stejně špatně.
Zdeněk Blahna (neregistrovaný)
No jestli jste za komančů dělal za 1500,tak jste musel být pěkný lempl.Já v prvním zaměstnání jsem měl základ 2300 a k tomu prémie.V r.75 už jsem měl úplně běžně plat 5200 a před převratem v r.89 jsem měl plat 6800-7300.A to prosím v dělnické profesi,bez členství ve straně.Jen jsem dělal ne na tabulkový plat,ale celu tu dobu jsem jel na akordní mzdu.To šlo dělat mimo kancelářských prací prakticky v každé profesi.Těch 1500 co uvádíte měla hajzlbába a šatnářka ve 3.plat.třídě. A i ta všemi zavrhovaná uklízečka v 4.plat .třídě měla 1800-2200Kčs.
Parabellum (neregistrovaný)
Na 2200 hrubého se dostala zdravotní setra po 3 letech praxe, a nástupní mzda VŠ - lékaře, učitele, inženýra byla 1850 Kč HRUBÉHO. A proto se Vám ten socík položil vy špíno bolševická.
Jiří (neregistrovaný)
Dobrý den pane Barteku. Jako novinář byste měl znát tzv."nákupní košík",tzn. souhrn typických nákladů obyvatelstva. Vytrhnout z tohoto pouze cenu aut a přepočítávat, je nejen neprofesionální, ale hraničí to se sprostotou. Mohu srovnávat. jsem ročník 1957 a v minulém řežimu jsme pracoval v dělnícké profesi, nyní v nižší manažerské profesi.Neměl jsem se špatně ani tehdy a nemám se špatně ani dnes, takže mohu být objektivní. Jako dělník jsem měl lehce nadprůměrný plat, byt družstevní 3+1,za platil jsem za něj 27 500,- a splácel tzv. anuitu dalších 25 roků 115,- Kč měsíčně. Platby za energii, vodu atd. už si přesně nepamatuji, ale byly velmi nízké, platil jsem cca 450,- kč měsíčně včetně fondu oprav a anuity. Jídlo velmi levné, asi ne takový výběr jako dnes, ale nikdy jsme netrpěli nedostatkem, jídlo nebyl problém.Spotřební elektronika byla velmi drahá a těžko dostupná,musela se shánět přes Tuzex nebo z druhé ruky. Pravda, jako mladý jsem začínal ojetým a rezavým Moskvičem 408, ale zakrátko jsem si postupně koupil novou Škodu 120 LS a Škodu Favorit 136 L. Náklady na školu dětí minimální, léky zdarma (1,- kč recept), týdenní jízdenka do práce (12km) za 6kč. V současné době mám plat nadprůměrný, oba s manželkou pracujeme, opravili jsme si rodinný dům, jsme již bez dluhů a mám něco naspořeno na důchod. Nijak se nemusíme omezovat, ale přesto vnímám, že ceny potravin nejsou nijak nízké, výdaje na děti a školy katastrofální, energie velmi vysoké, ceny za byty a domy jsou velmi vysoké pro mladé rodiny s průměrnými příjmy likvidační. Abych se vrátil k těm autům. Protože jsem od dětství motoristický fanda, tak jsem vnímal, co u nás jezdí. Vy uvádíte jen Trabant, Škoda, 125 P a jako výjimečně Lada. Není to pravda. Lada bylo naprosto běžné auto, ano domácí škodovky převládaly a čudilů bylo také dost. Ale běžně zde jezdilo v 60' a 70' letech dost zahraničních aut - Fiat 600, 850, 127, 128, Hillman, Renault 4cv, 8, 16, Ford Cortina, Simca Aronde, Eliseé, 1301,1307 atd.. Lidé prostě na ty auta měli, protože ostatní výdaje byly nízké. Takže nepleťte prosím především mladé generaci hlavy, my starší víme, jak to bylo a pište prosím objektivně a zjistěte si informace. Jen na doplnění. Nezastávám se minulého režimu, já dnes jezdím Fordem Mustang a to by dříve asi nešlo, ale můj názor je ten, že kdo měl za minulého režimu průměrný příjem a kdo má i v současnosti průměrný příjem tak, se má přibližně stejně. Kdo si je schopen vydělat více, má na rozdíl od minulosti daleko větší možnosti.
pirate (neregistrovaný)
Auta za socialismu byla drahá, protože byly zadrátované hranice, aby lidé neutíkali z komunistického zázraku a nebylo tedy potřeba nikam jezdit. 40 let vlády zločinného režimu stačily, již nikdy více.
Josef Hroch (neregistrovaný)
Zajímavé by bylo srovnání jak na tom byli ti zlí němci v SRN
tankista (neregistrovaný)
Už to tu bylo vícekrát popsáno. Ceny vozidel za komančů byly z dnešního pohledu vysoké (auto bylo luxusní zbytné zboží), ale v kontextu s ostatními cenami to vychází úplně jinak. Ušetřit na nové auto bylo mnohem jednodušší, než dnes. A lidi si nová auta skutečně pořizovali. Dnes je naprostá většina nových aut "na firmu". Škoda, že se občas nevytáhnou i jiné "nedostatky" budování socialismu. Třeba bydlení za pár šupů. Nájem z 2+1 176 Kč. Elektřina pár desetikorun. Voda 20 haléřů za kubík. Vodoměr nikdo neměl, protože to nedávalo smysl. Veškerý dětský sortiment v nižší daňové sazbě (ženy drobného vzrůstu rády nakupovaly v dětském). Kdo akutně poptával bydlení a neštítil se práce (nejčastěji to bylo v zemědělství), mohl se do týdne stěhovat do třípokojového bytu někde ve střediskové obci po celé republice. Zůstat na ulici, jak je to běžně možné dnes, bylo za komančů zcela nemyslitelné. Ještě vzpomenu závodní rekreace. Tomu by dnes mládež jen těžko uvěřila. Týden ve Špindlu v sezóně za 250 Kč. 12 dnů na Rujáně sakumprásk i s cestou lůžkovým vlakem za 1700Kč. A to mě kulturní referentka naháněla 14 dnů, abych někam jel.
Karel (neregistrovaný)
Co se dalo dělat, nemohly být Mototechny nacpané auty a v létě banány, když se muselo investovat, aby mohly být byty od dvaceti tisíc. Kde se na to mělo brát? Myslím, že dnes by hodně lidí oželelo výdobytky a výběr ze stovek aut a raději měli dostupné bydlení. Jsem teda ročník 1972, ale nepamatuji si, že by někdo ze spolužáků byl z rodiny, která nemá auto.
Balik z hor (neregistrovaný)
Také ty přepočty nechápu, z té doby a dnes, v dnešní době se musím smát, že průměrný plat je uváděných 29 000,- to možná někde v Praze, ale na horách je to pořád stejné … z ruky do huby a ještě vše se zdražuje pod taktovkou premiéra, který je "podnikatel" z evropských fondů . S manželkou, která pracuje za 11 000 a já za 14 700 opravdu ten průměrný plat nedosahujeme. Manželka je zástupce vedoucí v obchodě a já pracuji v IT firmě. a nedá se říci, že si oba dva užíváme průměrného platu. já za komunistů vyrůstal, byl všeho dostatek , ale nesmělo se na západ, jen na východ.
Jirka (neregistrovaný)
Je smutné pracovat za tak nicotnou mzdu,já beru to co vy a vaše žena dohromady a že bych se cítil bohatý? Mám auto za 50.000,- a mobil za 22.000,- který jsem koupil ve slevě za 7.000,- protože byl již dva roky v prodeji. Kupuji kvalitní věci,ale ve výprodeji,vyhazování peněz za to,že jsem dva měsíce IN je holý nesmysl. Celé auto na součástky koupím za 10.000,- a opravu si provedu sám,ten kdo koupí nové je blázen,za to co ušetřím si můžu kupovat k jídlu co chci a ne to na co mám. Cesta je šetřit ve velkém na drahých věcech a pak zbývá dost na věci denní spotřeby. Hezky se to říká,ale dám příklad: Kamarádův otec měl autonehodu,dostal od pojišťovny 15.000,- opravu auta jsem mu vypočítal na 3.500,-,ale přesto otec dal auto do servisu k člověku který mu auto servisoval po leta,řekl mu dostal jsem 15.000,- oprav mi prosím auto. Auto mu opravil za rovných 15.000,- a když si jeho syn stěžoval na kvalitu slícování dílů a cenu,musel jsem to předělat,aby se na to dala koukat. Jeho otec problém neviděl oprava stála 15.000,- které dostal,takže vlastně nic neplatil a tím pádem byl spokojený,že mu to známej mechanik udělal a nemusel nic doplácet. Nechápal,že těch 11.500,- co dal navíc mohl utratit za něco jiného než to dát známému za zmršenou opravu auta. Dokud budou takoví lidé,budou i ti druzí co na nich parazitují prosperovat na jejich úkor. Prostě jsou chytráci a vychcánci,kteří se vás snaží ojebat pro svůj vlastní prospěch. Jirka :-)
Pavel (neregistrovaný)
Dobrý den Vaše názory chápu ale pocházím z rodiny kdy můj děda tkz kulak 7 let uran že chtěl uletět praskocim letadlem do Ameriky vrátil se jako zlomený a nemocný člověk...
milan (neregistrovaný)
Stačí se mrknout na dobové foto nebo film a porovnat hustotu provozu tehdy a dnes, tehdy jsme hráli fotbal a hokej na silnici, dnes tak tak přejdu....takže to, že měl každý auto nějak nesedí...v našem baráku s osmnácti byty bylo jedno.....
milos (neregistrovaný)
Mistra blábolů p. Žáka vystřídal jiný. Srovnání je samozřejmě nesmysl. Zlatý komáři, dnes je diktát eu a ekoteroristů...
Libor (neregistrovaný)
Není důležité jaký je plat,ale největší ukazatel jsou životní náklady,které jsou oproti minulosti až hrůzostrašné.Taky dřív kdo chtěl tak si koupil nové auto.Nebyl problém našetřit na nové auto.Ojetiny se ani moc nekupovaly.Dnes si nové nekoupí témeř nikdo.Maximálně podnikatelé si koupí nové.Dokonce ani děti,které bydlí u rodičů,pracují a přesto si nové nekoupí,když tak na splátky.Kapitalismus je prostě šílenost,kdy se má pár lidí jako šejkové a 99 % lidí musí obracet každou korunu a přemýšlet co si může dovolit a co ne.Však dluh státu je 2 bil kč a domácnosti rovněž 2 bil kč,Víc asi není třeba vysvětlovat.Tento astronomický dluh hovoří za všechno.V minulém režimu se kupovalo za hotové.Dnes si to téměř nikdo nemůže dovolit.
Jirka (neregistrovaný)
Z neznalosti doby pana Bartka již samo o sobě je fat, že nepoznal Škodu 120 LS od GLS. A o neznalosti doby jako takové kterou hodnotí je ubohé srovnávání cen. Cena nájmu 3+1 II.kategorie - 300,-Kčs !!. Dnes za 32m/2 5 200,-, cena vody, el. energie, plynu, zdravotnictví, školky...A pak ušetřete, ne se zadlužit, třeba na toho Logana...Doprava v Praze? 0,60 - 1 Kč. O dopise Za 0,60 hal....Cena balíčku Ať srovná ceny brambor, kořenové zeleníny, ryb- filem jsme krmili kocoura!Tábor pro nás, děti, stál naše rodiče na 2-3 týdy 300,- A určitě vím jedno- kantýnská byla v kantýně a táta se nebál, že mu někdo vytuneluje fabriku. Tak přestaňte pane Bartek srovnávat doby.
Jarek (neregistrovaný)
Nejlevnější škodovka stála skoro 23 průměrných platů Dnes stačí na základní Octavii čtrnáctinásobek průměrného platu To je možné, ale tenkrát z toho průměrného platu dokázal člověk hravě ušetřit polovinu. Největší životní náklady (bydlení) byly totiž zanedbatelné. V dnešní době když člověk ušetří 10% z platu tak je rád.
Sam (neregistrovaný)
Teda nevím, ale já jsem kupoval Žiguláka 1200 v roce 1973 za 65 000,- Kč a nepamatuji si, že by se auta zlevňovali. Benzín Super stál 3 Kč, takže za stovku byla plná nádrž i s tringeldem pro pumpaře. V roce 1985 jsem kupoval ladu 2105 1 s motorem 1500 za 85000,- Kč.
Radomí rRůčka (neregistrovaný)
Kremaku souhlasím,nedá se to tak přepočitav,lidi co něco chtěli museli pracovat i po práci viz.les ,stavby,omítky,lešení atd.aby si splnili nějaký svůj sen,třeba tu Škodu 105.
Jerry (neregistrovaný)
Těm přepočtům bych věřil jen s hodně velkou rezervou. Zvlášť pokud se bavíte s lidmi, kteří v té době žili a většina z nich měla úplně všechno, co potřebují. Tedy auto, dům nebo byt, potraviny dostupné a pohonné hmoty stejně tak. Podle Vašich přepočtů by to bylo tenkrát peklo, dneska ráj. Nevím ovšem, kolik z nás má pocit, že si tu žijeme jako v ráji. Proč by taky tolik pamětníků v mnoha ohledech vzpomínalo v dobrém na minulost, když by stála úplně za houby a podle tohoto srovnávání byla ta naše přítomnost a potažmo budoucnost tak nádherně světlá.
kremák (neregistrovaný)
Takto se to počítat prostě nedá. Na průmerný plat dosahoval téměř každý, dnes tak max 50%, dále náklady na bydlení byly 10%, dnes je to 50% z platu, zdravotnictví zdarma, škola a vše co se jí týká také zdarma, dnes na vše nemalé náklady, já to vidím asi tak, že normální běžný člověk, průměrně vzdělaný zaměstnanec se má zhruba stejně jako dřív, je tak tak, z ruky do huby, od výplaty k výplatě. Ano má lepší auto, lepší zařízení, může si půjčit na dovolenou a jet třeba na severní pól, ale pak suší hubu, v lepším případě. to je ale moderní dobou a celkovým vývojem. Dřív byly některé věci tak drahé, že na ně lidi prostě neměli ani náhodou, tudíž je prostě neřešili, dnes si mohou teoreticky dosáhnout na vše, avšak za jakou cenu. Zadlužení a pak exekuce, a zničený život, v lepším případě celoživotní zadlužení. Dřív banka půjčila jen těm, a tolik, na kolik měli. dle mého názoru se to prostě ani nedá už srovnávat. Někteří dnešní propagandisté používají příměrů a srovnání vše jak se jim to hodí, vezmou plat s z šedesátek a srovnají to s platem z dnešní doby. vy berou nejlevnější škodovku a srovnají to ze škodovkou z té doby, která stála de. facto stejně. To samé dřívěší náklady na živobytí pominou, jelikož se jim to nehodí do krámu, naopak ze současnosti vypíchnou nějaký odhad průměrného platu, který je cca 30.000,-, samozřejmě v hrubém, na který většina ani nedosáhne, další velké množství na něj sice dosáhne, avšak se jedná o živnostníky, kterých je nezanedbatelně, kteří v tom mají i mnohdy náklady. mnohem více odpracovaných hodin....., výsledný plat nakonec není o moc větší, než mají zaměstnanci apod. JAk jsem říkal, ty doby se prostě už spravedlivě a objektivně srovnávat nedají. Tudíž dnešní liberární fanatici(mnozí v té době ani nežili a ví o ní kulové) si budou tvrdit své, naopak zatvrzelí komunisté budou přecházet ty sračky, v kterých jsme žili a budou vypichovat jen to dobré. KAždý vzpomíná rád na své mládí, v dětství ho politika a děni kolem většinu nezajímalo, tudíž je to i pochopitelné. ZA minulostí by se měla udělat tlustá čára a na tyhle hovadiny se prostě už vykašlat!
Dral (neregistrovaný)
Třeba moje náklady na bydlení rozhodně netvoří polovinu měsíčního příjmu. Někdo má, někdo nemá :-).
z (neregistrovaný)
nepište ko>otiny ,jste zestarl tak nemate prijem ale duchod ,moje bydleni stoji vše ze všim tretinu ani ne co vidělam,jsem sam a mam garzonku,a kdyby mněl se ženou a dětmi byt 3+1 tak platim za 4 osoby 60% meho vidělku a kde je žena a jeji přijem takže ...nic nebylo lepši ,jak ty byty vypadali ,okna dřevěne,kuch.linky ,drezy,vany,stupačky atd -hnus
Zedniček F. (neregistrovaný)
Za 6let ste měli trabanta to znamená 500x12=6000kč za rok. Plat 2450kč dvojpokojoví byt s inkasem 417 kč.Můj případ zbytek platu nato ostaní manželka pracovala také.Tak nevím jak může ušetřit na nové auto za šest let.Přitom dnes nemá takoví průměrný plat kždý že pane Bartek.
tyqe (neregistrovaný)
Prosim Vás, když někde vyděláte těch třicet, tak je tam tak drahá režie žití, že ještě musíte každej měsíc šest táců doplatit (druhá práce, melouchy).
pepe (neregistrovaný)
Jen je spíše podivné, že na tak drahá auta, včetně Trabanta, byl pořadník :)A srovnávat ČSSR s KLDR či Ruskem je mimo mísu
Zl-media (neregistrovaný)
Pane Zedníčku.. Ne ste, ale jste, ne dvojpokojoví, ale dvoupokojový, ne takoví průměrný, ale takový.. Neměli Vás vypustit ze základky.. Raději nepište. Jinak s Vámi souhlasím.
Petr (neregistrovaný)
No tak lze emigrovat třeba do KLDR, tam se o základní lidské potřeby a jistoty stále umějí hezky postarat
  • Našli jste v článku chybu?